Column YW: Waarom we Genève dit jaar voorbij reden

Autosalon Genève 2019

Of je moet je internetrekening niet hebben betaald, anders zal je het heus gemerkt hebben: er was lekker veel autonieuws de voorbije week. Met dank aan het autosalon van Genève uiteraard, dé hoogmis in autoland. Alleen hadden we dit jaar geen zin om naar de kerk te gaan, zelfs niet om ze te verlaten voor het zingen. Wat er juist aan de hand is?

Misschien is het je niet opgevallen, misschien kan je er geen knuppel om geven maar voor diegenen die er niet door konden slapen; inderdaad, de Autofans-redactie was dit jaar afwezig op het autosalon van Genève. Daarmee treden we in de voetsporen van Ford, Jaguar, Land Rover, Opel, Hyundai en Volvo. Zes - niet van de minste - automerken die ook hun kat stuurden naar hét autosalon van Genève. Wat er juist aan de hand is? Laat het me even in enkele duidelijke puntjes uitleggen.

1: De Belg ligt niet wakker van Genève

De laatste Belgen zijn nog net de bestelbon aan het tekenen van hun salonkoopje. Met dank aan het salon van Brussel, uiteraard. De Belg ligt namelijk geen seconde wakker van dat andere salon, in Genève. Veel nieuwigheden, dat wel, maar omdat het merendeel ervan pas tegen het einde van het jaar richting de dealer trekt, worden de nieuwe modellen pas terug relevant tegen - jawel - het volgende salon van Brussel.

Autosalon Genève 2019

2: The struggle is real

Een autosalon? Dat kan maar bestaan als automerken en media er aan mee willen werken. Want zonder die twee geen salon natuurlijk, vraag dat maar aan de Nederlanders. Toch slagen de Zwitsers er in om ons jaarlijks als een stuk vuil te behandelen bij de aanvraag tot toegang. Na een woordenwisseling half decennium geleden, blijven we jaarlijks na veel over-en-weer mailen een "Laissez-Passer"pasje krijgen. Een in essentie "je mag net binnen als je braaf bent"-pasje. Daar waar collega-fotografen en zelfs influencers zonder problemen een perskaartje krijgen. Qua welkomstgevoel kan dit tellen.

3: Geld overboord

Daarnaast zijn de Zwitsers een lijp volkje. Kijk er de hotel-, vliegtuig- en zelfs toiletpapierprijzen maar op na; alles is in veelvouden duurder tijdens de salondagen. De gehele journalistieke wereld wil die dagen in Genève zijn, de "toeristensector" maakt er gretig gebruik van. Het wordt daardoor bijna onmogelijk om een team van vier personen (2 journo's, 1 fotograaf, 1 cameraman) daar te krijgen. Toch zonder financiële kater.

4: Grote grandeur

"En ik die dacht dat automerken al jullie uitspattingen betaalden tot en met de minibar?" Wel, spijtig genoeg heb je daarin grotendeels gelijk. Echter is de grote grandeur die jaren weelderig tierde grotendeels voorbij. De uitnodigingen van automerken zijn steeds dunner gezaaid, al zeker voor autosalons. Twee automerken boden ons dit jaar overnachtingsplaatsen aan (waarvoor we ze eeuwig dankbaar zijn), alleen was het een puzzelwerk om alles alsnog geregeld te krijgen met vluchturen, transport, etc. Het sop was de kolen gewoon niet waard, want...

Autosalon Genève 2019

5: Einde der tijden

... want steeds meer merken voelen geen nood meer om aanwezig te zijn op internationale salons. Al een tijdje aan de gang in Frankfurt en Parijs, nu wordt zelfs dé hoogmis der autosalons collectief genegeerd. Waardoor het wel duidelijk is; het concept van een autosalon is zo oud als de autojournalist die de eerste edities nog lijfelijk meemaakte. Het kost automerken namelijk miljoenen om te moeten vechten voor aandacht in één kleine arena. Het equivalent van een duur wellness arrangement boeken met je partner om dan te ontdekken dat er 50 andere koppels aanwezig zijn in dezelfde sauna van 5 vierkante meter. Het kost veel geld en niemand is echt tevreden.

6: Alternatieven zijn legio

Daarnaast zijn de alternatieven veel interessanter en rijkelijker gezaaid. Steeds meer automerken opteren er namelijk voor om een klein evenement te organiseren wanneer ze een nieuw model hebben. Zodat de focus die dagen puur op hun model komt te liggen en niet op 86 nieuwigheden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de dynamische presentaties. Je weet wel, waar we zelf aan het rijden kunnen met de auto. Stukken interessanter dan zo'n auto te zien blinken op een beursvloer met een mager modelletje er naast dat wordt begluurd door een bende zestigers.

Autosalon Genève 2019

7: "Pers"dagen

En bleef het maar bij die zestigers. De persdagen van autosalons worden jaarlijks ruimer qua begrip. Gedurende het decennium dat Autofans bestaat hebben we de aanwezigen in Genève zien evolueren van doodserieuze journalisten naar rijke Russen, jonge kinderen met iPads en gepensioneerde journo's die hun vrouw meenemen om bij alle automerken wat champagne te gaan nippen. Om je een idee te geven; zelfs Prins Laurent was dit jaar samen met zijn zoon aanwezig tijdens de persdagen van het salon. Niets tegen de man maar... probeer je werk daar maar eens deftig te doen.

8: Voor onze lezers

Tenslotte; er is geen meerwaarde voor jullie. We zetten namelijk het belang van onze kijker/lezer altijd voorop in beslissingen. En we komen tot de vaststelling dat jullie massaal de nieuwtjes van de voorbije dagen lezen en delen... maar dat er weinig nood is dat we die nieuwtjes nog eens laten zien op een salon. Logisch ook, want hebben jullie er aan dat we een "Live in Genève: Renault Clio"-artikel zouden schrijven? Nee, dan benutten we onze tijd liever om interessante zaken voor jullie in elkaar te boksen. Zoals een trio aan Tesla Model 3 video's bijvoorbeeld.

Hou Autofans de komende weken dan ook maar in de gaten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Jelledr 01:26
afbeelding van Jelledr

Begrijpelijk. . En jammer tegelijk. Maar ze hebben hun eigen doodvonnis getekend. Genève stond lang op mijn lijstje maar eerlijk gezegd zou ik liever mijn geld volgend jaar spenderen aan Goodwood.

Sowieso met de centennial van Mazda ga ik daar zeker naar toe. Mss ook iets voor jullie?

En waarom Genève als wij Brussel hebben? Ok appels met appels vergelijken maar Brussel mogen we fier op zijn. En ja zoals eerder gezegd zijn ze duurder geworden maar ja ons geld wordt ook altijd minder waard toch?

Gewoon doen waar jullie zich het beste bij voelen. Geen Genève of wel Genève. Maakt niet uit.

Mss kunnen jullie bezoeken brengen aan automuseums hier in Europa. Dan hoeven jullie geen rekening te houden met overnachtingen die mogelijk duurder zijn dan anders. En het leest ook lekker weg.

Of meer roadtrips. Dichtbij bevoordeeld. Zo brengen jullie ons mss op ideeën. Natuurlijk kruipt er overal veel tijd en geld in. Alsmaar schaarser in onze samenleving tegenwoordig.

Of om de zoveel jaar een speciaal salon? Heb er zoveel op mijn lijst die wellicht nooit zal kunnen bezoeken. Tokyo bijvoorbeeld samen met een bezoek aan Mazda in Hiroshima.

Technoclassica is ook eens fijn voor liefhebbers van Europese wagens. Je loopt er tussen de miljarden. Kan de f40’s, ford gt’s, Mercedes Sl’n niet op 1 hand bij houden. Enorm veel Porsche, bmw, Mercedes en Ferarri ook.

Voor mij als liefhebber van Japanners is het veel minder natuurlijk maar t is toch de moeite waard om een keertje te doen. Ook Maastricht is fijn en iets kleiner maar ook gezelliger.

Yannick 12:02
afbeelding van Yannick

zelden zoveel goed gelezen in een comment online. :-p
Tokyo heeft Autofans vorig jaar nog gedaan hé ;-)
De foto's van dat salon had ik toen daags klaar voor jullie,
mijn persoonlijke collectie foto's is nog steeds niet geheel bewerkt :-D

4g63 13:08
afbeelding van 4g63

Garage heeft 3 favoriete merken van de 4 en stuurt steeds uitnodiging van voorstelling van een nieuw model incluis hapje, drankje en babbeltje, staan dan meestal basic instapversie en een volledig aangeklede. (kan binnenin bij merken uit het Oosten nogal verschillen) Prijzen staan mooi geafficheerd ernaast en ook enkele metalen velgen die je kan kiezen. Daarna kan je online alles nog is opvragen en samenstellen.
Behoefte voor salon te bezoeken word steeds kleiner, komt nog is bij dat garagist nieuwe wagen beter presenteerd en geen inkom vraagt. Staat ook geen automaat die 45 euro parking vraagt. ;)

Uw reactie