Honda wil haar sportief verleden niet verloochenen en stuurt de HR-V op sportkamp. Waardoor de compact crossover voor de dag mag komen met een gezonde 182 pk. Valt de HR-V Turbo Sport meteen door de mand? Of weet hij Honda's sportief mantra over te brengen naar de chauffeur?
Sportiviteit en hoogpotige auto's, het valt eigenlijk niet te verzoenen. Verschillende autobouwers verbergen zich dan ook achter bakken pk's om hun SUV's sportief aan te doen voelen. Maar snel, dat is niet sportief. Honda, van oudsher bouwer van sportief goed, wil met de HR-V Turbo Sport tonen dat een crossover ook plezant sportief kan zijn. Of de praktijk overeenstemt met de theorie?
HR-watte?
Laat ons eerst beginnen met uit te leggen wat dit is. De Honda HR-V is een compacte crossover à la Mazda CX-3, Peugeot 2008 en Renault Captur. Een crossover die bijna iedereen over het hoofd ziet maar voor Honda toch goed is voor zowat 30 procent van de verkoop. Om maar te illustreren hoe goed de crossover het doet, ook voor "alternatieve" automerken.
Eind vorig jaar ging de HR-V aan de facelift. Zo goed als onopgemerkt in ons Belgenland natuurlijk, want het marketingbudget van Honda België is kleiner dan het social media-budget van het lokale parochieblad. Toch is die opfriskeur van de HR-V interessant, want hij zegent ons met deze HR-V Turbo Sport.
We love the 90's
Die Turbo Sport is meer dan een geweldige 90's naam en opsmukpak alleen. Nee, dit is een soort Si-versie van de compacte HR-V. Een HR-V GTI zeg maar in Europese lingo. Te danken aan de 1.5-liter viercilinder turbobenzine voorin met 182 pk en 240 Nm. Met een sprinttijd van 7.8 seconden kan hij zelfs best mee met enkele compacte hothatches in een rechte lijn.
Al is recht niet al wat telt. Want rijplezier, dat haal je in de bochten. Daarom past Honda de dempers en de stuurinrichting aan van deze HR-V Turbo Sport. Als je dan weet dat de reguliere HR-V al plezant te besturen valt, dan beloven de zaken op papier al veel goeds...
MX-5 in vermomming
Hier verwacht je natuurlijk het stuk waarin we het hebben over hoe hij compleet door de mand valt en dat compacte crossovers absoluut niet sportief kunnen zijn. Wel, we krijgen het niet over onze lippen. Want deze HR-V Turbo Sport heeft een bepaalde X-factor waar we onze vinger niet op kunnen leggen. Bij het starten van de motor vindt er al een stuk meer lawaai zijn weg naar buiten via de uitlaten dan sociaal aanvaard voor een crossover.
De manuele zesbak, die lijkt recht uit een Honda Civic Type-R te komen of - waarom niet - een Mazda MX-5. Het is niet toevallig dat we die laatste rakker boven halen. Want deze HR-V rijdt als een - en noem ons nu helemaal gek - Mazda MX-5 in crossover-verpakking. Een ambitie die concurrent Mazda CX-3 nooit wist waar te maken.
Plezant neemt bovenhand
De stuurinrichting is snedig, de voortrein werpt bakken grip op en gooit pas zeer laat de handdoek in de onderstuur-ring. De HR-V mag dan wel achterwielaandrijving missen, niemand zei ooit dat voorwielaandrijving niet plezant kan zijn. Het motorblok stijgt gretig naar de rode zone en de strak schakelende zesbak zorgt er voor dat je in no time dat je die handeling nog eens opnieuw kan doen.
Dit is een crossover die zin heeft om een glimlach op het gezicht van de chauffeur te tonen. Niet door retesnel te zijn of extreem capabel, wel door gewoon plezant voor de dag te komen. Net zoals een Suzuki Swift met driecilinder plezant is of een - moeten we 'm er nog eens bij sleuren? - Mazda MX-5.
Burlesque
Daarenboven boet deze HR-V Turbo Sport op geen enkel vlak in tegenover de reguliere HR-V. Met een achterbank die je in zowat elke richting kan klappen, een overvloed aan opbergruimten en een no-nonsense vormgegeven cockpit. Het rood lederen interieur moet je er wel bij nemen. Een kleurstelling die ons eerder doet denken aan burlesque etablissementen dan aan zakelijke Japanners.
Tenslotte plaats Honda deze Turbo Sport-uitvoering helemaal boven het gamma, nog boven de Executive-uitvoering. De standaarduitrusting is dan ook, typisch Japans, riant. Je kan nog wat geld stukslaan op de lakkleur, een optionele spoiler (het blijft Honda) en verlichting voor de luidsprekers (het blijft Honda) maar dan houdt het spelletje op. cruisecontrol, automatische noodrem, navi, achteruitrijcamera en verkeersbordenherkenning? Allemaal standaard.
Slik
Helemaal bovenaan het gamma, wat moet dat dan kosten? Honda vraagt 31.845 euro voor de HR-V Turbo Sport met handbak. Slik. Dat is een hoop geld voor een kleine crossover van Honda. Voor dat geld heb je namelijk ook een volledig uitgedoste Nissan Juke of Renault Captur. Of die zo plezant zijn om te rijden als deze HR-V? Nee.
Al is het maar de vraag hoe hoog in het vaandel klanten in dit segment rijplezier dragen. Temeer als je weet dat deze HR-V Turbo Sport wel een zuipschuit durft zijn als je de lolbroek uithangt.
Conclusie
Honda verloochent haar verleden niet en zet met deze HR-V Turbo Sport een verrekt leuk rijdende crossover neer. In een massa van generische concurrenten valt deze rakker dynamisch meteen op. Alleen doet hij dat niet visueel en is de prijs aan de hoge kant. Nu al een stiekem pareltje in het segment. Eentje voor de durfal.
Specificaties
Vermogen | 182 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Topsnelheid | 215 km/u |
Prijs basismodel | € 31 854 |
0 tot 100 km/u | 7.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.00L/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen