Of we nog even de Yaris Hybride wilden testen voor het jaar om is? Natuurlijk geef die kleine gluiperd maar ééns mee voor een weekje… Hoe hij ons smaakte, lees je hieronder.
Yaris… Van waar haalden ze destijds die naam eigenlijk? De uiteindelijke naam op de badge is afgeleid van “Charis”. Dan bedoelen we niet Charis van’ de Roger van’t Pleintje in Wezel dorp maar van Griekse godinnen. Charites, godinnen van schoonheid en charme. Weinig relevant met de rijtest maar zo’n feitjes zoeken we graag op.
Hybride Power?
Geen platte driecilinder met 69 schamele pk maar een heuse 1,5 liter grote viercilinder – zonder turbo – die, in combinatie met de elektromotor, goed is voor 100 pk en 111 Nm. Het negatieve aan deze wagen zullen we dan ook meteen door de deur gooien. Dit karretje was niet vooruit te branden. Dat er een 1.5 liter motor in zit wilde niemand echt geloven na een demonstratie van acceleratie of na een inhaalpoging. Met de nadruk op poging want op een weg van 70 km/h inhalen, laat het maar. 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden. Dit was wellicht de traagste auto die we in 2017 voor u hebben getest.
Dat je met een e-CVT automaat zit waardoor je bijna altijd naar een motor moet luisteren die het beste (?) van zichzelf geeft, ergens hoog in toeren tot je weer van dat gaspedaal gaat. We hebben er een grondige hekel aan dat dit puur een productje is om op onrealistische testen uit te blinken in zuinigheid en uitstoot. In het “echt” kan je amper mee met de meute en ligt het verbruik niet bij 3,6 l/100km maar bij 6,3 liter. We hebben tijdens de testperiode een minimaal verbruik zien verschijnen van slechts 4,4 liter. Dat is mooi natuurlijk. Toch hebben we daarvoor de batterij helemaal volgereden en dan enkel nog in de dorpskern rondgereden.
Je kan tot een snelheid van ongeveer 70 km/u puur op de elektrische motor rijden. Wat niet slecht is maar let op, het minste dat je nog maar naar de gaspedaal wijst met je dikke teen schiet de benzine motor weer mee in werking.
Uitblinken op andere vlakken
Gelukkig stopt het negatieve en kan de kleine Yaris zijn andere troeven bovenhalen. Zoals bijvoorbeeld een opmerkelijk goede wegligging. Ja, gek genoeg, dit karretje, eenmaal je de snelheid er wat in hebt gekregen laat hij zich goed door de bochtjes gooien en waren we zelfs onder de indruk. Er zijn er andere… De rijkwaliteit is ook goed, leuke zeteltjes met voldoende ondersteuning en behoorlijk ergonomisch ingericht. Logisch ook. En gelukkig nog wat knopjes rond het infotainment systeem. Heel belangrijk nu tablets de weg naar de auto’s hebben gevonden.
Op het schermpje tussen de wijzerplaten kunnen we trouwens allerhanden informatie aflezen zodat je eigenlijk het grote scherm niet echt nodig hebt. Al blijft het voor gps toch het handigst. Een fris interieurtje merken verschillende passagiers op. Klopt, dit is weer leuk gedaan van Toyota. Het mocht nog ìets moderner voor ons. We denken dan eigenlijk alleen maar aan dat schrale blauw schermpje van de airco. Dat zag er echt ouderwets uit.
staat hij al aan
Die hybrides, je start ze maar in de meeste gevallen blijft de elektrische motor nog gewoon uit staan. Bij de Yaris niet anders al is die aan het rode verkeerslicht wel erg stil. De benzinemotor is ‘in rust’ ook discreet, over de toeren bij belasting las je hierboven al.
Verder gooien onze Belgische betonwegen roet in het eten want echt stil is het op de autosnelweg niet. Toegegeven, de kopers van de Yaris, die mijden de autosnelweg meestal als de pest en maken luchpakketjes als ze zich naar een dorp 20 km verder moeten rijden. Althans dat was toch vroeger, toen de Yaris er nog zo lief en schattig uitzag. Heb je’m nu al ééns bekeken? Dit karretje ziet er toch stoer uit, een beetje booskijkend, zelfs langst de achterkant!
glimlachen
Een auto moet een bepaalde emotie uitlokken. Niet bij de koper want die zal het vast goed vinden maar bij iedereen die hem even kort bekijkt en passant. De emotie die bij deze Yaris naar boven komt is – proefondervindelijk – lachen. Zeker niet uitlachen maar gewoon glimlachen. “Hey… leuk karretje, toffe snuit!” desondanks zijn wat norse blikje weten ze dus beter.
De oorzaak zit ’m na rondvraag in de two-tone uitvoering. De tweekleurige lak, onderaan Nebula Blauw en vanaf de ramen Night Sky Zwart. Je hebt’m ook in een rood/zwarte two-tone setting. Aanrader om te kiezen mocht je een Yaris gaan bestellen. Enkele kleur? Twee soorten rood, twee soorten blauw, vier soorten grijs, twee soorten wit en twee soorten zwart. Veel kleur heb je niet dus wat funky wezen en kies maar die two-tone!
prijzig
Je kan naar de garage stappen en voor 15.770 euro een Yaris bestellen. Denk dan niet aan deze Yaris hybride want die begint pas bij 20.400 euro. Een hele sloef geld. Wil je’m zo goed als “full option” naar buiten rijden kies dan voor de Y-Ellow Limited Edition. Daar zit alles op maar kost je maar liefst 25.210 euro. Kleine auto’s kunnen zeer prijzig zijn tegenwoordig.
conclusie
Deze “Toyota Yaris 5 deurs 1.5 VVT-i Hybrid Two-Tone e-CVT” of gewoon deze Yaris Hybride doet het helaas niet bijster goed op motorisch vlak. De 1.5 viercilinder lijkt wel rond te rijden met “een rondel in de gasschuif” Hij voelde echt dichtgeknepen aan. Verder kan het stoer ogende karretje ons toch nog overtuigen door zijn uitstekende wegligging, scherp stuurgedrag zonder nerveus te zijn, leuke interieur en goede zeteltjes vooraan. De prijs is weer zeer sterk afhankelijk van de packs en opties.
Specificaties
Vermogen | 100 pk |
---|---|
Overbrenging | e-CVT automaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 170 kg |
Topsnelheid | 165 km/u |
Prijs testwagen | € 24 500 |
Prijs basismodel | € 20 400 |
0 tot 100 km/u | 11.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.30L/100km |
Min. kofferinhoud | 286 L |
CO2-uitstoot | 82 g/km |
BIV | € 48 |
Rijtaks | 172 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen