Rijtest

Rijtest: Pontiac G6 GT

Na ons verblijf in NYC hadden we nog twee weken voor de boeg tijdens de welke we een hele trip hadden gepland langsheen grote steden en bezienswaardigheden van Amerika’s EastCoast. Het zou een ware RoadTrip gaan worden. Hiervoor hadden we dan ook een stevig stel wielen nodig, wat we ook kregen!! Aangekomen bij de verhuurstand van AVIS in Newark Airport kregen we de opdracht te zoeken naar “car nr. 105, a PONTIAC g6, GT”.

Dit klonk al veelbelovend aangezien op ons origineel huurdocument stond dat we slechts een Chevrolet Cobalt gehuurd hadden (ligt toch wel een klasse lager). Even zoeken, en daar stond ze dan : onze, spijtige genoeg in het bordeaux gespoten maar wel van SHINY WHEELS voorziene Pontiac. Wat ook meteen opviel was de agressief gelijnde voorkant met de prominent aanwezige grille. In profiel geeft de G6 een zeer uitgestrekte indruk door de lange wielbasis.

De eerste beproeving bestond erin dat we al onze bagage in de koffer moesten zien te krijgen. Dit bleek geen moeilijke opdracht te zijn, want alles paste er perfect in. Plaats genoeg voor reisbagage voor drie weken van drie mensen dus. Bij deze had de koffer mijn goedkeuring gewonnen! Wel reeds een punt van kritiek op de afwerking van de koffer, de kofferklep was namelijk niet bekleed waardoor je gewoon op het koestwerk kijkt. Dit geeft niet echt een hoogwaardige indruk.

 

Klaar voor vertrek! Sleutel in het contact en GAS! Aangezien ik niet echt bekend ben met het gamma van Pontiac wist ik ook niet welke motor er in deze G6 GT lag, later bleek dit een 3,5l V6 motor te zijn met 220pk. Genoeg kracht om ervoor te zorgen dat deze kar zelfs in goed beladen toestand nog voor stevige prestaties kon zorgen. Een sprintje aan het rode licht leverde meerdere malen een eerste plaats op! Wel opletten bij nat weer voor wielspin, want zelfs met de ingeschakelde tractiecontrole had de wagen snel last van een ‘zoekende voorkant’ als je stevig in de gas ging bij het vertrekken. (spijtig genoeg had deze wagen dus voorwielaandrijving…) Zelfs bij snelheden tot zo’n 45mph kon je redelijke wielspin uitlokken door plankgas te geven, wat wel niet altijd zo’n veilig gevoel gaf.

Voor de transmissie levert Pontiac deze G6 met een 4-traps automaat. Dit is niet meer van deze tijd naar mijn gevoel. Deze bak heeft een ronduit trage reactietijd en mist een verzet. Dit merk je vooral wanneer je op de snelweg tegen 60mph aan een inhaalmanoeuvre begint en je de gaspedaal vloert. Je kan dan letterlijk tot 3 tellen om dan te zien hoe het toerenteller volledig naar rechts wordt gekatapulteerd… Je beschikt dan nog wel over genoeg kracht om vlot te accelereren, maar je ervaart het hele geblaas van de motor eerder als storend dan aangenaam sportief. Over het algemeen vond ik de G6 zeer goed rijden, hij ligt stevig op de weg en het stuurt lekker. Ik vergelijk hem qua rijgevoel met een C-klasse van het vorig model. (afgezien van de voorwielaandrijving dan natuurlijk!)

De G6 profileert zich sowieso al als een sportieve gezinssedan, maar deze GT-versie doet er nog een schepje bovenop. Hij krijgt bovenop zijn reeds rijkelijke standaaruitrusting (een zeer performante radio-installatie met MP3, cruisecontrol,multifunctioneel stuurwiel, licht- en regensensor,…) een sportievere look mee die voornamelijk bestaat uit de chromen velgen, een spoiler op de koffer en het sportievere interieur. Het geheel lijkt wel te kloppen. Het interieur is zeer ruim dankzij de lange wielbasis, wat vooral opvalt op de achterbank. De sportstoelen vooraan geven meer dan voldoende steun bij een sportieve rijstijl. De gebruikte materialen staan op een hoger niveau dan wat ik normaal gewoon ben aan te treffen bij de gemiddelde Amerikaanse wagen. Daar kunnen de uit harde plastic vervaardigde dashboards van Dodge nog wat van leren.

$23,100, dat is wat Pontiac vraagt voor deze kar. Dit wetende kan ik enkel dit zeggen : value for money !! Plaats hem naast een vergelijkbare audi A4, BMW3 en je begrijpt wat ik bedoel. Het is wel zo dat deze wagens een pak meer prestige uitstralen, maar deze Pontiac gaat dan ook voor slechts de helft van de prijs over de toonbank. Daarvoor boet ik graag wat in aan prestige.

In europa prijst deze wagen zich wel volledig uit de markt door zijn motoren (lichte motorisatie is 2,4l en natuurlijk geen diesel in het gamma). Moest pontiac ooit terug zijn kans wagen op het Europese vaste land, zal het zeker een welkome afwisseling vormen op onze met Duitsers en Fransmannen gevulde wegen!!

Pontiac G6 GT
Motor:
3.8 liter,V6   Vermogen: 219 pk,  Koppel: -,  Overbrenging:  5-bak automaat, Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: - kg,  Kofferinhoud: - l,  Topsnelheid: 191 km/h,  Aanloop van 0 tot 100 km/h: - sec.,  Gemiddeld testverbruik: - l,  Basisprijs  : niet te koop in Europa

Specificaties

Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen