Rijtest

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI facelift (2018)

Twintig jaar Audi A3, dat mocht de huidige generatie vieren met een facelift. Het grootste cadeau op dat feest? Een nieuwe 1.5 turbobenzine. Autofans trok er mee de baan op.

De tussentijdse facelifts bij Audi zijn doorgaans nog minder opvallend dan de modelvernieuwingen. Maar het is niet omdat je aan de buitenkant niks ziet, dat er binnenin niks verandert. Dat geldt zeker voor de A3, die een hoop technische wijzigingen meekrijgt met zijn facelift die in 2017 meteen de twintigste verjaardag van de A3-benaming viert.

mondje open

De opvallendste daarbij zit onder de kap. De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling - COD - maakt plaats voor een nieuwe 1.5 liter grote benzinemotor, eveneens met turbo en COD. Die motor kregen we eerder al in andere modellen van de Volkswagen Groep te zien (de Golf, bijvoorbeeld). Het vermogen verandert daarbij niet, zodat de A3 1.5 TFSI ook mag pronken met 150 pk. Daarmee haal je de 0-100 in een comfortabele 8,2 seconden, terwijl ons verbruik tijdens de test beperkt bleef tot een kleine zes liter. Mede dankzij die cilinderuitschakeling natuurlijk, waar bij lage motorbelasting twee cilinders worden uitgeschakeld.

Image
audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

De facelift van de A3 uit zich in strakker getekende lichtblokken - al moet de leek toch twee keer kijken voor hij het verschil opmerkt. Optioneel zijn er LED-koplampen en ook de Matrix LED-verlichting is tegenwoordig beschikbaar op de A3.

sereen

Ook het rijgedrag wijzigt niet ten opzichte van de A3's van voor de facelift. Dat betekent nog altijd een sereen en voorspelbaar rijgedrag. Dodelijk saai voor wie rijplezier zoekt, maar helemaal op het lijf geschreven van de doordeweekse chauffeur. Rijplezier ga je beter zoeken bij Audi's S- en RS-versies van deze A3.

Image
audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Nieuwsgierigen zullen zich natuurlijk afvragen of er elders nog wijzigingen te bespeuren zijn. En die zijn er. Want met de facelift introduceert Audi de Virtual Cockpit waar we ons destijds in de TT zo mee konden amuseren en die sindsdien over zowat heel het gamma haar intrede gemaakt heeft, al dan niet optioneel. Alleen de A1 doet het nog - even - zonder. Op die Virtual Cockpit kan je kiezen of je de tellerpartij groot dan wel klein weergeeft, in het voordeel van de info die midden op het display verschijnt. Een aanrader daarbij is de weergave van de navigatie, waardoor je sneller geïnformeerd bent over de omstandigheden rondom je, en je het scherm in de middenconsole voor andere dingen kan gebruiken.

Veiliger

Verder gaat het leven in het interieur zijn gewone gang. Veel hoefde er niet te veranderen in de A3 Berline, want de afwerking was sowieso al op niveau, en eigenlijk is de A3 qua ergonomie nog niet verouderd.

Image
audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Wijzigingen die je niet kan zien, maar wel degelijk een invloed hebben op het rijden met de A3 Berline, zijn die in de veiligheidsvoorzieningen. Dankzij het Rear Cross Traffic Assist systeem word je gewaarschuwd voor passerend verkeer als je achteruitrijdend je parkeerplaats wil verlaten. Het Pre Sense Front systeem gaat actief meekijken, schat gevaarlijke situaties in en voorspelt als het ware een aankomende botsing, waarop de systemen kunnen anticiperen. Niet getest, dit systeem, bij deze hopen we gewoon dat 'ie zijn job doet. Verder is er ook het Traffic Jam Assist waarbij de cruisecontrol tussen 0 en 60 km/u gewoon mee kan rijden in de file. Stopt de wagen voor je, dan remt het systeem mee af. Dat systeem werkte naar behoren, al bleken de gaten die gelaten werden groot genoeg om de bestuurders op het vak naast ons uit te nodigen het gaatje op te vullen.

1 minpunt

Een nieuwe Audi A3 Berline staat op je oprit vanaf 25.670 euro. Dan heb je de basis uitgeruste 1.0 TFSI met 110 pk. Je kan ook 32.210 euro betalen voor de Sport-uitrusting die onze 1.5 TFSI met S-Tronic versnellingsbak sierde. Dat is stevig wat geld, maar over dat argument schreven we eerder al een hoop rijtesten vol. Laat dat het enige zijn dat we écht op deze premium Duitser kunnen aanmerken.

conclusie

Een nieuw gezicht aanmeten hoefde niet op deze A3 die dankzij zijn eerder onopvallend design weinig last heeft van de tand destijds. Het was wel tijd dat Audi de veiligheidsvoorzieningen en technologische snufjes die de rest van het gamma sieren ook introduceerde op de A3. De 1.5 TFSI is een welkome modernisering van de 1.4, al was daar al niet echt over te klagen. Kortom; een gedegen facelift van een meer dan degelijke wagen.

Image
audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Specificaties

Vermogen150 pk
OverbrengingS-tronic, automaat dubbele koppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 250 kg
Topsnelheid224 km/u
Prijs basismodel€ 32 210
0 tot 100 km/u8.20 sec
Gemiddeld testverbruik5.80L/100km
Min. kofferinhoud425 L
CO2-uitstoot112 g/km
BIV€ 168
Rijtaks193

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen