Rijtest

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD

Kia komt van ver, maar is goed bezig. Hun topmodel, de Sorento, zou dus het summum moeten zijn van wat ze ons kunnen aanbieden, we zijn benieuwd.

De vorige Sorento was maar een saaie verschijning.  Met het nieuwe uiterlijk zet Kia een stap in de goede richting. De nieuwe Sorento heeft een uitgesproken gezicht gekregen, zonder daarbij een opzichtige SUV te worden. Dat de lichten vooraan sterk op die van de Lexus RX lijken nemen we er graag bij. Beter goed overgenomen dan slecht zelf ontworpen, kijk maar naar de SsangYongs van weleer.  De achterkant blijft wel wat saai en ongeïnspireerd, maar  op de nieuwe Kia X6 zit natuurlijk niemand te wachten. De Sorento lijkt ook groter dan hij in werkelijkheid is. Je zou denken dat deze zevenzitter tegen de 5 meter aanleunt. Maar met een lengte van 4,68 meter is hij 10 cm korter dan pakweg een Passat Variant. Hij is dan ook vrij overzichtelijk en valt makkelijk te parkeren.

Hoe hij er vanbuiten uit ziet, wordt doorgetrokken naar het innerlijk. Saai, met hier en daar wat leuke accenten, maar  hij is vooral niet te betrappen op afwerkingsmissers. Ook de overdaad aan ruimte is geen misser. Zoals gezegd zijn er in de Sorento 7 zitplaatsen. De achterste zitrij is uiteraard meer bedoeld voor de speelkamaraden van de kinderen. Doe je de zetels naar beneden dan heb je maar liefst 2052 liter aan laadruimte. Achter het stuur in de grote comfortabele zetels heb je vooral het gevoel in een grote SUV te zitten. De hoge zit en het comfort zorgen voor een leuk en kalmerend gevoel.

Onder de kap zit een gloednieuwe 2.2 liter turbodiesel. De motor heeft met 197 pk en 430 Nm de kracht van een zescilinder. Jammer genoeg heeft hij ook het verbruik van een zescilinder. Uiteindelijk kregen we de vierpitter op 9,8 L/100 km. Geen groene auto van het jaar dus, denk er wel aan dat we met een vierwielaangedreven auto van 1885 kg onderweg waren bij temperaturen van rond het vriespunt. In de zomer moet er nog wel een liter afkunnen, de aangegeven 7,4 L/100km lijkt ons  echter onhaalbaar. De automatische 6bak zal ook wel wat roet in het eten gooien. Kia heeft deze 6traps zelf ontwikkeld. Echt overtuigen doet hij niet, hij schakelt een beetje naar eigen wens en je moet echt zoeken om zo snel mogelijk vooruit te geraken. Maar in zo’n auto hoort nu eenmaal een automatische versnellingsbak want je wil gewoon relax de gaspedaal indrukken en je van niets anders aantrekken. Heb je eenmaal de juiste pedaaldruk gevonden dan sprint de Sorento in een respectabele 10 seconden naar de 100 km/u. Bij het hard optrekken maakt de 2.2 wel wat lawaai, maar eens aan het cruisen bent, verdwijnt het geluid volledig op de achtergrond.

Ik heb met de Sorento serieus wat kilometers mogen afleggen en je merkt dat hij dan in zijn element komt. De comfortabele zetels, comfortabele ophanging en stille motor maken dit een echte snelwegcruiser. Ook zijn bochtengedrag is voor dit soort wagen niet slecht, al gaat het wel allemaal zonder veel gevoel.

Aangezien het een 4x4 is, moet hij ook wat kunnen off-roaden. De Sorento heeft initieel voorwielaandrijving. En als hij grip verliest, wordt de kracht over de vier wielen verdeeld. Je kan de vierwielaandrijving ook vastzetten, zodat hij permanent vierwielaangedreven is. Tijdens onze test was zijn sparringpartner de permanent vierwielaangedreven Subaru Forester. Subaru heeft een grote naam in 4x4 wagens, desondanks kon de Kia kon hem ongehinderd volgen.

Onze top of the range Kia Sorento 2.2 CRDI Executive 4x4 Automaat kost zo’n 39.490 euro. Voor de basis Sorento ben je zo’n 30.990 euro kwijt. Serieuze bedragen voor een Kia, maar je krijgt er wel enorm veel auto voor terug. Doordat het een zevenzitter is, is het moeilijk een directe concurrent te vinden. De Volvo XC 90 2.4 D Geartronic begint immers bij 48.870 euro en onze Subaru Forester 2.0 D heeft maar plaats voor 5.

De Sorento is een comfortabele cruiser, die hopen ruimte biedt, off-road capaciteiten heeft, waar er plaats is voor 7 en dat alles voor een redelijke prijs. Het nut van SUV's is discuteerbaar, maar dankzij de Kia Sorento heeft het pro-SUV kamp misschien wel zijn grootste troef gevonden.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens, Alexander De Nys
Dank aan Kia Belgium

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen