Rijtest

Rijtest: Renault Twizy

Stilstaan is achteruit gaan. En hoewel iedereen weet dat elektrische wagens momenteel geen commercieel succes bleken, blijven de Fransen bij Renault duchtig verder werken aan hun Z.E. gamma. Na de Fluence en de Kangoo Z.E. in 2011 lanceren ze nu de Twizy, de eerste quadricycle binnen het Renault-gamma en tevens de eerste in zijn soort.  Want terwijl Opel en Audi momenteel de autoshows afschuimen met hun concepts, is Renault met deze Twizy productieklaar.

De looks heeft de Twizy mee, laat ons daar heel erg duidelijk om zijn. Elektrische wagens oogden erg saai en gaven het elektrisch rijden geen sexy imago, dat geldt ook voor de Kangoo Z.E. en Fluence Z.E.. De Twizy doet dat wel. In 2009 stelde Renault haar Avant-Garde concept voor op de autoshow van Frankfurt, vandaag drie jaar later zien we een productieklare variant die qua looks bijna niet verschilt van zijn concept.  Hij oogt erg futuristisch en dat hij opvalt hoeft geen kanttekening, letterlijk iedereen die we op onze testritten passeerden draaide het hoofd en/of nam een i-product uit zijn broekzak om het vervolgens te laten weten aan zijn fans op facebook.

Hij trekt alle aandacht

Het exterieur zelf is gelikt. Vooraan lijkt het een mug of een spin die op je afkomt met zijn twee holle koplampen, vreemde vorm en uitstekende wielen. Achteraan lijk je te kijken naar Robocop, dat heeft die vooral te danken aan zijn centraal gepositioneerde lichtenunit. Langszij valt vooral de aerodynamica van de Twizy op, het lijkt wel een fietshelm. Hij begint erg bol vooraan en lijnt helemaal af naar achteren toe, met een kleine knik ter hoogte van het achterlicht zoals het een Renault betaamt, denk aan de Megane of de Avant-time. De Twizy wordt helemaal futuristisch als je de deuren op doet. Want ow yes, deze Twizy heeft scissordoors. Daardoor scoort die niet alleen tien keer beter op vlak van design, het maakt de Twizy ook tien keer handiger in de stad, en dat is exact waar die thuis hoort. De Twizy zelf is amper 2,34 meter lang en 1,24 meter breed, met een draaicirkel van amper 4,2 meter is dit veruit het handigste vervoersmiddel op vier wielen in de metropool. Hij doet het op papier een stuk beter dan de Smart, Toyota iQ of de Renault Twingo, en dat leken op zich al stadswagentjes. Door zijn kleine afmetingen kan je hem bijna overal kwijt, aangezien je hem dwars in een parkeerplek kan zetten. Doordat de deuren naar boven op gaan verlies je geen plaats in de breedte waardoor het gat dat je nodig hebt om te parkeren erg klein kan zijn. Je hebt enkel de breedte van de wagen zelf nodig, that’s it.

Kies voor de gullwing-deuren

In zijn standaarduitvoering mag je bij de Twizy wel fluiten naar je coole deuren. Je legt  590 euro extra op tafel voor de stoere gullwing deuren. We raden die deuren aan. Ze bieden niet alleen extra veiligheid voor uzelf, ze zorgen er ook voor dat je iets op de vloer van de wagen kan leggen zonder het weg waait, of dat opspattend water er niet voor zorgt dat je elke dag een nieuwe broek kan aantrekken. De deuren hebben wel geen ramen, nooit zelfs, ook niet als je bijbetaalt. De wagen opzich is zodanig klein dat ramen voor een accoustisch probleem zouden zorgen. Daarbij komt dat je ook geen airco of verwarming hebt in de Twizy en dus wel over open deuren moet beschikken om het allemaal wat luchtig te houden.  Wat is er verder nog niet aanwezig op de Twizy die we in de normale auto gewoon zijn? Een radio. Omdat de wind rondom rond, die overigens perfect wordt afgeleid door plexiglas vooraan langszij, voor te veel lawaai zorgt zou een radio enkel storend zijn.

Alles is basis, maar meer heb je eigenlijk niet nodig

Doordat de wagen rond de bestuurder werd gebouwd zit die centraal binnenin. Vlak daarachter kan nog 1 persoon plaatsnemen, die laatste spreidt de benen rond de bestuurder. Dat mag vrij stroef en ongemakkelijk klinken, de zitpositie achteraan is prima. Doordat je de benen langszij de wagen legt beschik je letterlijk over enorm veel beenruimte. Als bestuurder neem je plaats in een steenharde kuipstoel. Je zit opvallend recht maar je krijgt wel alle steun die je nodig hebt. Je kan de stoel in de diepte verstellen, maar de rugsteun van de stoel is dat niet. De stoel achteraan staat vast en is op geen enkele manier te verzetten. Ook het stuur is niet te verstellen, en dat bleek jammer te zijn, gezien de rijkwaliteiten van de Twizzy die toch een juiste rijpositie vragen. Verwacht verder binnenin geen luxe. Renault vergelijkt de Twizy met een Piaggio MP3 waardoor het allemaal plastiek is. Ze gaven de Twizy twee handschoenkastjes mee langs elke kant van het stuur en samen 8,5 liter groot, ze ogen wel leuk met hun carbonfolie. Het voelt ook allemaal niet erg kwalitatief aan. Als je zulk handschoenkastje sluit kan je de andere kant van het slotje nog half open trekken, als de deur sluit lijkt die nog open te staan met alle gaten en spleten. De vleugeldeuren zelf kan je in alle vormen duwen en trekken. Dus verwacht geen auto kwaliteiten, want dat is de Twizy niet. Je moet hem vergelijken met een scooter, denk aan de Piaggio MP3 of de BMW C1, maar dan met vier wielen.

Ook elektrisch heeft zijn prijs

De verwachtingen in zijn rijgedrag waren hoog toen we vertrokken. Een kleine elektrische wagen met middenmotor, achterwielaandrijving en geen ramen. Alle ingrediëten leken aanwezig om enorm veel plezier te beleven. En het bleek ook effectief zo te zijn. Er zijn voor alle duidelijkheid twee varianten. Je hebt de Twizy (op onze foto mét deuren) en de Twizy45 (op onze foto's zonder deuren). Het verschil ligt hem onder andere in de topsnelheid, daar waar de Twizy maximaal 80 km/u kan rijden, kan de Twizy45 zoals zijn naam doet vermoeden maximaal 45 km/u rijden. Onder de kap van de Twizy schuilt een elektrisch blok met 17 pk en 57 Nm, de Twizy45 heeft 5 pk en 22 Nm onder de kap. Zoals het hoort bij een elektrische wagen heb je het volle koppel al van bij stilstand ter beschikking tot maximaal 2.100 toeren bij de Twizy en 2.050 toeren bij de Twizy45. Dat koppel kwam gevoelsmatig wel iets later op. Een sprint naar 100 km/u zit er dus niet in deze rijtest, een sprint naar 45 km/u wel. De topvariant doet die in 6,1 seconden, voldoende snel om vlot in de stad te rijden. Verbruiken doet die niet, enkel elektriciteit. Een volle oplaadbeurt duurt 3,5 uur en daarmee ben je 100 kilometer zoet op papier, 80 kilometer in de praktijk. Zo'n oplaadbeurt kost je 0,7 euro aan elektriciteit. Dat lijkt belachelijk weinig, maar je moet wel je batterijen nog leasen, en dan kunnen we ons inbeelden dat mensen toch voor een auto gaan kiezen. Je betaalt 60 euro per maand als je een contract voor 12 maanden neemt en per jaar niet meer dan 7.500 kilometer bolt. Hoe langer je least, hoe goedkoper het wordt, maar hoe meer kilometer je er per jaar in bolt, hoe duurder het opnieuw wordt. Je betaalt maandelijks maximaal 72 euro voor je batterijen. Dan heb je een contract voor 12 maanden en/of 15.000 kilometer. Kies je voor een contract van langer dan 36 maanden en wil je het maximaal aantal kilometer bollen (15.000 km/jaar) dan betaal je 62 euro. Er zit dus wel degelijk een doordachte prijsstrategie achter.

Na elke kilometer wordt onze glimlach groter

Bij de eerste kilometers voelt het allemaal erg verkennend aan. De gasrespons, hoewel er van gas geen sprake is, is echt traag bij vertrek. Maar zodra de Twizy op gang is voel je dat koppel dat altijd aanwezig is. Van de power moet hij het niet hebben, de Twizy 80 heeft amper 17 pk onder de kap en is daarmee geen raket. Desondanks komt de wagen vlot van zijn plaats doordat hij amper 450 kilogram weegt, zonder bestuurder maar wel met batterijen. Je kan de Twizy, naast het feit dat die nuttig is, ook kopen voor zijn fungehalte. De prachtige omgeving, schitterende wegen en adorabel bochtenwerk in Ibiza mogen er dan wel een schepje bovenop gedaan hebben, de Twizy toverde na elke gereden kilometer weer een glimlach op onze gezichten. Net omdat die topsnelheid zo laag ligt kan je de Twizy elke keer weer tot op zijn maximum drijven, en dat is verder onmogelijk in welke andere wagen dan ook (op een legale manier). In de Twizy denk je 150 km/u te rijden en op de teller zie je amper 75 km/u verschijnen. Die topsnelheid is trouwens ook eerder indicatief, want wij tikten 88 km/u aan. Klinkt belachelijk, maar je moet er mee rijden om te beseffen waarom we zo opgetogen waren om die acht extra kilometers. Snel bochtenwerk is een hapje voor de kleine elektrische Renault, doordat het zwaartepunt zo laag ligt en de wielen uit de kast staan, gaat die nooit overhellen. Wat die wel doet is ondersturen, en nog wel vrij veel. Maar dat maakt hem opnieuw zo leuk. De wagen op zich is ook best hard te noemen, mede dankzij het chassis dat de sport-afdeling van Renault ontwikkelde. Het kleine chassis en de harde stoelen maken dat de Twizy geen knaller is voor lange afstanden, maar daarvoor is die ook niet gemaakt.

Overstuur ga je bij normaal rijgedrag praktisch nooit hebben. Enkel grind onder de wielen, vol plankgas en een scherpe bocht kunnen ervoor zorgen dat de fashionable kont haar eigen weg op gaat.  De Twizy heeft geen tractiecontrole, geen ABS of andere snufjes die de lompigheden van de bestuurder kunnen corrigeren. Zelfs een servostuur krijgt je niet bij de Twizy. Back to basics dus ondanks zijn knappe elektrische technologie, en net daarom zo heerlijk leuk. De sturing van de Twizy is relatief licht. We zeggen er relatief bij omdat hij uitdaagt tot de max gereden te worden en dan is het stuur te licht, maar eigenlijk bedoeld is voor de stadskern en dan ben je blij met een lichter stuur. In de stad, waarvoor die bedoeld is, is dit veruit de nuttigste wagen. Neem daarbij wel in achting dat dit geen topper is bij regen, mist en koude. Maar in het zuiden of andere gebieden waar het klimaat aangenaam is, moet dit een succes worden. Of de Twizy in België van de grond komt zal afhangen van de marketing die erachter schuil gaat. Want iedereen in geïnteresseerd, iedereen vindt het tof, maar iedereen denkt dat het onbetaalbaar is.

En dat is de Twizy helemaal niet. Hij is te duur voor een scooter, maar stukken goedkoper dan een wagen. De Twizy begint vanaf 6.990 euro, dan krijg je de Twizy45 in Urban uitvoering. Koop je de snelste van de twee in zijn basistrim dan leg je minimum 7.690 euro op tafel. De topuitvoering (Technic) kost 7.790 euro voor de Twizy45 en 8.490 euro voor de Twizy. Renault geeft ook enkele opties mee. Zo kan je een deken kopen om je benen te verwarmen of droog te houden, kan je een panoramisch dak bestellen of kan je kiezen voor metallic (250 euro, standaard op topuitvoering).

Conclusie

Het fileprobleem zal Renault niet oplossen met deze Twizy, want je staat net als auto's achter elkaar aan te schuiven en je kan niet zoals een motor overal tussen glippen. Renault maakt het rijden in de stad wel een pak aangenamer en gezonder. Geen uitstoot, klein, wendbaar, handig en verdomd leuk om mee te rijden. Kwalitatief mag je geen auto verwachten, ook inzake veiligheid niet (ondanks je 1 airbag hebt) maar je bent wel droog en je zit beter en veiliger dan op een moto. Hij neemt dus zaken over van de twee werelden, zowel voor- als nadelen. Wij waren hoe dan ook fan. Voor wie in warme oorden woont of er een buitenverblijf heeft is dit een must.

Met dank aan Renault

Specificaties

Vermogen17 pk
Overbrengingelektrisch
Aandrijvingachterwiel
Gewicht450 kg
Topsnelheid80 km/u
Prijs testwagen€ 9 080
Prijs basismodel€ 7 690
Max. kofferinhoud31 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen