Op het moment van deze rijtest hebben de mannen van het WTCC net de beide races in het Braziliaanse Curitiba afgewerkt. Hier kwam ex-wereldkampioen Yvan Muller de Chevrolet rangen versterken en zorgde zo meteen voor de overwinning in de openingsrace. Boven op deze taart mogen ze de prijzen van het ganse podium mee naar huis nemen met Rob Huff en Alain Menu respectievelijk op een tweede en derde stek. Sinds hun intrede in het WTCC hebben ze met de ex-Daewoo modellen een aanzienlijke verbetering kunnen noteren met als kers op de taart de Cruze die in z’n tweede seizoen duidelijk de concurrentie waard is.
Een verhaal dat gedeeltelijk over te zetten valt naar hun personenwagens. Gedeeltelijk, omdat ze blijkbaar halstarrig blijven vasthouden aan een aantal Koreaanse invloeden die modellen zoals de Captiva minderwaardig maken. Dat ze het weldegelijk zélf kunnen bewijzen ze met de Cruze al hebben de GM banden natuurlijk ook een deel van de ontwikkeling vergemakkelijkt.
De typisch Koreaanse styling van de Daewoo’s werd hier radicaal overboord gegooid en wat we in de plaats krijgen lijkt een mix van Amerikaanse en Europese invloeden. De scherpe lijnen zijn al jaren schering in inslag in de VS terwijl de lange, coupé-achtige daklijn net bij ons furore maakt. Ook al gaat het hier niet om een baanbrekend ontwerp toch heeft de Cruze iets fris over zich en zal hij minder snel in de grijze massa op gaan dan zijn voorgangers. Misschien kan een setje optionele velgen en een soort sportpakket hier het verschil maken zoals ze dit bij de Duitse merken doen maar daar hebben ze bij Chevrolet dus blijkbaar minder naar gekeken.
Binnenin heb je opnieuw niet te klagen over de Amerikaanse Europeaan van Koreaanse afkomst. Geen overdaad aan goedkoop plastic, al zullen sommige het wat rare stofje dat op het dashboard prijkt minder kunnen appreciëren. Als je het mij vraagt, zie ik liever dit dan de koude en harde alternatieven van sommige concurrenten. De bedieningsknoppen van de lichten en de knoppen op het stuurwiel zijn rechtstreeks van de Opel line-up en zijn dus dik in orde. Ook de lay-out van de tellers is van Duiste origine en geeft het geheel mede dankzij de helblauwe verlichting zowaar een frivole indruk.
De grote domper op dit dashboard is het centrale display dat het formaat en de plaatsing van een mooi touchscreen scherm kreeg maar in essentie enkel de meest basic informatie toont. Ga je voor het optionele GPS-systeem dat opnieuw van de Opel-magazijnen komt past het allemaal mooi maar zonder dit systeem doet het de rest van het dashboard zeker geen eer aan. Verder zit de Cruze binnenin gewoon netjes in elkaar en laat hij zich op geen enkele noemenswaardige fout betrappen. De zetels zitten goed en zijn voldoende instelbaar terwijl de ruimte achterin redelijk is, ondanks de wat krappe instap. Alle bediensingsknoppen die niet op het stuur zitten zijn gemakkelijk te bereiken en gaan niet verloren in een wirwar aan knoppen zoals we bij sommige Franse merken wel eens zien.
De 2 liter dieselversie die wij ter beschikking hadden kan je bezwaarlijk een moderne motor noemen. Spijtig genoeg hebben we hier met hetzelfde fenomeen te maken als bij de nevenmerken van de VAG-groep. Terwijl bij Opel de Astra en Insignia aanzienlijk verbeterde motoren toebedeeld krijgen, moet de Cruze het nog stellen met deze luidruchtige zelfontbrander. Afgezien van het prominent aanwezige geluid – zeker bij koude motor – valt er best te leven met de 150 pk sterke turbodiesel. Eens je gewend bent aan de minder dan vlakke vermogensafgifte en de soms wat nukkige vijfversnellingsbak zal je merken dat die dingen zeker niet onoverkomelijk zijn.
De Cruze staat op het platform van de nieuwe Astra, al heb je nooit het gevoel met een goedkope versie van diezelfde Astra onderweg te zijn. De Chevrolet biedt een verrassend aangename wegligging aan die, wie had dit ooit gedacht, zelfs kan bekoren wanneer het bochtiger wordt. Voor we deze vergelijking meteen doortrekken naar GTI’s en consoorten nuanceren we wel even dat het hier vooral gaat over lichtvoetigheid en het gemak waarmee je de Cruze door de bochten loodst. Je mist wat stuurgevoel om het chassis helemaal ten volle te benutten, al mogen we geen té hoge verwachtingen hebben van deze compacte middenklasser.
Al bij al geen wereldwonder deze Cruze maar een zeer verdienstelijke poging van GM om vaste voet te krijgen op ons continent. Het voornaamste verkoopsargument van deze nieuwe ‘bowtie’-telg zal de prijs zijn. Als klant heb je keuze tussen het LS of LT uitrustingsniveau. De LS begint al bij 16.999 euro met een 113 pk sterke 1.6 benzinemotor. De 141 pk sterke 1.8 benzine kost je 400 euro extra terwijl de versie met GPS 1.400 euro bovenop de basisprijs doet. Een 2.0 diesel is hier ook beschikbaar al krijg je voor de €18.699 kostprijs ‘maar’ de 125 pk-versie.
De LT versie biedt de 1.8 benzine voor 18.799 euro en 2.0 dieselmotor voor 20.999 euro aan, al is die laatste hier 150 pk sterk. Dat je hier maar 600 euro bijbetaalt voor de versies met GPS lijkt ons een klein raadsel. Dat de 1.8 als enige leverbaar is met een automaat is ook nog het vermelden waard. Al bij al krijg je voor deze prijzen een mooi pakket dat enkel nog een handvol accessoires en metaalkleur op de optielijst heeft staan.
Chevrolet Cruze LT 2.0 TCDI
Motor: 2.0l TCDI, vier-in-lijn diesel, 4 kleppen/cilinder, Vermogen: 110 kW / 150 pk, Koppel: 320 Nm, Overbrenging: 6-bak manueel, Aandrijving: voorwielen, Gewicht: 1.427 kg, Kofferinhoud: 450 l, Topsnelheid: 210 km/h, Aanloop van 0 tot 100 km/h: 8.7 sec, Gemiddeld testverbruik: 6.4 l, Basisprijs Chevrolet Cruze (1.6 benzine LS): 16.999 euro
Tekst en foto’s: Joeri Mertens
Met dank aan Chevrolet Belgium voor de testwagen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen