Rijtest

Prototypetest: Suzuki Vitara CNG (2016)

Het gas smeden wanneer het heet is. Want nu de Vlaamse overheid de kaart van CNG trekt, besluit Suzuki België haar Vitara om te bouwen naar biogasslurper. Wij trokken alvast naar Zweden om het prototype aan een test te onderwerpen. Of we bij terugkeer in de wolken zijn?

De strafste verhalen uit autoland kennen vaak de meest simpele oorsprong. Denk maar aan de Viper die in een schuur werd ontworpen door een designer van Dodge en toevallig onder ogen kwam van Chrysler president Bob Lutz. Hoewel iets minder spannend, is het verhaal achter deze Suzuki Vitara CNG niet anders.

Begin dit jaar stond Suzuki op het autosalon van België in vol 'saloonornaat' en een verantwoordelijke van Colruyt stommelde op de stand - waarschijnlijk aangetrokken door het vrouwelijke schoon aldaar - en kwam tot het besef; 'Hey, zo'n Vitara op CNG, zou dat niet iets zijn om op te nemen in onze car policy'? Waarna hij braaf aanschoof met de rest voor een cowboyhoed en bijhorende selfie met de cowgirls.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Geen okselzweet

Of het verhaal tot in die details echt zo gelopen is, dat kan Suzuki noch Colruyt confirmeren, al staat de hoofdreden wel vast; Colruyt zag zo'n Vitara op CNG wel zitten. Echter, één klein probleem, want Suzuki biedt haar Vitara enkel aan met diesel- en benzinemotoren. Al waren ze bij Suzuki België zo slim om het commerciële voordeel ervan te zien waardoor ze na enkele telefoontjes met CNG-installateur AGS nv uit Olen op de proppen komen met dit rijdende prototype. Bij geboorte nog een Vitara Grand Luxe die enkel benzine nipt, nu een SUV die ook biogas/aardgas lust.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Waarmee het belangrijkste punt meteen aangehaald is. Want dit is geen zogenaamd 'af-fabriek' CNG-model (in Japan zagen ze geen graten voor een marktspecifiek CNG-product) zoals je bij pakweg Fiat, Mercedes en Volkswagen kan vinden. Wat zijn voor- en nadelen heeft. Voordeel? De benzinetank blijft integraal behouden waardoor je niet steeds met het zweet onder de armen en voorhoofd op zoek moet naar een DATS 24 in de omgeving om thuis te geraken.

De bijl erin

Het nadeel weegt evenwel iets zwaarder door. Want in wezen koop je een gloednieuwe Vitara, stuurt Suzuki hem op naar AGS en ondergaat 'ie net geen openhartchirurgie om alle componenten van de installatie kwijt te kunnen. Zo gaat onder andere de 'bijl' in het dashboard om een klein metertje weg te werken. Vergelijk het een beetje met je gloednieuwe iPad aan je zoon geven; de constante vrees voor een kras of vettige vingers op het scherm blijft in je hoofd ronddobberen.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Niet dat we het kunnen van AGS in twijfel trekken, want de inbouw in de koffer van het prototype was netjes weggewerkt onder een iets verhoogde bodemklep. Hef je die klep echter naar boven, dan merk je pas met wat voor twee knoerten van tanks je aan het rondtoeren bent. Niet van metaal trouwens, wel van een speciaal composiet dat hoge druk aankan. Duurder spul, dat wel, maar anderzijds tig malen lichter dan het metalen equivalent. Het frame waarin ze verwerkt zitten... tja... het blijft wat doe-het-zelf aanvoelen, op de meest professionele manier van de uitdrukking.

Geurloos

Hoe dat rijdt, zo op gas? Wel, we kunnen enkel getuigen over Zweeds biogas dat naar boven komt bij de zuivering van rioleringswater. Eerste indruk? Nee, er hangt geen geurtje aan. Verder is er in feite niet veel anders aan de hand. De wagen start op met benzine en eenmaal op gebruikstemperatuur slaagt het systeem over naar CNG. Je voelt, proeft en ruikt het dus niet, of je moet naar dat metertje turen onderaan je vers opengesneden dashboard.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Of toch niet helemaal. Want afhankelijk van de kwaliteit van het gas valt er een impact te merken op de prestaties van het motorblok. Niet enkel bij Suzuki, gewoonweg een neveneffect bij alle CNG-wagens. Pomp je de laagste kwaliteit er in, dan kan dit een afscheid van 10 procent van de pk's betekenen en eveneens een impact op het koppel hebben.

Een uiterste natuurlijk, want in realiteit kijk je eerder naar procentje of 2. Op 120 pk - uit de 1.6 MPI van Suzuki - gaat het dus over 2 pk en wat klein geld. Kortom: de fabrieksafwijking van het blok is waarschijnlijk groter.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Centen tellen

Hoewel biogas een duurzame energiebron is weten we maar al te goed dat de meerderheid niet met een CNG-wagen rondtoert uit liefde voor het milieu. Nee, het draait allemaal rond de Svenska Kronor die je er mee kan uitsparen - of Euro's, zo je wil. Bekijken we even naar de capaciteiten van de Vitara CNG (tankinhoud van 15 kilogram) en de prijs voor een kilogram CNG (gemiddeld 80 cent), dan komen we op een volle tankprijs van 12 euro uit. Met zo'n tank kan je ruwweg 400 kilometer rijden. Wat dus neer komt op 3 euro per honderd kilometer.

Enfin, we laten je even zelf uitrekenen wat je momenteel betaalt per honderd kilometer...

Daarbovenop komt dan nog dat je geen BIV (Belasting op inverkeerstelling) en geen verkeersbelasting tot 2020 moet betalen. Op zo'n Vitara een winst van 1.100 euro. Al zal je een deel van die koek nodig hebben om de installatie te betalen, want de ombouw kost 4.750 euro (zonder btw). Waardoor je dus ruwweg kan zeggen dat de Vitara CNG zo'n 3.500 euro duurder is als zijn benzine-equivalent.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Al betaal je wel stukken minder aan de pomp. En o ja, - in een ideale wereld - compleet ecologisch, weet je wel. Daarnaast geeft het merk tot 23 procent korting in de fleet en is de Vitara CNG 80 procent aftrekbaar. Waardoor we er geen tekening bij moeten maken; dit is vooral interessant voor zelfstandigen en KMO's.

Conclusie

Niet hulpeloos wachten op een product van bovenaf maar zelf de handen uit de mouwen steken, dat doet Suzuki België met deze Vitara CNG. Slim, want op die manier kunnen ze een deel van de marktspecifieke koek naar zich toe trekken. Met een zekerheid tot 2020, want dan beslist onze overheid wederom over het lot van CNG. Kan je je over het na-fabriek-installatie-syndroom zetten, dan valt er weinig slechts te zeggen over de Vitara CNG.

Image
suzuki-vitara-cng-rijtest

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen