Rijtest

Rijtest: Mini Cooper S Cabrio

In navolging van de Hatch en de Clubman laat MINI nu eindelijk ook zijn gloednieuwe cabrio los op de massa.  Deze komt geen moment te laat, aangezien je die andere varianten van het merk sinds reeds langere tijd kan aantreffen op onze wegen. Vol spanning en met hoge verwachtingen keken we dan ook uit naar de testrit met deze gloednieuwe creatie. Bij de lancering van het model zijn er reeds twee motoren beschikbaar, de Cooper en de Cooper S. Wij hadden het geluk de van een 163pk sterke 1.6l turbomotor voorziene Cooper S aan de tand te kunnen voelen.

wat is er veranderd...
Net zoals bij de Hatch-variant moet je even goed kijken om te zien wat er nu degelijk veranderd is aan dit nieuwe model.  Wat voor de kenner meteen opvalt is dat de MINI ook in zijn Cabrio versie net dat iets groter is geworden. De kap is bijvoorbeeld nog steeds voorzien van een handig schuifdak en vouwt zichzelf op dezelfde Z-vormige manier weg op de hoedenplank boven de kofferruimte. Wat meteen opvalt als de kap open ligt, is dat de rolbeugels achter de rugleuning van de achterbank niet meer zo hoog uitsteken zoals bij het vorige model. Dit maakt dat de MINI er nu net iets minder gaat uitzien als een rollercoaster attr

actie uit een pretpark en er dus stijlvoller op wordt. Aan de achterzijde merk je ook dat de designers de kofferklep iets minder retro hebben gemaakt door de klassiek ogende hengsels te verwijderen. Daar waar een koffer bij de meeste cabrio's al niet van de grootste is, maakt MINI zijn naam hier letterlijk waar. Voor dit nieuwe model is wel een verstelbare hoedenplank voorzien die, wanneer ze in de hoogste stand wordt geplaatst, enkele liters kofferruimte bij creëert. Het interieur is vrijwel identiek aan dat van de Hatch, gaande van de grote ronde tellerpartij, tot de tuimelschakelaars en de sfeerverlichting in de deurgrepen. Specifiek voor de cabrio is er de "always open timer". Deze meet de tijd dat u open rijdt. Leuke gadget, enkel jammer dat hij niet standaard is en je er dus voor moet bijbetalen.

Tijdens het rijden merk je ook de toedracht op van de BMW efficient dynamics-aanpassingen. Het meest opvallend is dat je nu, zelfs op deze Cooper S Cabrio, beschikt over een start-stop-functie die de motor stillegt wanneer je bij een stoplicht of in de file bij stilstand de versnellingsbak in neutraal zet en de koppeling loslaat. Duw je die terug in dan schiet de motor in een vingerknip terug in actie en kan je terug vertrekken.

Motor en rijeigenschappen…
Onder de motorkap van de Cooper S ligt dezelfde motor als in de Cooper, echter met dat verschil dat hij in deze variant voorzien is van een turbo. Hierdoor levert het blok 163(175)pk en beschik je over 240Nm met een overboost-functie waardoor je tijdelijk over 260Nm beschikt. Meer dan voldoende om vlot van je plaats te komen. Het koppel is beschikbaar tussen 1600 en 5000 t/min waardoor je nooit zonder kracht komt te zitten. In cabrio uitvoering is de MINI een echte cruiser.

Van zodra je de kap (volautomatisch, 15seconden) wegvouwt ben je helemaal in de stemming. Het inspirerende geluid van de uitlaat treedt meer op de voorgrond en doet je enkel meer zin krijgen om te rijden. En laat nu net dat zijn waarvoor de MINI is gemaakt. Al heeft hij samen met zijn dak ook een beetje van zijn rigiditeit verloren, kan je toch nog aardig door de bocht  komen met deze groot uitgevallen kart. Je ervaart wel dat hij in snelle bochten en ook bij lastwissels net dat ietsje minder strak op de weg ligt, maar hiermee is helemaal niet gezegd dat hij niet leuk rijdt. Integendeel, met deze wagen wil je tot in het oneindige over kleine bochtige wegen rijden.

In het interieur is er in theorie plaats voor 4 personen. Neem dit echter niet te letterlijk want de zitjes op de achterbank zijn echt zeer nauw bemeten. Gooi je het op een akkoordje met de voorste inzittenden dan kan je achteraan toch nog enigzins comfortabel zitten. Maar zodra de snelheid boven de 30 gaat kan je beter al een telefoontje doen naar de kapper want van je mooie coupe blijft niets meer over als je achterin zit. Dankzij de hoekige structuur van de kap biedt de MINI cabrio ook in gesloten toestand voldoende hoofdruimte aan al zijn inzittenden. De sportstoelen voor chauffeur en passagier bieden perfect steun en beschikken over aardig wat verstelmogelijkheden zodat je al snel je ideale zitpositie vind.

Prijs en uitrusting...
Dat enkel de zon voor niets opkomt hebben ze bij MINI ook wel geweten. Goedkoop is een woord dat namelijk niet echt van toepassing is op deze wagen. In basisuitvoering kost de  Cooper S cabrio zo'n € 28.700. Reken daar nog enkele opties bij en de kaap van de €30.000 is gepasseerd. Je krijgt er wel aardig wat stijl en rijplezier voor in de plaats, maar wees bij deze toch gewaarschuwd vooraleer je bij je lokale MINI verdeler binnenstapt om je er eentje aan te schaffen.

conclusie...
Dat de zomer roept, merken we de laatste dagen wel met dat heerlijke lenteweer. Ook de komst van deze nieuwe Cabrio doet ons nog des te meer dromen van zwoele zomerdagen en ritjes in de zon. De Cooper S Cabrio vormt de uitgelezen wagen voor die mensen die op zoek zijn naar een kleine, sportieve en toch relaxte wagen die op de koop toe nog stevig wat allure uitstraalt. Zijn imago is nog steeds onaangetast en dat merk je wanneer je na vele goedkeurende blikken nogmaals een opgestoken duim krijgt toegeworpen als je door de stad rijdt. De MINI is een bestseller en is daarom zeker een aanrader.

TECHNISCHE SPECIFICATIES

Met dank MINI ANTWERP STORE

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen