Rijtest

Rijtest: Renault Arkana E-Tech Hybrid (2023)

Is een Renault Clio je net te klein maar een Captur om één of andere reden ook niks voor jou? Dan is dit je alternatief: de Renault Arkana. Die staat op zowat dezelfde basis als de Clio en de Captur, maar gooit er een schuin aflopende daklijn bovenop. Genoeg om een eigen plekje in de showroom te verdienen?

Verlangde je tot een paar jaar geleden een ‘SUV-coupé’, dan mocht je in zowat alle gevallen de diepere krochten van je geldbuidel gaan doorspitten. De carrosserievorm verscheen namelijk bijna uitsluitend op onze wegen met een Duits premiumlogo op de front, denk bijvoorbeeld aan grondlegger BMW X6 of mee-eter Mercedes GLC Coupé. Dat gaf het hele gebeuren dus een exclusief imagootje, en daar wilde Renault een graantje van gaan meepikken. Enter: de Renault Arkana.

(Bijna) de eerste

Bij zijn lancering verkondigde Renault namelijk vol trots dat dit de eerste SUV-coupé in het betaalbare segment was. Daar zitten ze trouwens niet heel ver van de waarheid, tenzij je anderhalf decennium geleden lang genoeg naar een SsangYong Actyon willen kijken hebt om zijn schuin aflopende kont te zien. Ook de Toyota C-HR en de Mitsubishi Eclipse Cross zou je met enige verbeelding in die categorie kunnen zien, maar het moet gezegd dat deze Renault dan wel aanzienlijk dichter aanleunt bij het herkenbare lijnenspel van bijvoorbeeld zo’n BMW X6. Zo staat de Arkana hoog op zijn poten maar neemt hij een langgerekte vijfdeursvorm aan, terwijl de achterpartij afhelt als die van een traditionele coupé.

Image
Rijtest Renault Arkana E-Tech 2023

Binnenin moet je echter niet lang kijken – of voelen – om te merken dat dit geen BMW X6 is. Waar je wel lang voor moet kijken, is om zeker te zijn dat je niet gewoon in een Clio of vooral een Captur gestapt bent. Het gros van het dashboard is namelijk gewoon van die laatste afkomstig, zoals het optioneel 9,3 inch grote, rechtopstaande aanraakscherm en het digitale bestuurdersdisplay van 10,2 duim. Dat ziet er in deze Arkana allemaal niet minder knap uit, al merk je aan de materialen wel dat het nog steeds om een budgetbewust product gaat. Zo worden er best fijne stofjes gebruikt bovenin maar hoe lager je voelt, hoe meer goedkope plastics je tegenkomt.

Tussen Formule 1 en Dacia

Je kon het waarschijnlijk al raden, maar ook voor zijn aandrijflijnen gaat de Arkana spieken bij zijn kleinere broertjes. Daar is in dit geval echter niks mis mee, want onze E-Tech Hybrid kreeg de zelfopladende hybride aandrijflijn mee van de Clio en de Captur. Die combineert een 1.6-liter viercilinder benzinemotor met 95 pk en een elektromotor met 50 pk voor een totaalplaatje van 145 pk. Die laatste haalt zijn stroom uit een accu van 1,2 kWh die zichzelf oplaadt door middel van gerecupereerde rem- en rolenergie, en het samenspel tussen verbrandings- en elektromotor wordt bepaald door een verrassend compact zestrapsautomaatje met zogenaamde klauwkoppelingen. Dat is in essentie technologie uit de Formule 1, al wordt dat allemaal misschien iets minder indrukwekkend als we verklappen dat een heel gelijkaardige aandrijflijn ook in de Dacia Jogger Hybrid ligt…

Image
Rijtest Renault Arkana E-Tech 2023

Dat geeft misschien al een eerste hint naar de verfijning die je van deze krachtbron mag verwachten, want in de spotgoedkope Dacia vonden wij het allemaal best oké. Lepel je bijna dezelfde aandrijflijn echter in deze ietwat chic ogende Renault, dan beginnen de kleine gebreken al wat meer op te vallen. Zo verrast de Arkana E-Tech je af en toe eens met een onverwacht hoog toerental of duurt het soms net even wat langer voor hij op je gasinput reageert, en over het algemeen lijkt dat petieterige versnellingsbakje niet al te goed bij de les te zijn. Dat betekent dat deze hybrideversie van sportiviteit geen kaas gegeten heeft, en met zijn 10,8 seconden sprint hij ook een volle seconde trager naar de 100 km/u dan de nochtans zwakkere TCe 140-benzineversie. Dat is stiekem wel wat jammer als je weet dat de Arkana verder best strak stuurt.

Tot 80% elektrisch

Deze E-Tech Hybrid is er dus vooral om de zuinige rijders te bekoren, en iets zegt ons dat die niet teleurgesteld zullen zijn. Zo belooft Renault dat de hybride zo’n 80 procent van zijn stadskilometers zuiver elektrisch aflegt en er op die manier tot 40 procent minder verbruikt dan een exemplaar op benzine en inderdaad: dit apparaat kan opvallend veel en lang rijden zonder de verbrandingsmotor aan te spreken. Is de bebouwde kom dus je natuurlijke habitat, dan zie je het gemiddelde verbruik wel eens dalen tot onder de 5 l/100 km. Eens je de snelweg bereikt gaat dat dan wel weer de hoogte in, want daar heeft het elektromotortje wat meer moeite om alles in beweging te houden. Zo kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km, en daar kunnen we best mee leven.

Image
Rijtest Renault Arkana E-Tech 2023

Over leefbaarheid gesproken: SUV-coupés worden er wel eens van beticht het slechtste van zowel de SUV- als de coupé-wereld te bieden. Met een hoger dak was deze Arkana inderdaad nog praktischer geweest, maar dat betekent echter niet dat hij het nu niet is. Je krijgt namelijk toch gewoon meer ruimte dan in een Captur, te beginnen bij de koffer. Die is in deze hybrideversie dan wel 33 liter kleiner dan die van een benzinevariant maar met zijn 480 liter volume biedt hij nog steeds 74 liter meer dan die van de Captur met zijn achterbank zover mogelijk naar voor. Tegen de verwachtingen in is de hoofdruimte achterin ook niet verkeerd, en over de beenruimte valt al helemaal niet te klagen. Maar goed: de Arkana is dan ook 30 centimeter langer dan de Captur.

Budgetvriendelijke BMW X6

Hoeveel betaal je dan voor die extra stijl en extra lengte? Wel, je neemt een Arkana mee naar huis vanaf 31.150 euro maar voor deze E-Tech-hybride moet je doorsparen tot je 33.350 euro verzameld hebt. Dat is precies 3.500 euro meer dan wat Renault vraagt voor een Captur E-Tech Hybrid, al heb je dat er misschien wel voor over. Het verschil is echter wel heel groot in vergelijking met de Dacia Jogger Hybrid, die er met zijn bijna identieke aandrijflijn een dikke 8.000 euro van afknipt… Maar goed, een prijsvergelijking met een Dacia is eigenlijk nooit een eerlijke strijd.

Image
Rijtest Renault Arkana E-Tech 2023

Voor die prijs krijg je de Arkana trouwens meteen in het ‘Evolution’-uitrustingsniveau dat standaard bijvoorbeeld navigatie, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera en smartphoneconnectiviteit toevoegt. Wil je het nog bonter maken dan dat, dan houdt Renault je ook allesbehalve tegen. Zo beschikt de Arkana, net als alle andere E-Tech-hybrides, over een specifiek ‘E-Tech Engineered’-uitrustingsniveau dat de hele boel overlaadt met sportieve accenten… Dus dan ziet je Renault er al helemaal uit als een BMW X6-miniatuur.

Conclusie

Renault speelt het slim met zijn Arkana, want ze snijden een felbegeerd segment aan zonder er enorme investeringen voor te moeten maken. Zo deelt hun SUV-coupé zijn techniek met een paar andere modelletjes, en dat geldt ook voor zijn hybride aandrijflijn. Die is best competent zolang je geen sportiviteit verwacht, maar weet vooral de brandstofkosten te drukken. Combineer dat met een relatief aanvaardbaar prijskaartje, en dan mag deze SUV-coupé er wat ons betreft best wel zijn.

Specificaties

Vermogen145 pk
Overbrenging6-trapsautomaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 510 kg
Prijs basismodel€ 33 350
0 tot 100 km/u10.80 sec
Gemiddeld testverbruik5.60L/100km
Min. kofferinhoud480 L
Max. kofferinhoud1 263 L
CO2-uitstoot108 g/km
Rijtaks0

Reacties

Stoelen teklein. Automaat blijft steeds hangen. Knie tegen het dashboard. Ik ben 1.92 . Waardeloze auto. Internet staat vol met klachten. Welke auto hebben jullie getest?

door Kees
26/06/2023, 23u53


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen