De nieuwe generatie C-Klasse is groeiende. Eerst de Berline, de Break, de Coupé die we nu testen en binnenkort de cabrio. Wij reden een weekje rond en brachten hem weer terug met een wrang gevoel.
Slechts een klein percentage auto's doet je de prijs relativeren puur door z'n uiterlijk. De C Coupé is er zo eentje. Want hoewel verdomd knap, is er an sich niets speciaal aan deze C-Klasse met twee deuren minder. Of dat dan ook negatief is?
nieuwe generaties
Het verschil tussen deze en zijn voorganger kon niet groter zijn. Letterlijk elke strakke lijn die zijn voorganger had is gladgestreken. Tot zelfs de koplampen toe. Toch ziet de nieuwe er ondanks zijn zachtere uiterlijk nog steeds behoorlijk sportief uit. Dat alle Mercedessen tegenwoordig wel héél hard op elkaar lijken en je door de nomenclatuur helemaal van de wijs geraakt vergeten we maar eventjes. Dat de GLC identiek hetzelfde dashboard heeft als de C-Klasse kan je nog begrijpen. Gelukkig lijkt de S-klasse coupé niet helemaal op een grote C-klasse Coupé… of was het andersom?
9 (negen!)
De aandrijflijn is voor het nieuwe model ook onder handen genomen. Nieuwe motoren en nieuwe automaten. Zo kan je kiezen uit twee diesels: een C 220d die wij reden, met daarboven nog een C 250d. De benzines zijn talrijker, vanaf C 180 tot C 400, AMG’s buiten beschouwing gelaten. De diesels zijn beide 2.143 cc groot geworden. De benzines slikken 2.000 cc, met uitzondering de C 180, dat is een 1.600 cc blok en de C 400 en 3.0 V6. Op elke motorisatie is er een automaat verkrijgbaar, op de krachtigere modellen keuze uit de 9G-tronic (diesels) of de sportievere 7G-tronic (benzines).
Wij lieten de 9G-tronic deze week zijn werk doen en waren aangenaam verrast. De fouten die we eerder bij Mercedes-automaten aantroffen zijn hier onbestaande. Snel, stil, logisch… Hij doet het gewoon prima. De motor is een ander paar mouwen. Al valt het nog behoorlijk mee. Het enige wat we die kunnen aanwrijven als nadeel is zijn lawaai. Oké, het is en blijft een diesel maar vandaag de dag kan dat best wat stiller werken. Qua vermogen hebben we te maken met de bijna standaard 163 (of 170) pk. Algemeen gesproken is deze configuratie voldoende om vlot en sportief te zijn. De C 250d? Die kost je meteen ook een stevige 6.000 euro meer en voor 40 pk meer is dat een bak geld.
Interieur
We hebben het al vluchtig besproken en je kan er weinig meer over zeggen. Er is niemand die in onze C Coupé stapte en niet onder de indruk was. Het ziet er sportief uit en de knopjes zijn prachtig afgewerkt. Alles heeft een kwalitatieve feel. Jammer dat het zwarte plastic van de middenconsole zeer onderhevig is aan krassen. Het grote scherm is helaas nog steeds van de partij… tijd dat dat eens een verfijning ondergaat. De optionele GPS in onze testwagen is voorzien door Garmin. Het werkt maar het ziet er helaas even antiek uit als dat scherm zelf. Er zijn ook mensen die zich totaal niet storen aan het scherm dat nu in elke Mercedes op het dashboard prijkt. Smaken verschillen nog steeds dus.
Het zitmeubilair is van hoge kwaliteit en dat voel je goed. Hier moeten we half automatisch onze positie kiezen en dat lukt best. We zitten als gegoten en wanen ons meteen in een luxe sportwagen. Missie geslaagd dus, Mercedes. Achterin heb je minder comfort. Je kan er een volwassene of twee in kwijt maar lang houden die het toch niet vol. Voor die zeldzame keren dat je met vier in een coupé zal zitten zal het nog net te doen zijn. Pluspunt. Met deze coupé kan je gerust op verlof en alle overbodige bagage die je altijd moet meesleuren effectief inladen zonder te puzzelen. Plaats zat in de diepe koffer. Wat we wel konden vinden is waarom we na een acht dagen testen nog ruim een halve bak diesel over hadden. Een tankinhoud van 66 liter. Naar Zwitserland en halverwege terug, het zou moeten lukken. Het verbruik schommelde bij ons rond de 5,8 liter zonder veel moeite te doen en met de start/stop 50% van de tijd uit. Deze aerodynamische sloep is dus nog behoorlijk zuinig met een 2.145 cc grote motor.
Rijplezier
Uiteraard zal je hier niet zuur achter het stuur zitten. Of het moest door andere redenen zijn dan de 'C’ zelf. Waar je wel rekening mee moet houden, net zoals bij zijn voorganger, is dat hij zijn achterkant niet zo best in bedwang kan houden. Remmen in een bocht en je voelt veel sneller dan je verwacht de achterkant loskomen. Nu, gevaarlijk is het niet want ver laten de veiligheidssystemen het niet komen. De wielen reageren scherp op het stuur maar ook hier niets bijzonder. Qua veren en demping kan je niet klagen, hij is niet te hard en niet te zacht. Een beetje vaag, maar het is gewoon goed. Het blijft een coupé-versie van een sedan met een gewone diesel motor. Geen sportwagen. Ook al slaagt hij er verdomd goed in er toch zo uit te zien.
Conclusie
Een uiterlijk waarvan we denken dat de vaste concurrentie - die we ondertussen allemaal wel kennen - toch ook even moest slikken. Het is moeilijk het persoonlijk gevoel te onderdrukken, dit is gewoon knap! De 9G-Tronic automaat die je optioneel kan krijgen in deze motorisatie is een grote aanrader en zal het rijden zeker ten goede komen. De prijs is competitief voor een Mercedes maar Mercedes zou geen Duits merk zijn als het je niet enorm snel doet stijgen bij de kleinste toevoegingen qua opties of stijging in motorisatie.
Specificaties
Vermogen | 163 pk |
---|---|
Overbrenging | 9G-tronic automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 530 kg |
Topsnelheid | 232 km/u |
Prijs testwagen | € 52 616 |
Prijs basismodel | € 38 600 |
0 tot 100 km/u | 8.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.80L/100km |
CO2-uitstoot | 106 g/km |
BIV | € 528 |
Rijtaks | 446 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen