Met modellen als de Lybra, Thesis en Musa was het zeer moeilijk om tegengewicht te bieden tegen merken als Alfa Romeo en Fiat die wél over een gamma wagens beschikken die vlot voor de dag komen. De komst van de nieuwe Delta zou dit grijze gamma enigszins moeten kleuren. Hij moet de eerste worden van een lichting nieuwe en frisse modellen.
Het interieur van de Delta heeft ons aangenaam verrast. Het ziet er allemaal zeer netjes uit en de materialen voelen hoogwaardig aan. Jammer genoeg wordt dit gevoel een klein beetje tenietgedaan door de goedkope “verfraaiing” van de versnellingspook. Vanbinnen is het zeer ruim, dankzij de magnifieke verplaatsbare zetels is het ook achteraan aangenaam vertoeven. Zelfs met de zetels in de verste stand beschik je nog over voldoende kofferruimte.
De Delta is niet meteen een dynamisch rijdende auto. Daar is hij ook, ondanks zijn verleden, niet voor gemaakt. De Lancia is in de eerste plaats een comfortabele cruiser, de zetels bieden dan ook te weinig zijdelingse steun voor een sportieve rijstijl. Hij rijdt zeer volwassen, het best te vergelijken met een strak sturende wagen uit een hoger segment. Dat ze in de Fiat groep diesels kunnen maken is al langer bekend. De 1.6 Mjet die wij meekregen stelde dan ook niet teleur. De diesel weet een mooie balans te bewaren tussen prestaties en verbruik. Dankzij de 300Nm aan koppel brengt de motor de 1385kg wegende Delta toch nog in 10,7 seconden naar de 100km/u. Voor meer prestaties kan je terecht bij de 163pk sterke 2 liter die het verplichte nummer 2,2 tellen sneller afwerkt.
De Delta moet een frisse wind doen waaien doorheen het Lancia gamma en die missie lijkt mij tot hiertoe al zeer geslaagd. Het moderne design doet vergeten hoe saai en grijs de vorige modellen van dit Italiaanse merk wel niet waren. De voorkant vind ik persoonlijk iets té scherp gelijnd en niet krachtig genoeg. Het meeste lof heb ik voor de stijlvolle kont en de wijze waarop het dak a.h.w. op de rest van het koetswerk gelegd lijkt te zijn. De 1.6l diesel motor levert voldoende vermogen om vlot met het verkeer mee te kunnen maar past niet geheel bij de Italiaanse flair van de Delta. Ik stel dan ook voor om te gaan voor de 1.4Tjet met 150pk of de 2.0l diesel.
Het is moeilijk om een directe concurrent te vinden voor deze Lancia. Hij heeft de looks van een hatchback maar de ruimte van een MPV. Ik zou hem het meeste kunnen vergelijken met een Golf Plus. En in dat opzicht heeft Lancia het MPV/hatchbak-concept veel beter onder de knie. Dit is een zeer degelijke hatch met veel ruimte en topmotoren, besprenkeld met een Italiaanse saus.
Met dank Buga Ital Auto
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen