Met de nieuwe Rexton wil het Zuid-Koreaanse SsangYong zijn groeiende ambities kracht bijzetten. Of ze daar ook in geslaagd zijn zochten we voor jullie uit.
Met de Tivoli en Tivoli XLV heeft het Koreaanse SsangYong bewezen dat het op de goede weg is. Als piepkleine speler op de Belgische - en in beperkte mate ook Europese markt - blijft het merk een echte nichespeler. Maar dankzij de overname van het Indische Mahindra en een kapitaalinjectie van maar liefst 900 miljoen euro, verspreidt over vier jaar, maakt het merk een serieuze inhaalbeweging.
Terwijl de Tivoli zich nog aan de onderkant het van het gamma bevond staat de Rexton bovenaan de Koreaanse hiërarchie. De nieuwe Rexton is van nul af aan ontworpen en is met uitzondering van de badges en de naam spiksplinternieuw. En dat is er ook te zien.
De tijd van bedenkelijk gestileerde modellen zoals de Kyron of Rodius ligt gelukkig al een tijdje achter ons. De full size SUV heeft een moderne Aziatische SUV-look die weliswaar niet bijzonder individueel of uitgesproken oogt, maar aansluit bij het design van de Tivoli en die in het straatbeeld opgaat - mede dankzij de integratie van moderne licht- en LED-technologie.
Knap veel technologie
Nog meer dan met zijn exterieur verrast de nieuwe Rexton met zijn interieur. Hier en daar treffen we nog harde plastics aan maar zeker in de hoogste afwerkingsgraad Sapphire maakt de Zuid-Koreaan indruk. Zacht leder, fraaie stiksels, een overzichtelijke boordplank en knap veel technologie die bijdragen aan het comfort en gebruiksgemak. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, in de hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, verwarmd stuur, verwarmde en geventileerde stoelen, sleutelloze toegang en starten, HID-koplampen, zelfreinigende deurdrempels, verlichte drempellijsten, LED-sfeerverlichting, etc. Je komt niets tekort.
Ook qua beschikbare veiligheidstechnologieën kan de Rexton zijn mannetje staan. Het lijstje met actieve en passieve veiligheidssystemen leest intussen al even indrukwekkend als vertrouwd. Denk aan autonome noodremhulp, forward collision warning, lane departure warning, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie, rear cross traffic alert, lane change assist, afdaalhulp bij hellingen en een veelvoud airbags, het is allemaal standaard of beschikbaar.
Ladderchassis
Onderhuids betrappen we de Rexton wel nog een op typische eigenaardigheid. Immers geen zelfdragend koetswerk maar een ladderchassis dat volgens het merk zorgt voor extra robuustheid, vergaande terreincapaciteiten en een sleepvermogen dat afhankelijk van de gekozen versie varieert tussen 2.700 kg of 3.500 kg. De rest van de passieve ophanging bestaat uit dubbele driehoeken voor- en een vijf- of zevenlink multilinkophanging achteraan.
Op het relatief gladde asfalt in en rond Warschau weet de Rexton zijn atypische chassisopstelling aardig te verbergen. Zo gesofisticeerd als een SUV met zelfdragend chassis wordt het niet. Maar de extra vibraties die dat met zich meebrengt storen slechts tot op zekere hoogte en het interieur is goed geïsoleerd van wind-, rij- en rolgeluiden. Contradictorisch gaat het veer- en dempcomfort er pas merkelijk op achteruit wanneer je het verharde voor het onverharde inruilt. Het gevolg van chassistechnische keuzes die het rijgedrag on-road verbeteren. Maar ook door de optionele 20-duims velgen die we daarom zeker achterwege zouden laten.
Voorlopig enkel met diesel
Momenteel is de Rexton enkel beschikbaar met een 181 pk en 420 Nm sterke 2.2-liter dieselmotor. Deze is opmerkelijk goed geïsoleerd en heeft reeds vanaf 1.500 tpm maximale trekkracht. In combinatie met de 7-traps automaat, afkomstig van Mercedes, voelt de Rexton in reeële omstandigheden voldoende snel aan. Officieel quote het merk geen 0 tot 100 km/h tijd maar officieus zagen we cijfers van om en bij de 11 s passeren. Daarmee zet de 2,2 ton zware Rexton correcte prestaties neer, zonder daarom op grote reserves te kunnen teren.
Vanaf april volgend jaar levert SsangYong ook een 165 pk en 350 Nm sterke 2.0-liter benzine die niet veel later ook met een LPG- en CNG-ombouwkit zal kunnen geleverd worden. Kwestie van de belastingen op inschrijving en jaarlijkse verkeerstaks fors naar omlaag te brengen. Want zelfs de diesel scoort met zijn gemiddelde CO2-uitstoot van tussen de 199 en 218 g CO2/km vrij slecht naar hedendaagse normen. Nochtans voldoet de motor aan de meest strenge EURO6-norm. Maar de boosdoener is de afwezigheid van een Adblue-installatie. Gelukkig compenseert Ssangyong de fiscale weerslag op de BIV door zelf de helft van het verschuldigde bedrag voor zijn rekening te nemen. Toch al gauw 2.200 euro.
Conclusie
De nieuwe Ssangyong Rexton is opnieuw een grote stap vooruit voor het Zuid-Koreaanse merk. Met zijn immense afmetingen, robuuste constructie en moderne accenten maakt de Rexton indruk. Door zijn ladderchassisconstructie mist de Rexton weliswaar de gesofisticeerde vering en demping van klassieke SUV’s, maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door zijn interieur dat verrast met zijn gedegen afwerking, vele gadgets en comfortsnufjes en (tot) zeven zitplaatsen.
Voorwaarde is wel dat je voor de topversie met alle toeters en bellen kiest. Maar deze lijkt ons sowieso de betere keuze. Zeker als je er het prijskaartje bijhaalt. Hoewel er al een Rexton is vanaf 29.490 euro, tikt de vierwielaangedreven, full option Sapphire-topversie met 7-traps automaat af op ‘slechts’ 42.490 euro. En dat maakt dat je toch wel bijzonder veel auto voor je geld krijgt.
Specificaties
Vermogen | 181 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak, automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 206 kg |
Topsnelheid | 185 km/u |
Prijs testwagen | € 42 490 |
Prijs basismodel | € 29 490 |
0 tot 100 km/u | 11.00 sec |
Max. kofferinhoud | 1 806 L |
CO2-uitstoot | 218 g/km |
BIV | € 4 402 |
Rijtaks | 745 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen