Rijtest

Familietest: Opel Crossland X vs Mokka X (2018)

Het is zover. De crossover is dusdanig populair dat automerken in hetzelfde segment meerdere modellen aanbieden. Ook het geval bij Opel, die in het compacte segment de bijna identieke Crossland X en Mokka X aan klanten verkopen. Maar waar zit het verschil nu? We trekken de baan op met beide knapen.

Vorig jaar werd na een eerder voltrokken huwelijk met de Franse PSA-groep de nieuwe Opel Crossland X voorgesteld aan het grote publiek. Zuurdesembrood met plakjes Brie op Duitse wijze laat ons maar zeggen. Dit terwijl Opel al een B-segment crossver in de line-up hadden staan onder de naam Mokka X. Een nog echte Duitse ‘eisbecher’ die al sinds 2012 wordt geserveerd. De logica zou dan ook dicteren dat de Crossland X het stokje van de Mokka X over zou mogen nemen.

Urban Jungle

Echter, een jaar later staan ze beiden nog steeds broederlijk naast elkaar bij de dealer. Raar. Want qua grootte is het een spreekwoordelijke fotofinish tussen Mokka en Crossland. Die laatste moet namelijk amper 5 centimeter achter laten op de Mokka. Een iets meer uitstekende koplamp, zeg maar. Hoe houden ze dan toch zij aan zij stand?

Image
crossland-vs-mokka-2018

De Crossland X is een echt Frans kind onder Duits hoederecht en dat uit zich ook in het DNA van deze wagen. Het onderstel wordt gedeeld met de Citroën C3 en de Peugeot 2008. Het koetswerk is voorzien van extra tierlantijn en binnenin worden snufjes zoals een draadloos gsm-laadplatform, usb-connectors of een head-up display niet geschuwd. Deze Crossland moet dus vooral het jongere publiek aanspreken dat graag met een opvallende auto in de stad vertoeft.

Real jungle

De Mokka X daarentegen komt nog uit een tijd van oerdegelijke Duitse makelij. Een eerste indruk maakt al direct duidelijk een verschil met zijn Frans aangenomen broertje. Het mag allemaal wat zwaarder aanvoelen qua deurwerk en andere materialen,. Dit alles resulteert in een strakke maar weinig vernieuwende carrosserie. Hoe dan ook mag de Mokka zich promoten als de do-it-all. Mede door zijn optionele vierwielaandrijving die maximaal 50 procent van de kracht naar de achterwielen kan sturen.

Image
crossland-vs-mokka-2018

Op weg…/Onderweg

Eens met beiden op de baan zijn de verschillen wel groter te noemen. Motorgewijs houdt Opel het bij de Crossland eerder op een newschool 1.2 turbobenzine met 3 cilinders (van Franse makelij) terwijl de Mokka X nog teert op een 1.4-liter grote Duitse viercilinder benzine. Bij de dieselversies merken we een iets kleiner verschil van 100cc tussen een 1.5 Turbo D en 1.6 CDTI. Maar de Crossland moet zeker niet onderdoen voor de met extra room overgoten Mokka. Want met de geteste 130pk-benzineversie en een maximum van 230 Nm kan er best pittig getoerd worden.

Image
crossland-vs-mokka-2018

In tegenstelling voelt de zwaardere koffieboon, meegekregen in automaatvariant met 140 paardenkrachten en een maximaal koppel van 200 Nm toch soms wat loom aan. Waarschijnlijk mede door dat oerdegelijke Duitse gewicht (een om en bij de extra 250 kg) zoals eerder vernoemd. Een inhaalmanoeuvre kan daardoor aanvoelen alsof het geheel even aan de verstikkingsdood leidt en daaropvolgend net iets te hard naar adem moet happen door het automatisch teruggrijpen naar een hoger toerental in een lagere versnelling.

Image
crossland-vs-mokka-2018

Finesse

Waarmee we aan een gezamenlijk punt belanden: beiden zijn nogal hoogdravend lawaaierig qua motorgeluid, met de Crossland aan kop. Komt daar nog bovenop dat bij de Duitse Fransoos de ophanging wel behoorlijk zijn werk levert maar vaak als een kloppende drilboor klinkt bij elke oneffenheid in de weg. Ophangproblematiek die wel vaker voorvalt bij het gebruik van een gedeelde architectuur.

Image
crossland-vs-mokka-2018

Stuurgedrag is in de twee gevallen eveneens als een wereld van verschil: waar de Crossland luchtig en speels indraait is dit bij de Mokka allemaal wat stugger (lees: soms behaaglijk veiliger aanvoelend). Lange bochten kunnen bij dat ietwat luchtiger stuurwiel en hogere snelheden slingerig beginnen aanvoelen in een wat wiegende samenwerking met de ophanging. Iets waar de Mokka beduidend minder last van ondervindt. Maar zoals al eerder vermeld kiest de Crossland resoluut voor een stadsidentiteit en daar is dit navigeren met één vingerkracht zeker welkom.

Zimmer-frei

Binnenin merk je eveneens een duidelijk generatieverschil. Want laat ons eerlijk zijn, op logies aan de Cote d’Azur is zeker niet hetzelfde als een zimmer-frei in het Schwarzwald. Ook al zijn beiden steeds volgeboekt in het hoofdseizoen. De ouderdom van de Mokka wordt wat moeilijk om te verbergen maar sinds de komst van het X-achtervoegsel kreeg het interieur genoeg frisse elementen om comfortabel voor de dag te komen.

Image
crossland-vs-mokka-2018

De Crossland X is daarentegen van een andere allure. Typisch Frans durven we zelfs zeggen, waardoor Plastic Bertrand zich hierin zeker op zijn gemak zou voelen voor het schrijven van een nieuwe hit. Want de nieuwere Crossland X houdt het vooral op een degelijke maar nogal eenzijdige kunststoffen afwerking. Beiden teren op een gelijkaardig infotainmentsysteem (het éne nog van GM, het andere al van PSA). Hippe vogel-gewijs oogt het in de Crossland allemaal wat frisser. Zeker in samenwerking met de head-updisplay.

Image
crossland-vs-mokka-2018

Conclusie

Het kantelmoment van Opel kan je niet mooier samen vatten dan met deze Mokka X en Crossland X. Aan de éne kant heb je het Opel van gisterjaar met GM-invloeden, aan de andere kant het Opel van morgen onder Franse PSA-vleugels. Die laatste mikt duidelijk op lichtere onderdelen en dito motoren, een frisser design en hoogtechnologische snufjes voor de inzittenden. Dat je daardoor geen beroep meer kan doen op vierwielaandrijving, wat meer robuuste viercilinders en stevige materialen in het interieur, dat is de keerzijde van de medaille.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen