Opvallen doet de Veloster meteen. Zijn asymmetrisch design en knappe lijnen springen alvast onmiddellijk in het oog. Aan passagierszijde kan je twee deuren terugvinden en aan bestuurderszijde maar eentje. Dit concept noemen ze een 3+1-deurs bij Hyundai. Het concept is hetzelfde bij de Mini Clubman, met het belangrijke verschil dat de extra deur in de UK aan de andere zijde wordt geplaatst. Hierdoor kunnen kinderen over heel de wereld meteen op het voetpad uitstappen en komen ze niet in het midden van de rijbaan terecht.
Wanneer je plaatsneemt achter het stuur, word je begroet door een aangenaam interieur met vele leuke details. De wijzers lichten mooi op en springen meteen in het oog. Wanneer je de contactsleutel omdraait verandert er weinig. De motor spint zijdezacht waardoor hij nauwelijks hoorbaar is. De bak laat zich eenvoudig bedienen, het stuur is goed gewogen en geeft veel feedback en ook de pedalen zijn goed gepositioneerd. De wagen rijdt comfortabel maar het onderstel laat af en toe wel voelen dat het geen probleem heeft met een enthousiastere rechtervoet. Je hebt wel zelden het gevoel dat je met 140 pk onderweg bent. Dit komt doordat de koppelpiek zich hoog in de toeren bevindt. Hierdoor moet je hem zoals in ver vervlogen tijden volledig tot de bregrenzer drijven als je het beste uit de motor wilt krijgen.
Wanneer we naar de cijfers gaan kijken zien we dat de Veloster van 0 tot 100km/u sprint in 9.8 seconden. De topsnelheid bedraagt 201 km/u met een gemiddeld verbruik van slechts 7 liter/100km. Dit zijn mooie waarden, maar gevoelsmatig zou deze knappe coupé toch wat meer vermogen verdienen. Je rijdt vaak zo hoog in de toeren om iets uit het blok te halen dat het verbruik ook meteen naar de 10 liter klimt. Een turbo op het blok en paar tientallen pk's meer zou deze auto zeker niet misstaan. Bij Hyundai klinken ze alvast gewillig als we ze deze commentaar voorleggen. Dus misschien kunnen we binnenkort wel een steviger model verwachten met waarschijnlijk om en bij de 200 Pk.
De Hyundai Veloster 1.6. GDi Lounge zal beschikbaar zijn vanaf 21.499 euro. Hiervoor krijg je standaard 6 airbags, ESP / ABS / EBS / BAS / VSM, een systeem voor bandendrukcontrole, LED-dagrijlichten, mistlichten, 17 inch wielen, een 7” TFT screen, iPod- en USB-verbinding, airconditioning en nog veel meer. Al bij al een zeer goed uitgeruste auto die nog verder kan worden uitgerust met verscheidenen pakketten en zelfs als eerste Hyundai met een DCT - dubbelekoppeling - versnelingsbak (optie aan 1.250 euro). De kwaliteit van de afwerking is ook van een degelijk niveau en het is duidelijk dat Hyundai hiermee de Europese concurrenten in het vizier wil nemen.
Na onze korte kennismaking kunnen we alvast concluderen dat de Veloster een erg aangename verrassing is. We zijn blij om te zien dat Hyundai verder gewaagde en spannende wagens durft te lanceren. Deze Veloster heeft enkel grote troeven in de hand om een knappe carriere tegemoet te gaan. Wij kijken alvast uit om hem verder aan de tand te voelen.
Tekst & foto's (foto's met Autofans-tag): Cristof Van Laer
Specificaties
Vermogen | 140 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 255 kg |
Topsnelheid | 201 km/u |
Prijs basismodel | € 21 499 |
0 tot 100 km/u | 9.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 9.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 320 L |
Max. kofferinhoud | 1 015 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen