Rijtest

Rij-impressie: Lexus RC 200t en RC 300h

Nog niet zo lang geleden maakten we kennis met de RC F. Een coupé met een krachtige 5.0 V8 onder de kap. Nu is het de beurt aan de RC 200t en RC 300h. Betaalbaarder, maar met in de plaats van de V8 krijgen zij vier-in-lijn en/of hybride technologie.

Dat Lexus een wagen aan de wereld heeft voorgesteld, meteen in een topmotorisatie, is een gewaagde zet. Het is een stevige binnenkomer maar de “normale” versies die er op moeten volgen worden dan ontvangen met een hele kritische blik. In dit geval zorgen wij daarvoor. Vanuit Palma de Mallorca. In een vijf sterren hotel. You’re welcome.

Beleving

RC 200t
De 5 liter V8 zorgde voor genoeg plaats onder de kap om er ook wat anders in te lepelen. Lexus koos voor een turbo-gevoede vier cilinder in-lijn met een inhoud van 2.000cc. Die voorziet de achterwielen van maximaal 245 pk en 350 Nm koppel. Op zich zeker geen slechte cijfers. In de praktijk vertaalt zich dat trouwens prima naar een sportief karakter. Een beetje dan: “De RC’s die niet de RC F’s zijn géén sportwagens. Ze zien er alleen zo uit.” Dat is geen quote van ons maar van Lexus zelf. Volgens ons eerder een klein leugentje om bestwil om ze niet te vergelijken met de gelijkaardige Europese D-segment coupé’s.

Image
lexus_rc200t-rc300h-mallorca-rij-impressie-autofans

Op de korte heftige heuvelwegen komt de RC nog vrij pittig uit de hoek al moet je ’t er wel een beetje uitsleuren. De pk’s zitten helemaal op het einde van het toerengebied en die automatische achtbak werkt niet altijd even leuk mee. Volgens ons puur softwarematig niet sportief genoeg afgesteld. Wanneer we onze zware voet even laten rusten en overgaan in een soort van GT/cruisemodus in de normale stand dan komt de ware aard boven. De RC 200t is gewoon een stoere uit de kluiten gewassen Japanner met een zacht hartje. Deze motorisatie is een prima keuze voor mensen die op zoek zijn naar een wagen die totaal anders is qua looks dan de huidige Europese meute, opvalt in het verkeer met zijn brede stance en gewoon heel af en toe zijn stoute kantje is wil bovenhalen en die 7,5 seconden naar 100 km/h wil demonsteren wanneer het licht op groen gaat...

Prijs 200t
Executive € 45.990
F Sport € 54.450
Privilege line € 53.550

Image
lexus_rc200t-rc300h-mallorca-rij-impressie-autofans

RC 300h
...Groen, daar kunnen we prima op inpikken met de hybride RC’s optie. Een uniek aanbod want het is de eerste D-segment coupé met een hybride aandrijflijn in het aanbod. Qua performance moet die het hebben van een 2.500cc 4-in-lijn motor met 180 pk, gecombineerd met een 143 pk elektromotor. Ergens in de aandrijflijn verliest de 300h wel wat pk’s want hij moet het doen met 223 pk. Het gewicht van de wagen is met 1.800 kg slechts een kleine 50 kg zwaarder dan zijn 200t broer. Niet slecht. De 300h zou de keuze moeten bieden voor de leaserijders, op zoek naar een opvallende coupé met de voordelen van een saaie Duitser, fiscaal gezien dan. Met een uitstoot van slechts 108 g/km moet dat wel lukken.

Image
lexus_rc200t-rc300h-mallorca-rij-impressie-autofans

De wagen zelf beleefden we met een grotere lach op ons gezicht dan de 200t. Ondanks de CVT-automaat die een heel pak sportiviteit wegneemt konden we ons wel amuseren daar in Mallorca. Elke keer we één van de vele groepjes wielertoeristen konden voorbijsteken kregen we te maken met het typische haardroger-geluid en super-lineaire vermogenscurve. Het snelheidsgevoel is niet groter dan in de 200t maar gewoon anders. Optrekken van 20km/h naar 80km/h klinkt en voelt hetzelfde als van 80km/h naar ver voorbij de toegestane snelheid. Bij 190 km/h houdt de RC het wel al voor bekeken. Dat hebben we niet getest maar afgelezen uit het boekje. Echt. Verder is er nog een fiscaal interessant aspect dat bijvoorbeeld lease rijders dan weer moet warm maken: 123 euro BIV en slechts 305 euro jaarlijkse verkeersbelasting.

Prijs 300h
Executive € 47.470
F Sport € 55.930
Privilege line € 55.030

Image
lexus_rc200t-rc300h-mallorca-rij-impressie-autofans

Leukste pakket? F-Sport line

Beide RC’s zien er zonder opsmuk al heel sportief uit en wij hadden het dan ook moeilijk om de wagens uit elkaar te houden. Wagens voorzien van het F-sport pack haal je eruit aan de hand van de kleuren: Novaorange, Flammblau en Fujiwhite voor het koetswerk en/of de voor 200t specifiek nog oranje remklauwen. De F-Sport heeft ook groter schoeisel, 19” i.p.v. 18" velgen maken het geheel af. De mesh sport grille laat het geheel er sportiever uitzien. Qua comfort hoef je zo goed als niet in te boeten. De ophanging is adaptief en te regelen en voor de F-Sport heb je nog een Sport S/Sport S+ stand die dempers, stuurgevoel, gasreactie en de reactietijd van de 8-traps automaat wat strakker maakt. Optioneel is er nog een Torsen Limited Slip differentieel verkrijgbaar (enkel 200t). Wie voor één of andere reden niét zou kiezen voor het F-Sport pack gaat dan wellicht voor Privilege Line dat een kleine uitbreiding is van de Executive Line.

Image
lexus_rc200t-rc300h-mallorca-rij-impressie-autofans

gadgets en technologie

Voor beide motorisaties worden we weer rond de oren geslagen met afkortingen allerhande. Motorische zijn dat onder andere: VVT-i, VVT-iW, ESTEC, D-4ST en qua veiligheid: PCS, ACC, VDIM, BSM, RCTA, LDA, AL-TPWS etc. Waar is de tijd dat mensen onder de indruk waren van ESP... Al die systemen uitleggen zou te veel tijd en tekst in beslag nemen en we zullen het houden op de dingen die je dagelijks gebruikt: GPS-schermen en geluidsinstallaties bijvoorbeeld. Lexus heeft standaard een redelijk goed klinkende 6 luidspreker installatie en optioneel ofwel een leuke Pioneer met 10 speakers ofwel het fantastische Mark Levinson pakket met 18 stuks van hogere kwaliteit en er gelijk een betere versterking tussen plaatst goed voor 835 watt. Voor de liefhebber van het betere geluid een niet te missen optie.

Qua navigatie heb je helaas niet het beste dat er op de markt is te verkrijgen. Het ziet er nu al vrij oud uit, werkt niet erg intuïtief maar qua bediening zit je al wel met een beter systeem dan de typische rare Lexus joystick. De tweede generatie van het multimedia systeem heeft een touchpad met actieve respons. Vergelijk het met een laptop touchpad maar dan met een respons voor elk icoon dat je op het scherm tegen komt. Beetje vreemd maar werkt best prettig.

Image
lexus_rc200t-rc300h-mallorca-rij-impressie-autofans

Conclusie

De RC 200t en RC 300h zijn beiden prima wagens die, hoewel ze de hoofdprijs wegkapen qua sportieve looks, eerder een doelgroep zullen aantrekken die het speelse/sportieve rijgedrag zelf achterwegen laten. Het onmiskenbare Japanse design is doorgetrokken naar het interieur en ook daar kan je hem lang niet vergelijken met onze hedendaagse Europeanen. Ons persoonlijk gevoel? Een koetswerk dat 10 jaar verder staat en een interieur dat 10 maanden achter staat. Onze voorkeur gaat naar de RC 300h, niet voor onze groene pet maar om het algemeen beste gevoel bij het dagdagelijks gebruik.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen