Uitlaat: Varia

AF-Vloot: 5 dingen die je moet weten over de Toyota C-HR

Dat we onderweg zijn met de C-HR van Toyota, dat wisten jullie al. Maar tijdens onze reizen langs Belgische wegen, duiken er af en toe wat vragen op.

de naam

Zelf spreken we de naam gemoedelijk uit als een langgerekt shehatesher, al is dat vooral grappend bedoeld. Want de C-HR staat eigenlijk voor Coupé High-Rider. Of Compact High Rider. Compact Hatch Run-about wordt ook al eens gebruikt, al doen ze dat bij Toyota zelf niet.

Image

Extra weetje: de follow me home verlichting projecteert 'Toyota C-HR' op de grond onder de spiegels. Compleet nutteloos maar wel leuk, en net als bij de Range Rover Evoque en kornuiten.

Rowan Atkinson

De hybride aandrijving van de C-HR maakt gebruik van een benzine- en elektromotor. Dat Toyota als benzinemotor een 1.8 kiest en geen gedownsize'de versie, heeft te maken met de Atkinson-cyclus van die motor. Atkinson ging uit van de wijdbekende Ottomotor - de conventionele viertakt, zeg maar - maar zorgde ervoor dat de slag van de uitlaatklep 1,8 keer zo lang werd als die van de inlaat. Dankzij de variable kleppen timing kan dit tegenwoordig non-mechanisch.

Het principe van de Atkinson-cyclus zorgt voor een efficiënte verbranding van de brandstof, eerder dan voor een hoog vermogen. Daardoor komt het dat de C-HR 'maar' 82 pk heeft. De elektromotor is daar een perfecte aanvulling op.

B-stand

De CVT-versnellingsbak heeft ook bij de C-HR een B-stand. Waar de D-stand voor 'Drive' staat, zorgt de B voor 'Brake', remmen dus. Het zorgt er tegelijk voor dat je niet op de EV-modus gaat rijden als je het gaspedaal loslaat, maar dat je wel remenergie recupereert. Staat de bak in B-stand, dan vertraagt de auto direct wanneer je het gaspedaal loslaat.

Image

tussensegment

Toyota speelt het slim door van de C-HR een SUV te maken die tussen twee segmenten valt. Slechts 3 centimeter kleiner dan een Nissan Qashqai in buitenafmetingen, steviger gezet dan een Peugeot 2008. Nochtans heeft hij ongeveer dezelfde bagageruimte als die laatste. De coupé-lijn die de C-HR hanteert heeft daar zeker mee te maken.

Image

europese auto

Het verhaal van de C-HR is er eentje dat in Europa begint. In het testcentrum in Zaventem en het design center in . Hij beviel de grote bonzen in Japan echter zo goed dat ze van het in Europa ontwikkelde model globaal gingen commercialiseren. In het eerste jaar na de lancering werden er 93.506 exemplaren verkocht in Europa.

Image

Nog vragen? Stel ze gerust, nog een hele week zijn we onderweg met de C-HR.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
04/09/2024, 16u37

Ik kocht een tweedehands EV met Vlaamse Premie (het was een nachtmerrie)

In de zoektocht naar een nieuwe privéwagen voor het gezin besloot ik de rationele toer op te gaan en een elektrische tweedehandswagen te kopen om de Vlaamse EV-premie op de kop te tikken. Het werd een complete nachtmerrie... maar niet om de reden die jij denkt.

avatar
door Yves Wouters
03/09/2024, 19u00

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 14u42

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 12u27