Rijtest

Rijtest: Renault Clio Grandtour GT 120 TCe EDC

Ook de nieuwe Clio krijgt een langer broertje. Ondertussen reeds Renault's derde poging en ongetwijfeld de beste.

Verbetering

Uiterlijk is hij er alvast pakken op verbeterd. De vorige Clio Grandtour zag er - licht uitgedrukt - nogal knullig uit. Daarom waren we opgelucht toen de eerste beelden van deze nieuwe versie lekten. Eindelijk eens vloeiende lijnen waardoor de auto er niet bijeen-geperst uitziet. Een duidelijke verbetering, dat hoorden we unaniem, zelfs van Clio Grandtour rijders van de vorige generatie.

De nieuwe Grandtour groeide 3,9 centimeter in de lengte naar 4.267 mm en werd ook nog eens 25 mm breder. Hij kromp wel met 69 mm naar een totale hoogte van 1.445 mm. Nochtans groeide de kofferruimte wel met 4 liter naar 443 liter minimum en 1380 liter met neergeklapte achterbanken.

Image

Het interieur is net hetzelfde als bij de andere Clio's (zoals de gewone en de RS). Dezelfde tellerpartij met de twee cirkels en de digitale snelheidsaanduiding was dus ook aanwezig. Onze testwagen had ook een RenaultSport kuur gehad waardoor we zelfs een RenaultSport logo'tje kregen op het dashboard, net zoals in de Clio RS.

Speeltjes voor kinderen

Renault's nieuwste technische snufjes in de vorm van het R-Link systeem waren ook aanwezig in deze Clio Grandtour. Een serieuze verbetering tegen over het prehistorische systeem dat we onder andere nog terug kunnen vinden in de Espace. Zo is er een overzicht startscherm waar we de navigatie op terug kunnen vinden net zoals informatie omtrent de mediaspeler. De knoppen hebben elk hun eigen duidelijk icoontje en het scherm reageert aangenaam responsief.

Image

De navigatie komt net zoals bij de vorige systemen uit het Tom Tom kamp en liet ons geen moment in de steek. Er zijn zelfs enkele extra leuke functies aanwezig zoals het R-Sound Effect systeem dat motorgeluiden door de luidsprekers produceert. Beter nog, je kan de motorgeluiden ook nog kiezen. Een Nissan GT-R bijvoorbeeld? Of heb je het liever voor de klassieke Renault 8 Gordini? Of lekker futuristisch met de Renault Reinastella die volgens het schermpje in 2038 op de markt moet komen? Als 8 jarigen auto's zouden kunnen kopen zou dit ongetwijfeld het beste verkoopargument zijn.

De veel gelauwerde RenaultSport afdeling bracht ook nog wat veranderingen aan het uiterlijk van de Clio aan zoals een mini diffusor, sportieve velgen en twee dikke uitlaten aan de linkerkant. Deze doen de Clio er alvast een pak minder braaf uitzien. Allemaal standaard op het GT uitrustingsniveau dat begint vanaf € 21.700 euro.

Image
Renault-Clio-Grandtour

Het sportief uiterlijk, RenaultSport logootjes her en der, lekker passende sportzetels: we voelden ons al terug in de RS. Maar daar hield de vergelijking ook ongeveer op.

Verfijning ontbreekt

Dat eerder genoemde GT uitrustingsniveau is enkel maar beschikbaar met de 1.2 TCe benzinemotor met 120 pk gekoppeld aan de EDC versnellingsbak. Op papier waren we enthousiast over deze combinatie maar in praktijk laat deze echter veel steken vallen.

De 1.2 benzinemotor is té vinnig om rustig te rijden en deed ons niet dikwijls relaxen, mede dankzij de EDC automaat die ons mateloos ergerde met verkeerde beslissingen en trage reactietijden. Dingen die ons niet stoorden in de RS die met dezelfde bak was uitgerust. Een beetje de negatieve kant van downsizing, een iets grotere motor met hetzelfde vermogen had hier veel beter in gepast.

Om de Clio vooruit te laten gaan moet je hem al hoog in toeren jagen waardoor er zich een nu niet bepaald aangenaam geluid in de cabine dringt. De EDC bak kan je nog wat extra peper geven door op de RS knop te duwen. Daardoor blijft hij langer in toeren, niet direct iets dat we graag hadden bij deze kleine benzinemotor.

Image

Kan je het geluid van de hoogtoerige stofzuiger toch verdragen dan krijg je de Grandtour in 9,4 seconden van 0 naar 100. Ophouden doet hij bij 199 km/u al moeten we de eerste persoon nog vinden die zichzelf zo wil martelen.

De motor verbruikt op papier zo'n 5,2 liter in de gecombineerde cyclus. Na onze testweek stond de boordcomputer echter op 7,2 liter, een flinke brok meer dan voorspeld. Het verbruikt wekte verbazing gezien onze rijstijl waarbij we de (afgebladerde) gaspedaal met een fluwelen voet behandelden.

Voor zo'n kleine gezinswagen was de ophanging overigens ook beenhard, zelfs de Clio RS met zijn cup-chassis leek ons zachter. Alweer een minpunt voor de rijervaring.

Image

Conclusie

Aangenaam om naar te kijken, niet zo aangenaam om mee te rijden. Zo moeten we spijtig genoeg onze conclusies trekken van deze Clio Grandtour met zijn 1.2 TCe. Spijtig ook dat het GT pakket enkel maar beschikbaar is met de kleine benzinemotor, om nog maar te zwijgen van de automaat.

Een Clio Grandtour staat op je oprit vanaf 14.100 euro. Hiervoor heb je een 1.2 benzine met 74 pk. Dieselen kan alleen maar met de 1.5 dCi met 90 pk vanaf 17.200 euro. Een GT line met de 1.2 TCe en de EDC bak kost je minimum 21.700 euro. Doe daar nog eens de speciale metaalkleur vlamrood (550 euro), de achteruitrijcamera (500 euro) en de Europese wegenkaarten voor het navigatiesysteem bij (120 euro) en je komt aan de 22.870 euro van onze testwagen.

Specificaties

Vermogen120 pk
Overbrenging6-bak automaat, dubbele ontkoppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 099 kg
Topsnelheid199 km/u
Prijs testwagen€ 22 870
Prijs basismodel€ 21 700
0 tot 100 km/u9.40 sec
Gemiddeld testverbruik7.20L/100km
Min. kofferinhoud443 L
Max. kofferinhoud1 380 L
CO2-uitstoot120 g/km
BIV€ 220
Rijtaks181

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen