De tijd van de oerjeeps met niet meer dan de pure basis van een terreinwagen is voor de meesten onder ons gelukkig voorbij. Enkel wie er een apart budget aan over houdt om een dergelijke pur-sang terreinwagen te kopen zal het hier niet mee eens zijn. Want denk er even over na, ware het niet voor die grote speeltuin die de Ardennen voor velen onder ons zijn, bleef er maar bitter weinig van dit tijdverdrijf over. Zodra je ook maar de verharde paden verlaat zijn er tekenen van de groenen die je er zelden vriendelijk op wijzen dat je niet gewenst bent. Uiteindelijk zijn je mogelijkheden vaak beperkt tot 4x4-clubevenementen en dergelijke.
Enkel hiervoor een 4x4 aanschaffen lijkt me dus volslagen onverantwoord, al zal je een modderfiguur slaan met je VW Touareg en je grote 19” sloffen die je een dikke duit hebben gekost. Wat je dus nodig hebt, is een échte 4x4 die z’n mannetje kan staan in het terrein maar toch nog best te genieten valt in het dagelijks verkeer. De ooit zo legendarische Land Cruiser is nu qua grootte en luxe meer geëvolueerd naar het niveau van een Touareg, net als de Nissan Patrol - die overigens niet meer naar ons land komt. Met een uitgebreid gamma ben je bij Nissan toch nog aan het juiste adres al springt de Pathfinder er qua ruimte toch duidelijk boven uit. Ben je meer op zoek naar transportvolume is de Navara pick-up misschien net wat geschikter, al zal het vooral afhangen van je eigen noden.
Qua uiterlijk moet je geen echte keuze maken, gezien de beperkte verschillen tussen de twee, zeker aan de voorkant. Een forse grille met een hoge en grote bumper zorgen met de hoekige koplampen ervoor dat je meteen onder de indruk bent. De zijkanten worden gedomineerd door grote vlakken, rechte lijnen een serieuze wielbogen. De forse treeplanken en dito banden geven het geheel een krachtige uitstraling. Na al dit geweld valt de achterkant misschien wat braaf uit, maar daar blijft dankzij de enorme bodemvrijheid weinig van over. Hier is er geen sprake van vervrouwelijking of een braver imago dat we zo vaak zien bij de SUV’s. Hier heb je te maken met een misschien wat klassieke maar o zo doelgerichte 4x4.
De 2.5 liter viercilinder diesel is op het eerste zicht allesbehalve verfijnd, de zware dieseltoon krijgt er een even luid zuiggeluid bij wanneer je in toeren klimt. Op zich past het perfect bij het wat ruige imago van de Pathfinder of wanneer je een helling bestormt maar om ’s ochtends stil te vertrekken zijn er betere motoren. Aan trekkracht echter geen gebrek, 163 pk en 400 Nm koppel zijn zeker geen slechte waarden, zelfs niet in de 2.200 kg zware Pathfinder. De wat lange versnellingspook van de zesbak laat zich tegen alle verwachtingen in vrij simpel en gemakkelijk bedienen, net als het koppelingpedaal.
Ook qua rijervaring valt er nog te leven met de Pathfinder, die op dat vlak het best scoort op de autosnelweg. Stabiel en relatief stil kan je honderden kilometers per keer afleggen, eens je wat bochten gezien hebt, is het een heel ander verhaal. Grote rolbewegingen en een vaag stuurgevoel kunnen niet opgevangen worden door de onafhankelijke ophanging. Gezien z’n grote en wat lompe formaat lijkt een verbruik van 10,5 liter per 100 km nog te doen, al moet ik wel toegeven dat de afgelegde wegen niet bepaald geschikt waren voor een juiste meting. Zou hij dan toch z’n ruwe kantjes verloren hebben?
In het interieur lijken die ruwe kanten alvast verleden tijd, lederen zetels en een mooi gevormd stuurwiel zijn vaste waarden in veel SUV’s, maar een aangename verrassing in een dergelijke 4x4. De gebruikte materialen voor het zwart en bruin gekleurde dashboard zijn dat dan weer niet, de panelen zijn waarschijnlijk veel gemakkelijker proper te houden dan andere materialen, waardoor we het best door de vingers willen zien. Eens je plaats hebt genomen, kijk je uit over de massieve motorkap die samen met de hoge schouderlijn zorgt voor een vrij grote dode hoek aan de passagierszijde. Het vraagt wat meer gewenning en anticipatie van de bestuurder dus zeker niet onoverkomelijk eens je er mee weg weet. Het intelligent Key-systeem is niet bepaald intelligent gevonden. Zo is er niet geopteerd voor een mooi afgewerkte startknop maar zit er nog steeds een contactslot, voorzien van twee extra randen, waardoor het ook zonder sleutel kan gedraaid worden. Om de auto volledig af te zetten moet er nog eens tegelijk op een knop geduwd worden. Dit is bij de concurrentie duidelijk beter.
In het terrein kan de Pathfinder zeker z’n mannetje staan, de sterke motor heeft geen problemen met heuvels en dergelijke. De hoge en lage gearing komen hierbij toch zeker van pas. Buiten deze 4h en 4l instelling kan je als bestuurder ook zelf kiezen tussen 2WD op de achterwielen en een auto-instelling. Hiernaast vinden we ook nog het ESP-systeem terug maar geen afdalingshulp of andere terreinsnufjes. Gezien de goede bodemvrijheid kunnen enkel de banden de pret drukken aangezien deze een compromis moeten zoeken tussen comfort en grip in het terrein. Op het moment van deze test was er maar weinig nat te bespeuren en verder was de grond zo bevroren dat er geen grenzen waren aan het kunnen van de Pathfinder. Al zal je met de standaard gemonteerde banden rond de 17 inchers best weg blijven van de écht vettige paden.
De LE-topversie waarmee wij op stap waren begint bij €51.300 waarbij enkel een automatische versnellingsbak (€2.000), Bose audiosysteem (€900) en metaallak (€600) als optie beschikbaar zijn. De XE-basis versie is al de jouwe vanaf €38.900. Maar zoals gezegd is er dus een update voorgesteld op het salon van Genève waar revisies aan het interieur, de motor en volledig nieuwe V6-diesel hun intrede doen. Op die manier kan je misschien nog een goede zaak doen aan een eindereeksmodel of iets dergelijks. In ieder geval zal je er een steengoede 4x4 aan overhouden. Ondanks de update zullen de bovenstaande uitrustingsniveau's vrij herkenbaar blijven op de nieuwe Pathfinder.
Nissan Pathfinder 2.5 dCi - 2010
Motor: 2.5l dCi, vier-in-lijn diesel, 4 kleppen/cilinder, Vermogen: 140 kW / 190 pk, Koppel: 450 Nm, Overbrenging: 6-bak, manueel, Aandrijving: AWD, Gewicht: 2.060 kg, Kofferinhoud: 515 l / 2.091 l, Topsnelheid: 186 km/h, Aanloop van 0 tot 100 km/h: 11 sec, Gemiddeld testverbruik: n.v.t., Basisprijs Nissan Pathfinder: 39.900 euro
Foto’s: Pieter Aertgeerts en Joeri Mertens
Tekst: Joeri Mertens
Met dank aan Nissan Belgium voor de testwagen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen