Rijtest

Rij-impressie: Artega GT

Wie stilaan uitgekeken raakt op de Porsche Cayman en consorten kan tegenwoordig ook terecht bij Artega om de nieuwe GT aan te schaffen. Een eigenzinnige vertaling van het sportwagenconcept.

En laat dat zeker geen slechte ontwikkeling zijn. Qua design lijken ze bij dit jonge Duitse merk allerminst de bal mis te slaan. Dat is van de hand van Henrik Fisker, van het gelijknamige tuningmerk. Kritische geesten merken waarschijnlijk meteen op dat hij toch wel wat kenmerken lijkt te delen met de Lotus Evora of een Tesla Roadster. Dat laatste kan geen toeval zijn, aangezien dit model ook door Fisker ontworpen werd. Het eindresultaat is een krachtig design dat blaakt van sportiviteit en energieke lijnen. Van de knap afgelijnde luchthapper over de gehele breedte van de voorbumper tot aan de luchtinlaten op de flanken, alles straalt sportiviteit uit. Achteraan steken er twee dikke uitlaten - die overigens ook een prachtig geluid voortbrengen - uit de knap gelijnde kont.

Instappen vergt, zeker voor personen groter dan 1m80, enige moeite, maar eens gezeten in de prachtige Recaro kuipstoelen kan je maar aan één ding denken: Starten die handel! De sleutel steek je in de daartoe behorende plaats en door die even helemaal in te duwen, komt de 3.6-liter VR6 motor van Volkswagen met een krachtige brom tot leven. Zet de pook van de gerobotiseerde DSG-zesversnellingsbak met dubbele koppeling in drive en laat je rechtervoet doen waar hij zo goed in is: gas geven. Iets wat zeer verslavend werkt in de Artega GT. De opstelling van de motor in combinatie met de prachtige sound van de sportuitlaten heeft tot resultaat dat je bij elke nieuwe acceleratie wordt getrakteerd op een formidabel concert dat doet verlangen naar meer.

Het interieur is dat van een onvervalste sportwagen. In tegenstelling tot hetgeen je zou verwachten bij het instappen heb je in het interieur meer dan voldoende bewegingsvrijheid en is ook het zicht rondom best aanvaardbaar. Het stuur ligt goed in de hand is van een goede grootte. Gaan we wat muggenziften, dan kunnen we afgeven op het nogal plompe ontwerp van de versnellingspook. Die hoort niet echt thuis in een sportwagen als deze.

Verder vinden we in het interieur nog enkele moderne gadgets terug, zoals de 'touch' bediening van het centrale scherm voor de klimaatregeling en de bediening van de elektrische spiegels. Geen onhandig te manipuleren bedieningsknoppen of loszittende draaiknoppen dus. En als je zou denken dat het centrale scherm in het dashboard ook dienst doet als navigatiescherm, dan zit je goed fout. Artega vond er namelijk niets beter op dan de GPS een plaatsje te geven in de achteruitkijkspiegel. De bediening van het systeem is echter wel onhandig en vraagt enige gewenning.

Veel moeite vergt het niet om gewoon te worden aan de Artega GT. Enkele kilometers heb je slechts nodig om als het ware te versmelten met deze wagen . Misschien komt het door het verslavende geluid van de motor achter je, of aan het feit dat de automaat zich zo geruisloos en vlot van zijn taak kwijt. Of misschien lag het ook aan het feit dat de Artega GT zich ook nog redelijk goed leent tot alledaags verkeer.

Tijdens het testen was het droog en zonnig, en dus zeer veilig op de weg. Laat je echter niet misleiden, want de Artega GT kan best gevaarlijk uit de hoek komen wanneer het wegdek er iets gevaarlijker bij ligt en je op zoek gaat naar de grenzen van zijn bereik. Door de korte wielbasis kan je namelijk niet altijd rekenen op een even stabiel en standvastig weggedrag en daardoor zou je al eens verrast kunnen worden en eerder in de kant kunnen liggen dan je zou vermoeden.

De Artega GT rolt van de band in het Duitse Delbrück, en dat met een maximum van 500 exemplaren per jaar. Dit om de exclusiviteit te garanderen en vermoedelijk ook om de nogal hoge aanschafprijs te verantwoorden. Terwijl je voor een Artega GT 81.000 euro neertelt, kost een 20pk sterkere Porsche Cayman S je 'slechts' 64.856 euro. Een groot verschil als je't mij vraagt. De bakken karakter die je er voor in de plaats krijgt, lijken het prijsverschil toch enigzins te verantwoorden.

Tekst: Alexander De Nys
Foto's: Glenn Nuijens

Met dank aan Jean-Michel Martin voor het uitlenen van de testwagen.

Specificaties

Vermogen300 pk
Overbrenging6-bak automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 285 kg
Topsnelheid270 km/u
Prijs testwagen€ 81 000
Prijs basismodel€ 81 000
0 tot 100 km/u4.80 sec
Max. kofferinhoud300 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen