Rijtest

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0d

Jaguar XF-SLuxe, sportiviteit en raffinement samenbrengen in één enkel object. Dat moet de opdracht zijn geweest die de ingenieurs bij Jaguar kregen toen ze deze XF moesten creëren. Zijn krachtige lichaamstaal doet niet anders vermoeden dan dat je hier oog in oog staat met een echte klassebak. Voorzien van nieuwe motoren, is de XF nu helemaal klaar om zijn plaatsje aan de top van zijn segment te claimen.

Voor onze test gingen we op pad met de nieuwe 3.0D met achtervoegsel S. De “S” duidt op het feit dat je onder de motorkap over de zwaarste variant beschikt van Jaguars nieuwste dieselblok en dus kan rekenen op de kracht van 275 paarden en 600Nm aan koppel. We hebben hier te maken met een doorontwikkelde variant van de 2.7D die tot nu toe de enige diesel was voor de XF. Hoewel de cilinderinhoud is toegenomen claimt Jaguar toch een lager verbruik en CO2 vermindering van 10 %. Het opgegeven normverbruik bedraagt 6.8l per 100km. Dit cijfer is haalbaar, al moet je dan wel kunnen weerstaan aan de verleiding om het gaspedaal te veel te gaan beroeren. Rij je namelijk met een zware voet, dan zal je al gauw 10 liter diesel per 100km verstoken.

Fenomenaal koppel...
Wat voornamelijk zeer indrukwekkend is aan deze nieuwe motor is het koppel. Met slechts 25Nm minder dan de van een 5.0l grote V8 voorziene XF-R is het dan ook verre van verwonderlijk dat het blok nog maar de minste moeite heeft om het toch de bijna 1830 kg wegende Jag in 6.4 sec naar de 100 km/h te katapulteren om daarna zonder moeite door te racen naar de begrensde top van 250km/h. Dit koppel komt niet alleen van pas om snel op te trekken vanuit stilstand, ook om snelle hernemingen mogelijk te maken voldoet het rijkelijk. Inhaalmanoeuvres, de oprit aan de autostrade nemen en vlotjes invoegen in de verkeersstroom; niets is teveel gevraagd voor deze krachtpatser.

Overbodige Sportstand...
Al is het niet dat wat rijden met deze wagen zo fantastisch maakt. Je stapt niet in een XF-S om aan elk stoplicht te tonen dat je de snelste bent, maar om te genieten. Genieten van zijn perfect afstelbare elektrische stoelen en haarfijn klinkende Bower&Wilkinson-stereo met DAB digitale radio-ontvangst. Verder maken ook handigheidjes zoals het JaguarSense voor de bediening van de plafondverlichting en het dashboardkastje en het handige touchscreen navigatiesysteem het leven aan boord een pak aangenamer. Het onderstel weet de perfecte balans te vinden tussen comfort en sportiviteit. Al staan er dikke 20"-velgen onder deze kar, de rit is fluisterstil en uitermate comfortabel te noemen. Dit rijcomfort wordt niet in het minst ook gegarandeerd door de subliem werkende automaat. De Jaguar Sequential Shift 6-trapsautomaat schakelt zo soepel dat je bij moment niet eens voelt wanneer hij hij van een versnelling opschakelt. Gezien het potentieel van de motor is het niet onlogisch dat je over een Sportstand beschikt, maar deze mogelijkheid lijkt me in feite overbodig in deze wagen omdat je dan - mijns inziens - enkel meer kabaal krijgt voor prestaties die gevoelsmatig hetzelfde zijn als wanneer de versnellingsbak in "D" staat.

Fosforblauw...
Over smaken en kleuren valt wel meer dan eens te twisten. Toch ben ik er zeker van dat slechts weinigen niet zullen houden van de fosforblauwe interieurverlichting. `s Avonds is het schouwspel dan ook compleet. Ontsteek de Xenonkoplampen terwijl je de wagen nadert. Eens ingestapt heb je enkele nog maar oog voor de pulserende start/stop-knop op de middentunnel. druk hem in en de wagen komt tot leven. De JaguarDrive Selector rijst op en de ventilatiemonden draaien open. Selecteer "Drive" en begin te rijden.

Niemand is perfect...
Jammer is wel dat de ventilatiemonden achteraan niet meedoen aan de vertoning en dus gewoon vast blijven staan. Eveneens een kleine bemerking bij de touch and feel van de verschillende bedieningstoetsen op het dashboard. Hoewel dit in de Jaguar XF helemaal top is merk je toch een verschil op met pakweg een Mercedes E-klasse. Storend is de bult van het derde remlicht die het zicht naar achteren lichtjes belemmert en dus iets compacter had mogen zijn. Minder handig is ook dat de koffer een hoge laaddrempel en geen vlakke laadvloer heeft. Aangezien niets of niemand perfect is weerhouden deze eerder klein te noemen minpuntjes de XF-S er niet van de perfectie toch te benaderen.

Value for money...
Zoals je misschien al wel zou gedacht hebben, hangt er aan al dit moois een stevig prijskaartje vast. Zo betaal je voor een standaard XF-S €62.300. Wil je hem uitgerust zien zoals in de wagen uit onze test, dan ben je dik €70.000 kwijt. Voor deze prijs krijg je dan wel een full optionwagen die voorzien is van alle luxe die je je maar kan indenken. Gaande van Parkeerhulp-met-achteruitrijcamera over verwarmde én geventileerde stoelen tot een eenvoudig te bedienen touchscreen navigatiesysteem. Neen, in deze Jag zal je echt niets tekort komen. Ook de afwerking is van een zeer hoog niveau. Zo zijn het volledige dashboard en de deurpanelen bekleed met leder en is de dakhemel afgewerkt met alcantara. Alle dashboardpanelen sluiten zeer nauw op elkaar aan en tijdens het rijden hoor je geen piepje of kraakje.

Better than the rest?...
Als we even kijken naar de concurrentie van de XF-S kan je je afvragen welke wagens er door Jaguar dan wel voor ogen werden gehouden. Voor de hand liggend is de BMW 535d die qua prestaties op hetzelfde niveau ligt. Hij beschikt over 10pk meer dan de XF-S maar moet wel 20Nm toegeven op de Engelsman waardoor ze erg aan elkaar gewaagd zijn. Wat de prijs betreft betaal je voor de Beemer een €6.000 minder in basisuitvoering. Maar BMW kennende kan dit basisbedrag stevig oplopen wanneer je even de optielijsten induikt. Dus ook wat dat betreft zijn deze twee wel elkaars evenknie. Al vind ik wel dat je bij Jaguar iets meer exclusiviteit meekrijgt aangezien de 535d 'slechts' een 5-reeks is met een zware motor en je de XF enkel en alleen met topmotoren kan aanschaffen. Verder kan je misschien ook wagens als de Mercedes CLS en de nieuwe E-klasse 350CDI als concurrent bestempelen. Ook kan je misschien een Lexus GS450h overwegen, die dan misschien niet over een dieselmotor beschikt maar dankzij zijn Hybride-technologie wel danig in het vaarwater komt van sterke 6-cilinder dieselmotoren.

Conclusie...
De XF is met zijn nieuwe dieselmotor helemaal terug bij de pinken. Het oude blok had te weinig power en dat probleem is nu volledig van de baan. Rijden doet deze Jag als de beste door een perfect evenwicht te bieden tussen comfort en sportiviteit. Aan een dergelijke motor en zoveel luxe ben je nu eenmaal een hele hoop geld kwijt, maar daarmee is niet gezegd dat het niet goed besteed is aangezien je echt niets extra te wensen over hebt. De exclusiviteit en het prestige die je ervoor in de plaats krijgt, verantwoorden de aankoopprijs mijns inziens meer dan voldoende.

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Glenn Nuijens
Met dank aan Jaguar Belgium voor de testwagen

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen