De 5 Gran Turismo, een wagen die door de design- en marketingafdeling vermassacreerd werd bij zijn lancering in 2009. Want ingenieurs namen het chassis van een 7 Reeks en deden de oefening om al de technologie in een kleinere verpakking te krijgen. Een soort van compacte 7 Reeks zeg maar. Alleen kent niemand de 5 GT als een compacte Zeven. Wel als die raar ogende 5 Reeks met misgroeide hernia op de rug. Waardoor BMW-dealers aan elke klant moesten gaan uitleggen dat die smet in de vitrine niet zo maar een lelijke 5 Reeks is maar ongelooflijke kwaliteiten herbergde. De klant, eenmaal na het doorslikken van zijn oprisping, wuifde dat statement weg en ging gewoon voor een 5 Touring. Goedkoper, mooier en nog steeds praktisch zat; klaar.
Er moest dus iets gebeuren met de 5 GT...
Naar de fitness
Het antwoord van BMW is de 5 Gran Turismo wat meer punten op z'n rapport te geven. Te zeggen; 1 punt. Waardoor 5 GT voortaan door het leven gaat als 6 GT. Daarnaast werd de kenmerkende Kim Kardashiaanse-achterkant door de plaatselijke Deutsche fitnesscoach onder handen genomen en eleganter uitgewerkt. Een verlaging van het achtersteven met een luttele 6,4 cm en een gestroomlijndere afwerking maken al een wereld van verschil. De algemene lengte werd anderzijds uitgetrokken op de stretchbank met een extra 8,7 centimeters.
Het resultaat laat het kofferwerk nog steeds robuust door het leven gaan maar het oogt wel een stuk beter qua proportie in zijaanzicht. Die oprisping bij BMW-klanten behoort alvast tot het verleden. De ingenieurs, die zijn dan weer blij met de betere luchtweerstand en een lagere weegschaalafdruk tot 150 kilogram. Waardoor de nieuwe 6 GT - vroeger dus 5 GT - tot 15% zuiniger om moet kunnen gaan met z'n brandstof. De actieve achterspoiler op de koffer mag wel blijven en klapt zelfs verplicht uit op hoge snelheden. Wel verantwoord gewicht, dus.
Nu wel 5 én 7
Een trapje hoger op de ladder dus, terwijl de 6 Gran Turismo nu wel de onderhuidse genen deelt van de 5 Reeks (al wordt dat CLAR-platform ook door de 7 Reeks gebruikt). Het maakt dat BMW ook de wat dikkere motoren in de Gran Turismo kan verantwoorden. Want Marc begreep niet bij de BMW-dealer waarom hij een 5 Touring in 18d-uitvoering kon nemen maar die lelijke 5 GT meteen een zescilinder huisde (het antwoord weten we nu allemaal: Die 7 Reeks architectuur). Enfin, voortaan toch ook een viercilinder voorin de 6 GT, al gaat het dan wel over de 30i turbobenzine met 258 pk.
Voor de rest rooit de 6 Gran Turismo het steeds met een zes-in-lijn. Zo is er de 40i - die wij reden - met 340 pk en 450 Nm, de in BMW-middens gekende 30d-diesel met 265 pk en een 40d-dieseltopper met 320 pk en 680 Nm aan koppel. Alle motoren hangt BMW aan een 8-trapsautomaat en optioneel kan je nog de xDrive-vierwielaandrijving toevoegen. Kwestie van dat skiluik op de achterste rij ook eens in de praktijk te kunnen benuttigen.
Zee van vertrouwde ruimte
Marc zal trouwens ook te spreken zijn over het interieur dat zo goed als overgenomen wordt van de nieuwe 5 Reeks qua technologie. iDrive, blijft zorgen voor een fysieke verbinding tussen chauffeur en infotainmentscherm. Waardoor je niet wordt verplicht om als een malle naar voor te leunen om vettige vingers op het scherm te zetten. De tot in het bijna oneindige verstelbare zetels met goede zij-ondersteuning en massagefunctie zitten net zo perfect als de betere relaxstoel thuis. Dat de deurbalk, samen met de lijn van het chassis, net ietsje hoger ligt dan bij een gewone 5-deurs is mooi meegenomen voor elke passagier met rugklachten bij het instappen.
Ook de achterbank krijgt de volledige aandacht waar luidop roepen net geen echo-geluiden simuleert, want de beenruimte is er meer dan riant. Ook al werden er heuse centimeters afgeschaafd, ook de koffer groeit wat in volume. 610 liter groot tegenwoordig. Klap je de achterbank leeg dan stijgt dit getal naar 1.800 liter. Een cijfer waar de 5 Touring het schaamrood van op zijn wangen krijgt. Verhuizen in stijl is dus mogelijk met de 6 GT. Een septische put vervoeren naar je nieuwbouwproject? Het zou kunnen.
Massagerit
Wij gingen op pad met de - hele mond vol - 640i xDrive Gran Turismo, de krachtigste benzineversie van het moment met vierwielaandrijving. De korte uitleg? Aangenaam, stil en... erg berekend. Op het eerste gevoel lijkt het allemaal zelfs iets te braaf omdat de overvloed aan rijdhulpopties het stuur in eigen handen lijkt te nemen. De actieve rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrol, actieve stuurassistent, standaard (!) dynamische dempers zorgen voor iets dat we ook al bij de nieuwe 5 bemerkten; BMW's van vandaag zijn hun wilde haren wat kwijt... maar bieden tonnen comfort in de plaats.
Het optionele ‘executive drive-systeem’ doet mooi zijn werk als extra stabilisatie bovenop de luchtvering. Elke oneffenheid op de weg voelt behoorlijk geëgaliseerd aan en vooral bij bochtenwerk wordt het overhellen van het koetswerk geminimaliseerd. Wat samen met de ‘active steering’ voelbaar een betere wegligging met verhoogde grip geeft. Zeker bij het indraaien aan hogere snelheid. De meesturende achteras zorgt er dan weer voor dat deze sloep korter draait dan de fysica durft te dicteren. Wederom; voor de verhoging van het comfort.
Dociel snel
Of er dan geen greintje sportiviteit meer overblijft? Heus wel. Zwier het geheel in de Sportstand en de automaat reageert onmiddellijk wat happiger op het gas. Je wordt als chauffeur meteen wakker als je de Eco- of Comfortstand gewoon bent. Al moeten we toegeven dat de xDrive-aandrijving uitbreken zoals bij andere kracht-op-de-achteras-BMW-beesten meteen temt.
Tijd om het hef echt in eigen handen te nemen. Met behulp van de versnellingslepels aan het stuur wil de 6 GT nog meer zijn sportieve kant laten zien. De 6-cilinder en 340 pk’s doen met een ingetogen piekhoogte aan decibels nog net genoeg je endorfines hoogtij vieren, zonder als een storende Johny de straat open te breken. Zoals het misschien wel hoort te zijn. Van 0 tot 100 in 5,3 seconden is zonder discussie respectabel. Zeker voor een pseudo-boot als deze Gran Turismo. Die laatste bijnaam daarentegen is wel wat voelbaar in het stuurgedrag en al zeker bij het parkeren. Het verbruik van 11 l/100 km geven we ook nog even mee. Om maar te zeggen dat je niet moet hopen op de 7,7 liter die BMW opgeeft.
Conclusie
Hoewel hij nu meer dan ooit genen deelt met de 5 Reeks maakt BMW eindelijk duidelijk wat deze Gran Turismo juist is; een uitermate comfortabele kilometervreter met de nodige présence én stouwvermogen. Of iets stiekemer; een 7 Reeks Touring. De zogenaamde all-in-one-troef dus. Sportief, luxueus, comfortabel, ruim maar toch behendig. Alleen kan je als advocaat van de duivel stellen dat hij daardoor geen uitgesproken karakter heeft maar wel eindelijk een knappe schulp. Eindelijk.
Specificaties
Vermogen | 340 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-traps automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 810 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 104 185 |
Prijs basismodel | € 61 200 |
0 tot 100 km/u | 5.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 11.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 610 L |
Max. kofferinhoud | 1 800 L |
CO2-uitstoot | 177 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen