De plug-ins in het BMW-gamma zijn niet meer op één hand te tellen. Wij gingen op pad met de X1 xDrive25e, die wel eens een verkoophit kan worden in leasingmilieus.
Een plug-in hybride in de klasse van de BMW X1, dat is er eentje die je volgens ons alvast meer op de bedrijfsparking zal zien staan dan in de gemiddelde woonwijk. Nogal wiedes, want als je in een straat met rijhuizen je wagen aan een laadpaal wil hangen, moet je al een gelukje hebben om voor je eigen deur te kunnen parkeren.
veertigers
Gelukkig kan de BMW X1 wel een stukje rijden, zodat je niet dagelijks aan de laadpaal hoeft. Tijdens onze test reden we telkens net 40 kilometer volledig elektrisch, alvorens de motor definitief overschakelde op benzine. We konden die radius telkens nog een klein stukje rekken door omzichtig om te springen met het gaspedaal en als tegengas ook vaker de remenergie te regenereren. Dat levert toch al wat extra kilometers op.
van z'n broers
De techniek in de plug-in X1 is niet nieuw. BMW gebruikt dezelfde techniek al in de 225xe Active Tourer en ook op de plug-in hybride, waarmee de X1 zijn platform deelt. De motorcombinatie koppelt de 125 pk sterke 1.5 driecilinder met een 95 pk sterke elektromotor, de aandrijving van de eerste is op de voorwielen via de zestrapsautomaat, de elektromotor levert zijn vermogen op de achterwielen. Zo krijg je dus een vierwielaangedreven auto, met een gecombineerd vermogen van 220 pk.
BMW plaatst het batterijpakket met een capaciteit van 9,7 kWh op de achterwielen, waardoor je niet zoveel bagageruimte verliest als bij de X3 die zijn laadvloer verhoogd ziet. Het pakket voegt wel wat extra gewicht toe aan de X1, die zo uitkomt op 1.820 kilogram. Toch accelereert de X1 xDrive25e in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u, net tussen de X1 20i met 192 pk en de X1 25i met 231 pk. Ook voelt de wagen erg neutraal in zijn rijgedrag ondanks dat verhoogde rijklare gewicht.
Laat je de drive selector in Auto e-Drive staan, dan kiest BMW zelf voor de beste verhouding benzinemotor/elektromotor, waarbij je goed voelt hoe beide motoren samenwerken. Het kwieke reactievermogen van de zestrapsautomaat draagt bij tot die ervaring.
De BMW X1 xDrive25e is er vanaf 46.150 euro, al kan je die prijs met de optielijst in de hand nog een stuk de hoogte in jagen. De concurrentie in dit segment is nog volop in aangroei, voorlopig komt deze met de X2 xDrive25e (47.150 euro) vooral uit eigen stal. Voorzie ook een zijsprong naar de XC40 T4 Recharge (46.780 euro), al kan het zijn dat je dan snel weer bij BMW staat.
conclusie
Een BMW-logo op de neus, een kabel in de flank en een potente motor, het zouden sleutels moeten zijn tot de succesformule die BMW op heel haar gamma wil toepassen. Vooral ook omdat de X1 een hogere zit biedt dan pakweg een 3 Reeks met dezelfde prijs, en tegelijk minder kost dan een X3 met plug-in aandrijving.
Specificaties
Vermogen | 220 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat dubbele koppeling, 6 versnellingen |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 820 kg |
Topsnelheid | 193 km/u |
Prijs basismodel | € 46 150 |
0 tot 100 km/u | 6.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 450 L |
Max. kofferinhoud | 1 470 L |
CO2-uitstoot | 43 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen