De laatste jaren hebben de wagens van het merk de reputatie gekregen vrij goed te sturen zonder keiharde stuiterballen te worden. Nu hebben ze volgens mij de ECOnetic toch wat harder afgeveerd dan zijn gewone broertjes maar goed sturen doet hij nog steeds, zeker voor een wagen in deze klasse. Op zich is dit ook geen sinecure aangezien we het hier hebben over banden met een lagere rolweerstand en dito gripniveau.
Met de nieuwe Fiesta zien we een fris en jong design de kop op steken dat wordt doorgetrokken tot de Ka die we al eerder aan de tand konden voelen. Met een opvallende groene kleurstelling had het plaatje volledig geweest, maar zelfs het meest frisse design ter wereld kan de saaiheid van dit druilerige grijs niet wegsteken. Zeker met de zomer in aantocht hoop ik toch dat meer mensen kiezen voor wat levendige kleuren zoals we nu al veel Ka’s zien rondrijden. Qua interieur blijft Ford z’n eigenzinnige zelf met een modern en misschien zelfs speels gestyled dashboard. Maar opnieuw zet het alomtegenwoordige grijs een domper op de pret. Tegenover de bovengenoemde Ka ziet het interieur er mooier uit, zit alles steviger vast, ziet het geheel er duurzamer uit en bovenal ook aangenamer qua gevoel. Het zitcomfort is goed voor elkaar in de Fiesta die voorzien is van alle luxevoorzieningen zoals airco en voice command.De 1.6 dieselmotor met 90pk en 204Nm koppel levert duidelijk voldoende prestaties om deze groene jongen goed van zijn plaats te krijgen, misschien net té goed, omdat het bijna aanspoort tot een sportieve rijstijl. Maar zoals altijd is het simpelweg de rechtse voet van de bestuurder die de zuinigheid van de wagen bepaalt. Het feit dat Ford 3.7l /100km gemiddeld verbruik opgeeft, zal wat vergezocht zijn maar met een realistische instelling en iet of wat moeite om zuinig te rijden moet 5l toch te doen zijn, een cijfer dat op zich niet slecht is.**
Blije portemonnee**
Het prijskaartje van al deze extra moeite van Ford? Zoals je kan zien op de foto's stoot de ECOnetic wel slechts 98 CO²/km uit, wat goed is voor een overheidspremie van 15%. De standaard 1.6 TDCi-modellen op de Fiesta genieten met hun uitstoot van 110g CO²/km een belastingsvoordeel van 3% op hun catalogusprijs. Bij de Ford-verdeler betaal je € 16.700, een kleine € 1.000 meer voor deze groene variant in vergelijking met de goedkoopste 1.6 TDCi. Ga je voor de rijker uitgeruste Ghia dan zit je zowat op hetzelfde niveau. Het lijkt wel of ze je de keuze geven tussen luxe of zuinig rijden. Vergeleken met de concurrentie in de vorm van de Polo Bluemotion zien we een even groot verschil in het voordeel van de VW, al gaat het hier wel om een model dat ongeduldig wacht op een opvolger.
Met dank aan Ford Belgium
De prijzen vind je hier
Tekst en foto's: Joeri Mertens
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen