Rijtest

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.0 Turbo T3 (2018)

In 2014 besefte Fiat dat de *cinquecento* voor sommige onder ons net dat tikkeltje te klein was en kwam daarop naar buiten met de 500X. Een met een "blauw pilletje” gevoede 500 die zich manifesteert als een crossover, als we de reclame van toen mochten geloven. Na vier jaar mag hij onder het mes voor een bescheiden facelift.

Qua exterieure verschillen moeten we het standaard, zoals bij vele facelifts, vooral gaan zoeken ter hoogte van de verlichtingselementen. Mistlichtjes kregen een bescheidener uitzicht, klein en rond, weggemoffeld in de plastic bumper diep onderaan. De voorlichten blijven zo goed als hetzelfde qua vorm maar zijn nu voorzien van LED. Daardoor krijg je een mooie extra aftekening in de lichten en een win aan moderne look. Achteraan hetzelfde verhaal maar daar versiert de lichtbak middenin nog een extra inlegstukje, een toupetje, van koetswerk. Eveneens een geslaagd detail.

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

De meegekregen testversie is er eentje uit de cross-lijn. Wat zo veel wil zeggen als een extra aan plastic rond spatborden, stoer bumperwerk en steenslagplaten aan beide uiteinden. Lichte veranderingen hier qua intekenen en uitkerven van het design. De urban-versie doet het met iets minder koetswerk onderaan en vervangt eveneens met bredere plastic omranding en rasterwerk voor- en achter ten opzichte van zijn voorganger.

Barbie, waar is Ken?

Plooi je plastieken benen en stap in de wereld van het poppenhuis. Zo doet het interieur van de 500x aan. Dit is geen kar die je koopt voor de luxe, maar zoals elk model uit de 500-reeks is de X uitgerust met een flinke brok frivoliteit en een knipoog naar het verleden. En het moet gezegd: dat doet net zoals bij de vorige nog altijd deugd. Het speelse karakter is zeker niet storend en past bij het geheel.

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Kleur bekennen komt nog altijd terug in het dashboard dat matcht met de toon van het koetswerk. Het stuur voelt aangenaam aan met een volle, dikke greep. Misschien een beetje anti-Barbie. Maar toch hoe wij het graag hebben. De middenconsole is uitgerust met een vernieuwd opstaand 7-duims infotainmentscherm. Daar vraagt de TomTom-navigatie wel soms net iets te veel tijd om vlot te werken en geeft het niet echt een duidelijke rijweergave zoals we dat beter terug vinden in andere systemen. Verder is alles toegankelijk zonder echt subliem te zijn doordat je soms te diep moet zoeken in het menu.

Slotmachine

Nieuwe features zoals Apple CarPlay zijn vanaf nu ook geïntegreerd. Het dashboardcluster is eveneens mooi opgefrist met een digitale kilometerteller en extra info middenin. Zetels zijn iets te hard maar comfortabel met een overschot aan zijlingse steun, in deze geteste versie mooi afgewerkt met een “Gatsby”-patroon. Zowel voor- als achteraan is er ook net genoeg plaats om comfortabel te zitten zonder echt overdreven overschotten aan ruimte te hebben.

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Geen zaal om in te voetballen maar allemaal mooi genoeg met een nog altijd goed overzicht rondom tijdens het rijden. En als we mogen vitten over pietluttigheden: de enige net over-the-top interieurkeuze blijft het retro knoppentrio net onder het scherm. Daar lijkt het of er een rondje slots gespeeld kan worden tijdens het rijden, maar het blijft iconisch (kitscherig) gaapwerk dat ze naar alle waarschijnlijkheid ook graag behouden.

Retro-looks en intelligent

De vernieuwde versie is meer geavanceerd in technische ondersteuning dan zijn voorganger. Alles in te stellen vanop de stuurknoppen. Cruisecontrole wordt nu optioneel vergezeld van een noodrem, rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. Allemaal welkom in het drukke verkeer van vandaag.

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Eveneens de gekende sensoren voor en achter tekenen present alsook een achteruitrijcamera die zoals vaker en ook hier uit de Nokia 3310 lijkt te komen. Maar altijd beter dan niets, toch?

Roffel, driewerf geroffel…

Qua motoren op het menu zijn er wat varianten: benzine ( 1l/120pk turbo; 1,3l/150pk; 1,6l/110pk) en diesel (1,6l/120pk; 2l/150pk) beiden te verkrijgen in automaat met dubbel koppel alsook vierwielaangedreven in de zwaarste dieselversie.

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

De 500x cross in deze test is de 1 liter T3 met 120 pk, eveneens de "lichtste telg". Eentje die roffelt op drie cilinders en de turbo graag aan het fluiten zet. En dat is letterlijk te nemen. Want het motorgeluid levert binnenin de cockpit een miniem sportief klankspel bij het doortrekken in de toeren. Allemaal plezant want het geheel rijdt erg aangenaam. Een wat stroef schakelende pook went snel maar verloopt qua handelen wel mooi. Er is op geen enkel moment een echt gemis of nood aan extra cc’s of pk’s. Spijtig genoeg wel geen zuinige drinker met een getest verbruik van 7,8 liter.

In de prijzen

De wegligging is daarnaast top. De Hulk der vijfhonderden - of de X-man- kleeft aan de baan als geen ander bij sportief stuurgedrag en hij levert geen onverwachte uitspatting. Manoeuvreren voelt licht en precies aan. De ophanging doet bij grote oneffenheden in zijn mid-stroke perfect zijn werk en absorbeert feilloos zonder uit te bodemen. Het is echter bij de kleine tikjes dat het soms allemaal wat springerig of harder aanvoelt. Maar alles bij valt het kwieke rijgedrag zeker aan te prijzen.

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

En ook nog de echte prijzen natuurlijk

Moeten we ook aan prijzen... euhm... de prijzen natuurlijk! Het is te zeggen; de 500X Cross begint aan 20.490 euro, al krijg je dan de verouderde 1.6-liter viercilinder (eco-drama). Driecilinder zoals ons kan vanaf 21.990 euro

Image
Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Voeg daar nog wat opties aan toe en je kruipt naar de 27.000 euro, voor een compacte B-Crossover. Toegeven, bij de Volkswagen T-Cross ben je niet goedkoper af. Daarenboven draagt deze 500X bakken charme. Ook en belangrijk verkooppunt voor zijn regulier broertje, de 500.

Besluit

De Fiat 500x leeft wat in zijn eigen niche in het drukke crossover-land, waar hij qua looks misschien wat rivaliseert met de duurdere Mini Countryman. Een ietwat bescheiden lijn met leuke details die terug moet grijpen naar het design van vroeger met alle toeters en bellen van de nieuwe moderne techniek. Waardoor je niet enkel design koopt maar ook inhoud.

Specificaties

Vermogen120 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 295 kg
Topsnelheid188 km/u
0 tot 100 km/u10.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.80L/100km
CO2-uitstoot133 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen