Rijtest

Rijtest: Kia Venga 1.4 CRDi 90

Kia gebruikt al sinds de lancering van het merk de strategie om de koper te verleiden met degelijke auto’s aan een erg lage prijs. Het lijkt erop dat die aanpak werkt, want het merk biedt tegenwoordig 7 jaar garantie en is, in combinatie met Hyundai, opgeklommen tot de vierde grootste autobouwer ter wereld. De Venga moet gaan helpen om dat marktaandeel nog wat te vergroten.

Toch zien we dat de kwaliteit van de modellen er de laatste jaren erg op vooruit is gegaan. Dankzij de introductie van een Europees designcentrum in Duitsland zien de wagens er ook steeds vertrouwder uit voor de Europeaan. Met die basis begon Kia een aparte modellenaanbod voor Europa uit te werken. Was er eerst de hippe Soul als kleine duivel-doet-al, dan brengt het merk nu de burgerlijke versie in de vorm van de Venga als kleine MPV.

 De Venga is rechtstreeks afgeleid van de No. 3 concept car, die Kia in 2009 voorstelde. Ook al zijn de futuristische hoeken en kantjes er wat afgeveild, toch staat hier nog steeds een schijnbaar klein bolletje voor onze neus. Schijn bedriegt echter, de Venga is zowat de grootste in zijn segment en dat merk je niet aan de buitenzijde maar zie je des te meer wanneer je erin zit. Voorin krijg je een gevoel van ruimte door de lange voorruit en dashboard, in optie zelfs nog uitgebreid met een panoramisch open dak. In het instrumentenpaneel van de Venga herkennen we, misschien meer dan aan het exterieur, een aantal zaken van de andere Kia-modellen. De aluminium look plasticafwerking van de middenconsole, in combinatie met de rode LED-displays bepalen de aanblik van het dahboard.

De boordcomputer geeft de informatie summier maar correct weer. Wel zou je deze verwachten tussen je tellers, eerder dan bovenaan de middenconsole. Ook is het zoeken naar een temperatuurmeter van de koelvloeistof. Net zoals bij de Subaru Forester heeft de Kia Venga enkel een icoontje dat oplicht wanneer de motor koud staat. Wat er gebeurt als de motor te warm loopt, hebben we gelukkig niet hoeven testen. Zitten doe je vooraan in comfortabele stoffen zetels. De bestuurder heeft een streepje voor vanwege de wegklapbare armsteun - hoewel deze eerder in de weg leek te zitten bij het schakelen – terwijl de passagier het zonder moet doen.

Achterin is er meer dan plaats genoeg voor drie extra passagiers, zodat ook wat langere ritten comfortabel zijn voor een full house. Wie eerder wat meer behoefte aan kofferruimte heeft, kan net zoals bij de Soul de achterbank zowat 15 cm verschuiven in de diepte, zodat meer bagage kan worden meegenomen. Die kofferruimte is handig, vanwege de verstelbare laadvloer, die je de mogelijkheid geeft het volume uit te breiden tot 440 l. Klap je –in een oogwenk - de achterbank volledig neer, dan breidt je deze uit tot 1.253 l. Ook grote mensen kunnen makkelijk bij de bagage, dankzij de erg wijd openende kofferklep. De verstelbare laadvloer heeft wel als nadeel dat een hoge tildrempel ontstaat.

Omdat de Venga bedoeld is als kleine familiewagen, is de afstelling van de ophanging neutraal gehouden. Je zal er niet mee aan het asfalt kleven in de bochten, maar toch vertoont het ook niet het zompige weggedrag dat je zou verwachten van een MPV. Het lijkt er zelfs op dat de Venga iets strakker is afgesteld dan de Soul. Ook slippen is praktisch uitgesloten, dankzij het aanwezige ESP.

 

Wij testten de 1.4 CRDi, voorzien van 90 pk. Gezien de dieselliefde van de Belgen, gaan wij er van uit dat deze motorisatie hier een groot stuk van de Venga-taart in de verkoop voor zijn rekening neemt. We kunnen de kopers geen ongelijk geven, de motor is vinnig en heeft geen moeite met de 1.078 kg van de auto. Enkel vanaf vierde versnelling merk je de langere spreiding op en zie je dat je soms best even terugschakelt alvorens je een voorligger gaat inhalen. De 0-100 km/u haal je in een kleine 14,5 seconden, waarmee we ons voorgaande punt kunnen staven. Dat heeft thans geen invloed op het verbruik, dat we doorgaans op een goeie 5,2l konden houden. Mits een lange rit op de snelweg daalde dit tot 4,7l/100 km. De schakelindicator is soms iets te enthousiast, 65 km/u in zesde versnelling is okee voor een recht stuk weg, maar is dat minder in een heuvelachtig landschap.

De Venga is uitgerust met ISG, wat staat voor Idle Stop-Go, waarbij de motor uitvalt wanneer je de versnellingspook in neutraal zet en het ontkoppelingspedaal loslaat terwijl je stilstaat. Uiteraard belet dit systeem vooral dat je verbruik de hoogte ingaat wanneer je parcours je langs een aantal verkeerslichten of files leidt. ISG, schakelindicator, recuperatie van de remenergie en banden met lage weerstand, het zijn zaken die Kia samenvat als EcoDynamics, hun ecologisch label waarbij de koper weet dat de wagen zuinger rijdt dan de gewone motoren. Het EcoDynamics-logo op de kofferklep had wat ons betreft wel iets discreter gemogen.

Zoals eerder al vermeld, testten wij de 1.4 CRDi met 90 pk in de Evoque-versie de topversie, met een prijs van 19.990 euro. Dit is de middelste motorisatie uit het dieselaanbod. De 1.4 CRDi bestaat ook in 75 pk voor een basisprijs van 16.091 euro. Wie meer vermogen wil, kan terecht bij de 1.6 CRDi met 115 pk (voor 19.390 euro). Benzinerijders kunnen hun hart ophalen aan de 1.4 met 90 pk (14.890 euro) of de 1.6 met 125 pk (19.090 euro). De standaarduitrusting is behoorlijk uitgebreid. Onder meer een USB/iPod-aansluiting (waar je nog een extra kabeltje van Kia-makelij voor nodig hebt), vertrekhulp op hellingen, ESC, cruise control en mistlampen vooraan kwamen standaard op onze versie. De prijs die je daarvoor betaalt is op het eerste zicht stevig voor een kleine MPV, maar als je de concurrenten met dezelfde prijs gaat zoeken (Citroën C3 Picasso, de verouderde Opel Meriva), zie je dat deze steevast een stukje ruimte prijsgeven. Als je weet dat je daar bovenop ook nog eens 7 jaar of 150.000 km garantie krijgt, is de rekening snel gemaakt.

De Kia Venga is een statige wagen, bedoeld voor jonge gezinnen die de Soul iets te extravagant vinden. Ook de iets oudere generatie zal de hoge zitpositie en makkelijk bereikbare koffer kunnen appreciëren. Vraag is dan hoe fel de Venga in de vijver van de Soul gaat vissen. Qua verhouding prijs/kwaliteit, prijs/uitrusting en prijs/ruimte zit je steeds op een comfortabel niveau.

 

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Joeri Mertens

Kia Venga 1.4 CRDi
Motor: 1.4 CRDi, vier-in-lijn diesel, 4 kleppen/cilinder,   Vermogen: 66 kW / 90 pk,  Koppel: 220 Nm,  Overbrenging: 6-bak, manueel,  Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.087 kg,  Kofferinhoud: 440 l / 1.253,  Topsnelheid: 167 km/h,  Aanloop van 0 tot 100 km/h: 14,5 sec,  Gemiddeld testverbruik: 5,2 liter,  Basisprijs Kia Venga (1.4 benzine): 14.890 euro,  Prijs getest model: 19.990 euro

Met dank aan Kia Belgium voor de testwagen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen