Rijtest

Rijtest: BMW X5 xDrive45e Plug-in (2019)

De BMW X5 met plug-inhybride aandrijflijn is terug. Hij is groter dan ooit, op verschillende vlakken. Maar is hij alles wat je als X5-rijder nodig hebt?

Groter is hij dus, de X5. Natuurlijk is hij dat. Want in autoland ben je alleen maar wat als je groter bent dan je voorganger. Maar niet alleen de afmetingen zijn verruimd, ook de cilinderinhoud is dat. Net als de accucapaciteit. Daarmee geeft BMW aan dat een plug-inhybride een volwaardig alternatief geworden is voor de diesels en benzines die het gamma sieren. Uiterlijk verschilt de xDrive45e dan ook weinig van de rest van het X5-gamma en ook het interieur toont weinig verschillen.

Image

van 4 naar 6

Waar BMW bij de vorige generatie nog een viercilinder gebruikte, heeft het die nu vervangen door een zescilinder. Dat zal de BMW-liefhebber alvast graag lezen, want zo'n zescilinder geeft niet alleen een aangenamer geluid, hij geeft zijn vermogen ook makkelijker vrij. Niet dat er geen turbo op zit, anders zou hij niet aan zijn 286 pk komen. Zo'n zescilinder heeft het ook makkelijker om de 2,5 ton zware X5 vooruit te branden eens de batterij leeg is. Dankzij een elektromotor met 113 pk heb je in totaal een kleine 400 pk onder de kap zitten.

Image

actieradius meten

BMW past dezelfde tovertruc toe op de batterij, die zijn capaciteit zag groeien van 9 kWh naar 20,9 kWh. Dat betekent dat de actieradius in theorie omhoog gaat van zowat 40 naar een goeie 85 kilometer. In de praktijk blijven we afhankelijk van de temperatuur op 50 kilometer rijbereik hangen met een volle accu, dat is een stuk meer dan wat je uit een BMW 330e haalt. Is die accu volledig leeg, dan zie je het benzineverbruik natuurlijk zienderogen stijgen. Laad je na elke rit mooi op, dan kom je op een gemiddelde van een kleine 6 l/100 km. Vergeet niet dat je met een zware SUV en bijna 400 pk op de weg bent.

Image

Goed, je hoeft dus niet de hele tijd de actieradius in de gaten te houden. Dan kan je gewoon wat meer gaan letten op het comfort van de wagen. Daarbij valt toch op dat de X5 xDrive45e wat meer hinder ondervindt van zijn gewicht dan zijn benzinebroers. Ondanks de 394 pk onder de kap heb je nooit het gevoel dat je wel eens wat dynamischer door de bocht kan, want dan komt het gewicht even op je schouder tikken. Comfortabel is hij wel, waardoor je hem meer op comfort gaat rijden en je zo meer plezier haalt uit een recht stuk snelweg.

Image

plug-in chequeboek

Voor een kolos als een X5 heb je best een gezonde bankrekening. Dat is voor deze xDrive45e niet anders. Met een basisprijs van 80.900 euro is hij de op een na duurste bij de premium plug-in-SUV's, en dan heb je het M Sportpakket dat onze testwagen sierde nog niet geselecteerd. Bij Audi betaal je trouwens minimaal 69.500 euro voor een Q7 TFSI e plug-inhybride, Mercedes biedt de GLE enkel als dieselhybride 350e aan voor 78.529 euro. Buitenbeentjes zijn de Range Rover Sport P400e vanaf 90.000 euro, en de Ford Explorer plug-in voor 79.000 euro.

conclusie

De BMW X5 xDrive45e is een plug-inhybride die je tegenwoordig ook uit praktische overwegingen kan kopen en niet alleen meer omdat je boekhouder het fiscaal voordelig vindt. De accu is het grote verkoopsargument, en dat is alleen maar groter geworden in de nieuwste generatie. De natuur ga je er niet mee redden, maar het is een klein stapje in de goeie richting voor een SUV.

Specificaties

Vermogen394 pk
Overbrenging8-traps automaat, dubbele koppeling
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 410 kg
Topsnelheid235 km/u
Prijs basismodel€ 80 900
0 tot 100 km/u5.60 sec
Min. kofferinhoud500 L
Max. kofferinhoud1 720 L
CO2-uitstoot39 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen