Zelfs in tijden van autonome rijtechnologie lijkt het nog steeds één van de meest voor de hand liggende onderdelen aan een auto: het stuur. Toch heeft een aantal fabrikanten het traditionele wiel in vraag durven stellen, de één al met meer succes dan de ander. Dit zijn zeven interessante variaties op het stuur zoals we het kennen.

Autofans ging even geleden rijden met de nagelnieuwe Toyota bZ4X en vond in zijn interieur… gewoon een rond stuurwiel. Volgend jaar wordt dat model echter optioneel voorzien van een zogenaamde ‘yoke’ in de stijl van een vliegtuigknuppel, en dat bracht ons aan het denken. Welke afwijkingen op het traditionele stuur zijn er nog zoal de revue gepasseerd?

Tesla ‘Yoke’

Image
Tesla Model S Yoke 2021

Het vliegtuigstuur van de Toyota bZ4X is helemaal niet de eerste van zijn soort, want na een kijkje in de fotogallerij van Tesla snap je meteen waar de Japanners hun kaas gegeten hebben. Begin vorig jaar onthulden de Amerikanen namelijk een subtiele facelift voor hun Model X en Model S, en het opvallendste daaraan was het ‘halve’ stuur. Dat lijkt wel uit een Formule 1-auto — of uit een lijnvliegtuig — te zijn geplukt, en wordt momenteel ook echt gemonteerd op de productieversie van de Model S Plaid. Tesla zijnde wordt er relatief weinig uitleg gegeven omtrent het hoe en waarom van dit stuur, maar gebruikers melden alvast gemengde ervaringen

Saab ‘Prometheus’

Image
Saab Prometheus Joystick

Ook een stuuridee van Saab moet natuurlijk aan de luchtvaartindustrie doen denken, en dat wordt bevestigd door deze interessante joystick. Die zat straaljagergewijs rechts van de bestuurder van deze Saab 9000 gemonteerd, en zat daar om een al even typische reden. Volgens de immer doordachte Zweden was een conventioneel stuurwiel namelijk een tikkende tijdbom bij een aanrijding, want dat is het eerste waar je als bestuurder tegenaan botst. De joystick die Saab als deel van het 'Prometheus'-project ontwikkelde nam dat gevaar weg. Daar kwam echter wel één gevaar voor in de plaats, want de conceptauto met deze knuppel erin was zo oncontroleerbaar dat het risico op een ongeval exponentieel toenam. Het bleef dus vanzelfsprekend bij een wild idee…

Citroën ‘Fixed Hub’-stuur

Image
Citroën C4 Fixed Hub

Deze variatie op het stuurwiel haalde het wel tot het productiestadium, en verscheen zelfs jarenlang op verschillende modellen zoals de C4 en C5. In de vroege nillies kregen ze bij Citroën namelijk het lumineuze idee om het centrale gedeelte van het stuur vast te zetten op de stuurkolom terwijl het eigenlijke wiel eromheen draait. De reden daarvoor was gelijkaardig aan Saabs motivatie: doordat de airbag altijd in dezelfde positie bleef was je veiligheid niet afhankelijk van hoe je stuur stond tijdens een ongeval. De uitwerking was gelukkig een stuk geslaagder dan die van de ‘Prometheus’-joystick, want tot ieders verbazing bemoeilijkte dit concept het sturen weinig tot niet. Het blijft ons wel een mysterie hoe dit complexe ontwerp ooit kostentechnisch levensvatbaar gebleken is.

Peugeot ‘i-Cockpit’

Image
Peugeot 508 i-Cockpit 2022

We blijven binnen de voormalige PSA-groep, want ook concerngenoot Peugeot heeft zo zijn eigen kijk op het stuurwiel. En die ‘kijk’ mag je letterlijk nemen, want in zowat elke Peugeot van het voorbije decennium staar je niet door maar wel over het stuurwiel om het instrumentarium te zien. Dat deden de Fransen om twee redenen: enerzijds staan de tellers zo dichter bij de voorruit waardoor je de ogen minder van de weg moet afwenden, en anderzijds kan het stuur zo kleiner en dichter tegen de bestuurder gehouden worden voor extra rijgevoel. En geloof het of niet, maar na wat gewenning kan je hier wel degelijk best fijn mee sturen.

Subaru XT

Image
Subaru XT Turbo 1985

Terwijl het Citroën-stuur van hierboven er alles aan doet om de knopjes op dezelfde plaats te houden tijdens het manoeuvreren, lijkt deze creatie van Subaru je net zo hard mogelijk te willen verwarren. Het L-vormige middenstuk van het stuurwiel moest vooral doen denken aan de luchtvaart — waar hebben we dat nog gehoord — en werd daarom ook aangevuld met een heuse knuppel van een versnellingspook en een digitaal instrumentarium dat doet denken aan een uitgestrekte startbaan. Het asymetrische ontwerp van het stuur maakte het er echter niet makkelijker op om intuïtief het middelpunt te bepalen, laat staan om de knopjes erop terug te vinden. Subaru vond er dan maar niet beter op dan het merendeel van de knoppen op twee drukke clusters naast het stuur te plaatsen.

Austin Allegro ’Squircle’

Image
Austin Allegro Squircle

Symmetrie kan dus wel handig zijn, maar waarom moest een stuur ook weer rond zijn? Die vraag stelde de Austin Allegro, een auto die verder zo kleurloos is dat hij het waarschijnlijk bij die ene vraag hield. Toegegeven: vierkantige stuurtjes zijn vandaag de dag schering en inslag op sportievere modellen, maar deze Austin was één van de eersten die het concept in productie bracht en ook één van de meest ‘gewone’ auto’s ooit om zo’n stuur mee te krijgen. Anders moeten we het doorgaans gaan zoeken in modellen als de Ford GT of de Chevrolet Corvette.

Mercedes 300 SL kantelstuur

Image
Mercedes 300 SL Steering wheel

‘Gewoon’ was de Mercedes-Benz 300 SL daarentegen helemaal niet, en zijn stuurwiel al evenmin. Deze Duitser was de snelste productiewagen van zijn tijd, en viel aan de buitenzijde al op door zijn vleugeldeuren. Net als die portieren was zijn omlaag kantelend stuurwiel gewoon een noodzaak in het ontwerp, en de twee kenmerken zijn zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Doordat de structurele dorpels van de auto zo hoog waren konden er namelijk geen normale deuren gemonteerd worden, en die hele constructie bemoeilijkte de instap in die mate dat je er met een gewoon stuur al helemaal niet meer in zou geraken. De enige oplossing was dus om een stuurwiel te monteren dat tijdens het in- en uitstappen plat langs de stuurkolom kon kantelen.

Ken jij nog gekke stuurideeën uit de auto-industrie? Laat het ons weten in de comments!

Reacties

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
5 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden