Uitlaat: Column

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

Voor diegenen die het afgelopen jaar onder een steen hebben geleefd: de Hyundai Ioniq 5N is het nieuwe volledig elektrische paradepaardje van de Koreaanse constructeur. Met de ‘gewone’ Ioniq 5 had Hyundai al een heel degelijke EV neergezet met een mooi rijbereik en geweldige laad-prestaties. Maar de N-saus die er nu wordt overgoten gaat veel verder dan enkel maar het boosten van de prestaties. Het resultaat is een auto die alle EV-criticasters de mond snoert. Op één klein detail na (cliffhanger, lees vooral verder).

Beleving

Het hoge woord is eruit. Als er iets is waar EV-bashers graag mee uitpakken, dan is het wel een gebrek aan beleving bij al die modellen op stroom. Zelfs voor de meest performante modellen genre Tesla plaid, Kia EV6 GT, de BMW i5 M60 of zelfs de über-hypercar Rimac Nevera halen de non-believers hun neus op. De reden? Geen beleving, meneer. Te steriel. Geen kippenvel.

Image

Daar valt iets voor te zeggen. Zelfs met acceleraties waarbij je maag tegen de zetel wordt geplakt, mis je in een EV toch het auditieve spektakel. Dat werd al wel opgelost met een fake sound die door de boxen knalt, maar dan nog ontbreekt natuurlijk een hele resem aan andere elementen waardoor de beleving niet helemaal op het niveau van een sportieve benzineslurper geraakt. Geen realistisch motorgeluid, geen plofjes uit de uitlaat, geen koetswerk-schokjes bij het schakelen. Niets, nada, nougatbollen. Argumenten genoeg dus om EV’s voor eeuwig af te schilderen als emotieloze ondingen. En toen kwam de Hyundai Ioniq 5N als een duiveltje uit een doosje.

Image

Geen heimwee

Ik kon deze week de Audi RS4 en RS6 GT op de Duitse wegen ongegeneerd afbeulen. Twee ultra-sportieve bolides die alles in huis hebben om elke vezel in je lijf op scherp te stellen. Als je hart hierbij niet sneller gaat pompen, dan moet je dringend een cardioloog raadplegen. Toeval wilde dat ik tegelijk een week met de Ioniq 5N op pad was. Je zou dan verwachten dat je achter het stuur van de Zuid-Koreaan al na enkele kilometers wenend aan de Audi RS-modellen zou gaan terugdenken. Niet dus. Want wat de ingenieurs van Hyundai hebben klaargespeeld, is buiten alle verwachting. Over de fameuze beleving is werkelijk tot in de kleinste details nagedacht. En het resultaat is verbluffend.

Er is om te beginnen het motorgeluid dat ook hier uit de luidsprekers komt. Niets nieuws hoor ik je denken, maar het is het meest realistische dat we ooit al hebben gehoord. Bij stilstand (in ‘vrijloop’) krijg je zelfs een kleine onstabiliteit te horen waarbij ook de digitale toerentellernaald, lichtjes op en neer danst. Zo maniakaal detaillistisch is de Ioniq 5N dus. Ga je tijdens het rijden voor de meest sportieve setting, dan krijg je een virtuele 8-versnellingsbak die met een stevige ‘klak’ en koetswerk-schok naar het volgende verzet gaat (dat er dus eigenlijk niet is!), tenzij je tot tegen de toerentalbegrenzer gaat. Dan blijft hij daar gewoon brullend hangen, zoals in een sportwagen met verbrandingsmotor. En bij de wissels tussen versnellen en weer vertragen rochelt de uitlaat (wacht, die is er eigenlijk ook niet), dat het een lieve lust is. En dan gaan we zelfs niet uitweiden over de driftmodus. Heerlijk!

Image

Virtueel maar echt

Het is waanzinnig hoe Hyundai erin slaagt een virtuele beleving zo levensecht te maken, maar je moet het zelf ervaren om te geloven. Dan zal je beseffen dat alle EV-criticasters hun afbraakpolitiek finaal mogen begraven. Eén klein detail ontbreekt wel in het plaatje: de mindset. Want hoe belachelijk plezant de Ioniq 5N ook is, toch hebben je hersenen het moeilijk om te aanvaarden dat je niet aan de pomp, maar aan de stekker moet. Maar als straks ook andere merken de Hyundai-kunstjes gaan kopiëren (dat is gewoon een kwestie van tijd), dan is het finaal doorheen een klein aanvaardingsproces gaan om te beseffen dat ook virtuele emotie, echte emotie is. Stel je zo’n Audi RS 4 of RS 6 e-tron voor met dezelfde gimmicks, ik ga er dankzij de Ioniq 5N zelfs naar uitkijken.

Reacties

En als je je dag gaat vullen met stoplichtsprintjes, drift activiteiten en andere gekkigheden, koop er dan maar een stevige generator bij. Want je wil natuurlijk niet in een godvergeten gat zonder 'juice' vallen.

door Björn
22/09/2024, 13u15


Dat is geen gsm batterij die daar in zit hé. Zelfs met heel agressief rijgedrag krijg je daar nog redelijk wat kilometertjes uit. En laadpalen vind je tegenwoordig op veel plaatsen.

door this
23/09/2024, 11u03


Ik mis ook het geluid van paard en koets :)

door Tomv
23/09/2024, 20u55


Een koets gebruikt wielen, al dat technisch vernuft is voor niets nodig! Weet je hoeveel frictie dat veroorzaakt voor dat paard? Neenee! Geef mij maar gewoon een paard, liefst zonder zadel, weight reduction bro!

door Adriaan
24/09/2024, 10u40


Wie weet komt er nog een uitbreiding met geluid van galopperende paarden als je optrekt.

door this
24/09/2024, 11u27


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

MG: "In 2026 willen we doorbreken op de fleetmarkt"

Het gaat MG voor de wind. Het Chinese automerk met Britse roots zag vorig jaar zijn verkoop in Europa met 30% stijgen en in België zelfs met 40%. Toch wist het merk nog niet door te breken op de zakelijke markt. Daar wil het in 2026 verandering in brengen.

avatar
door Yves Wouters
03/02/2026, 12u50

Opinie: Vergeet auto's, dit is Elon Musk écht van plan met zijn fabriek in Duitsland

En bij uitbreiding élke Gigafactory wereldwijd...

avatar
door Yves Wouters
19/01/2026, 16u39

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29