Rijtest

Rijtest: Alfa Romeo Mito

Mito Sinds de grande punto is de hele fiat groep bezig met een inhaalbeweging ten opzichte van de concurrentie**,** zeker qua design. De Alfa Romeo MiTo is daar één van de beste voorbeelden van. Autofans nam hem een dagje mee op sleeptouw.

Want dat is ook meteen het eerst wat je opvalt aan dit klein venijn, zijn uiterlijk. Sommigen vinden de snuit aartslelijk, anderen zouden hem voor geen geld van de wereld aanpassen. Zelf vind ik hem toch wat te bol en heeft hij een soort babyface lookmeegekregen. De meningen over de de rest van de wagen zijn minder verdeeld. Met de brede wielbogen en hoog oplopende schouderlijn ziet het er misschien wat groot uit, maar tegelijkertijd toch ook heel dynamisch. Achteraan zien we opnieuw de 8C opduiken in de achterlichten, die ik persoonlijk zeer geslaagd vind. Door de hoog opgetrokken bumper en dito diffusor klopt hier het hele plaatje ook zeer mooi. Het enige nadeel dat dit met zich meebrengt is de zeer forse laaddrempel van de koffer. Het dubbele pijpje van de uitlaat is al een stille hint naar het sportieve hart dat Alfa Romeo voor de Mito gekozen heeft.

Je zou het misschien niet verwachten van dit schijnbar brave 1.4 motortje maar als je in een Mito rondkijkt zijn er maar weinig medeweggebruikers die met een sneller voertuig onderweg zijn. Door de turbo heb je zowat het hele toerentalbereik een massa koppel waardoor je zelden iemand voor je moet dulden. Op zich zorgt dit ook voor mooie hernemingen, al moet je toch nog iets meer de hoge toeren opzoeken dan bij een diesel. Al hangt dit wel af in welke stemming je bent en je keuze van het Alfa Romeo DNA knopje. Hier kan je kiezen tussen Dynamic, Normal en All weather met telkens andere instellingen voor de stuurbekrachtiging, elektronische hulmiddelen en motorrespons. Voor sportieve rijders was misschien enkel Dynamic nodig maar als je toch af en toe wat comfortabeler wil rijden zonder telkens met een pijnlijke nek aan te komen op je bestemming is de 'normal' mode een rustgevend alternatief. Dan komt het vermogen wat rustiger vrij en is het stuur minder gevoelig, perfect voor la

nge ritten op de snelweg. Op zich leent het interieur zich hier ook toe met veel opbergruimte, een usb-aansluiting voor je mp 3 speler en nog relatief veel ruimte achterin. Ik had persoonlijk alleen nog maar de grijze versie van het dashboard gezien, maar de bordeaux versie die wij meekregen paste toch beter bij het wulpse uiterlijk van deze hatchback. Dit alles in combinatie met het goed gevormde sportstuur en mooi tellerpartij zorgt weer maar eens voor dat aparte, Italiaanse gevoel wat toch eens een leuke afwisseling kan vormen in een autolandschap dat vaak gedomineerd wordt door Duitse zakelijkheid zoals je bv bij de nieuwe Scirocco aantreft. Een punt van kritiek is toch wel de bouwkwaliteit die op verschillende vlakken te wensen overliet: gekraak in de deurpanelen, de losse afwerking aan de stuurkolom, te zachte zetelvulling… al kan dit ook exemplarisch zijn.

Voor rijsensatie ben je bij de Mito aan het juiste adres maar met 155 pk en 230 Nm koppel alleen maak je geen 'hot hatch'. Voor een echt supersportieve Alfa moeten we wachten op de GTA als die er komt, maar tot dan kan je best uit de voeten met de Mito. Hij is sportief afgeveerd en eens je gewend bent aan het vrij lichte stuurgevoel kan je bochten met serieus wat lef insturen. Ook op korte gewichtsverplaatsingen reageert het onderstel goed en duidelijk. Tijdens zware remacties durft hij wel eens met de kont te gaan zwaaien al kan je toch alles vrij gemakkelijk in het gareel houden. Het enige wat mij stoorde wanneer je de limieten ging opzoeken was dat het rempedaal vrij hoog staat ten opzichte van het gaspedaal waardoor het terugschakelen bemoeilijkt werd. Ook het feit dat de 'sportstoelen' bijna geen steun gaven, waardoor je constant door je gordel op je plaats werd gehouden

, deed afbreuk aan de verder zeer aangename rij-ervaring…

 Al bij al heeft Alfa Romeo met deze Mito een zeer geslaagd concept op straat gezet dat een frisse wind doet blazen door heen het hele segment. Opvallen doe je zeker, dat hebben we aan de lijve mogen ondervinden toen we even in de file stonden. Raampjes gingen open en bewonderende blikken kwamen onze kant uit. Maar de Mito is meer dan uiterlijk alleen, dankzij het DNA systeem kan zowat iedereen zijn gading vinden in deze wagen. Dit wordt waarschijnlijk één van de populairste modellen van Alfa, tenminste tot de 149 uitkomt.

Joeri: De Mito heeft een jong, fris en opvallend uiterlijk. Met z'n opzwepende motor heeft hij kracht genoeg en kan hij zo heel veel plezier leveren (alleen aan de pomp misschien niet). De gebalanceerde wegligging die misschien toch wat hard is over oneffenheden, past bij een sportieve rijstijl. De mooie kleurencombinatie interieur bevalt me wel, alleen is de zijdelingse steun van de 'sportstoelen' ondermaats.

wim: Als ik eerlijk mag zijn, ik had hoge verwachtingen voor deze Mito. Verwachtingen die alleen al door zijn prijs een beetje te hoog gegrepen zijn. Ik bedoel daarmee dat de Mito een concurrent voor de Mini moet zijn, maar eigelijk een stuk minder kost. Is de Mito dan een originele Alfa verpakking van de Mini? Nee, de Mito is nog niet op het niveau van de Mini. Op vlak van rijeigenschappen en afwerkingskwalitiet scoort de Mini zonder twijfel beter. Maar moest ik de keuze krijgen tussen de 120pk sterke Cooper en de 155pk sterke Mito dan moet ik toch eens diep nadenken. Dus in dat opzicht, is de Mito nu al geslaagd.

Met dank aan Buga Ital Auto

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen