Vrijdag Fandag: Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4

Vrijdag Fandag Alfa Brera

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week is het tijd voor één van de knapste wagens die de laatste tien jaar uit Italië zijn gerold. De Alfa Romeo Brera is volgens eigenaar Domien een niet-alledaagse GT die comfort en sportiviteit goed weet te combineren.

Naam: Domien Van Moere
Leeftijd: 24 jaar
Wagen: Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Eigenaar sinds: December 2011
Vorige wagens: Alfa Romeo 156 1.8 TwinSpark, Alfa Romeo 156 1.9 JTD Sportwagon

Het verhaal

Geschiedenis
Ik droomde al langer van dit model van Alfa. Ik denk dat ik meer dan een half jaar autoscout24 heb afgeschuimd naar Brera’s. Het moest een 3.2 Q4 zijn en liefst een rode. Na een paar contacten in Italië wat ik uiteindelijk niet heb laten doorgaan wegens praktisch te lastig, heb ik er één dichter bij huis gevonden. Deze stond bij een Alfa Romeo-garage in Paderborn, Duitsland. Eind november een afspraak gemaakt en met de 156 gaan zien. Na een uitgebreide testrit, de auto op een brug gezet, grondig alles nagekeken, een prijs overeen gekomen en meteen een voorschot betaald. De week nadien ben ik de auto gaan halen met transitplaten, waarvoor de verkoper op mijn aanvraag gezorgd had.

Vrijdag Fandag Alfa Brera

Terug in België moest ik de auto laten keuren. Dit was niet zo eenvoudig, aangezien hij eerst geweigerd werd omdat de handelaarsplaat maar tot 3000 cc verzekerd was in plaats van 3200 cc.. Nadien is het wel gelukt met proefrittenplaten (deze hebben geen limiet wat betreft cilinderinhoud). Met de keuring in orde heb ik nog enkele uren in het DIV-kantoor mogen doorbrengen, waarna de Bella eindelijk ingeschreven was. De banden waren bij aankoop helemaal versleten, dus maar meteen winterbanden gemonteerd met de bedoeling van tegen de lente een mooi setje 19-duim velgen te scoren.

Wat zou je anders aanpakken?
Vorige zomer heb ik de remschijven en blokken rondom vervangen. De remschijven zijn nu geperforeerd, gegroefd en blijken zeer goed te zijn. De remblokken heb ik van een onbekend toch sportief gericht merk gekocht. Ik hoopte dat deze beter gingen zijn dan de originele, hetgeen niet het geval was. Achteraf gezien had ik beter meteen voor Ferodo’s of iets vergelijkbaar gekozen.

Vrijdag Fandag Alfa Brera

Waar krijg je een glimlach van?
Ongetwijfeld het geluid en de soepelheid van de motor. De standaard ophanging is trouwens heel aangenaam, bij elke rijstijl. De grip die op elk moment aanwezig is, het is heel prettig om in de bochten lekker vroeg terug gas te geven.
Ook geeft de Brera, net als de 159, haar bestuurder een aangenaam gevoel van stevigheid, je voelt dat je met een stevige wagen rijdt. Dit gevoel heb je bijvoorbeeld minder bij een GT of Giulietta (al hebben deze laatste 2 wel een levendiger weggedrag).

Waar word je humeurig van?
De remmen missen wat ‘beet’. Ze zijn eigenlijk niet te vergelijken met die van - bijvoorbeeld - een Duitse wagen met hetzelfde gewicht. Al volstaan ze perfect voor dagelijks verkeer en zijn ze zeker voldoende veilig. De bodemplaat raakt dikwijls het wegdek bij het nemen van vluchtheuvels. Hier is, denk ik, niet veel aan te doen. Ik heb een achterlicht waar altijd condens in hangt. Dit zou ik nog eens moeten vervangen, aangezien ik het niet weg krijg. Soms durft er al eens een piepje in het interieur zitten..

Kostenplaatje
Aankoopprijs was € 15.250
BIV + eerste jaar rijtaks € 3.600
Alu velgen 19” € 1.897
Zomerbanden 19” € 1.258
Winterbanden 17” € 726

Hamer & beitel
De standaard 17” velgen heb ik vervangen door 19” 8C-design exemplaren. De 17”-ers doen wel nog goed dienst in de winter. Ik heb een sportluchtfilter geplaatst (BMC CDA), zo krijg je nog een bruter motorgeluid.
De standaard geventileerde remschijven heb ik vervangen door geperforeerde geventileerde exemplaren. Ook de remblokken zijn een upgrade, al voel ik hier weinig van.

Vrijdag Fandag Alfa Brera

Waarom een Alfa Romeo Brera?
Deze Alfa is een auto die je moet kopen als het design je aanspreekt. Het kan best zijn dat je vindt dat ‘ze een te dikke kont heeft’ of dat je het gewoon geen mooie auto vindt. Ik vind het zelf een heel mooi design, zowel de strakke, sportieve lijnen als de elegante, rondere vormen maken samen een mooi lijnenspel. Wat beter meevalt dan verwacht is de praktische kant van de auto. Met de achterbank plat krijg ik mijn fiets of 4 wielen erin. Met de achterbank recht kan je met 4 personen gerust ergens geraken, en het is nog gezellig ook.

Blijver of afschrijver
Ik houd deze wagen mijn hele leven bij, onder voorbehoud van omstandigheden uiteraard…

Gegevens

Huidige kilometerstand: 76.000 km
Leeftijd wagen: MY 2006
Motor: 3.2 V6 Benzine
Overbrenging: Zesbak manueel
Topsnelheid: 240 km/u
0 tot 100km/u: 6,8 sec
Vermogen: 260 pk
Koppel: 322 nm
Aandrijving: 4x4, permanent met Torsen middendifferentieel
Gewicht: 1705 kg
Gemiddeld verbruik: 10,5l/100km Rijtaks: € 905,52
CO2-uitstoot: 273 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Yvesw 12:50
afbeelding van Yvesw

Ongeveer het mooiste dat Alfa ooit gemaakt heeft... Knap ding!

Quin 13:02
afbeelding van Quin

Fantastische wagen!
Ik heb er ook testritje mogen rijden toen ik een jaar geleden een nieuwe auto ging kopen. Ik was bijna verkocht, maar dan toch gegaan voor de iets meer praktische Giulietta.

Cuore Sportivo 21:15
afbeelding van Cuore Sportivo

Giulietta is idd wel praktischer, en in QV-uitvoering exact even snel! :-)

Maes 14:43
afbeelding van Maes

Ongelooflijk knappe voorkant, alleen vind ik dat de spyder versie een veel knappere achterkant heeft. Maar deze brera heeft zoveel karakter dat het toch bij mijn favorieten hoort.

Yannick 17:18
afbeelding van Yannick

prachtbak, zeker in deze uitvoering en motorisatie! buurman had er ook één, die dan na een half jaar geruild voor een Guillietta (wit met witte velgen, eerste keer dat dat plaatje klopte trouwens!)

Wim 18:18
afbeelding van Wim

Super knap, en dan nog in de 3.2, jammer dat er geen foto bij is van de motor ;)

Techno Patat 18:41
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad een zalige wagen, en vooral 1 van de best klinkende v6-jes die ik ken! Het kan die BMC CDA zijn, maar in het interieur is het 1 en al eargasme zonder dat het te luid of ambetant wordt! Echt zalig!

Het is toch altijd in m'n hoofd blijven spoken dat ik eigenlijk moest gaan voor een Brera Ti met 1750tbi (want de 3.2 is met m'n 27k km per jaar net wat te dorstig, zeker met mijn rijstijl).

en inderdaad, proefondervindelijk ondervonden: je kan met 4 mensen dke groter zijn dan 1.80m in een Brera ;-)!

Jochen 07:27
afbeelding van Jochen

Prachtige wagen Domien!

Z4QP-RIK 12:40
afbeelding van Z4QP-RIK

Proficiat Domien,ik heb ook al een aantal Brera s getest. Een heerlijke wagen om mee te rijden. Voelt kloek en stevig aan,een hij is natuurlijk ook wat zwaar. Dat maakt dat het niet meteen een scheurijzer is maar echt een fantastische Gran Toerisme wagen. Was ik niet bij toeval bij onze Z4 Coupé terechtgekomen dan stond er hier bijna zeker ook een Brera in de garage.

Cuore Sportivo 21:18
afbeelding van Cuore Sportivo

Zo is dat! Z4 Coupé is ook een heel begeerlijke wagen, zie je jammer genoeg ook veel te weinig rijden...

Dirk 14:19
afbeelding van Dirk

@webmaster: op de mobiele website zie ik in dit artikel enkel de kaders van de foto's?

Yvesw 14:22
afbeelding van Yvesw

@Dirk: probeer eens opnieuw te laden?

Mesoerrie 20:02
afbeelding van Mesoerrie

Prachtige wagen, zeker in het rood zoals de jouwe. Telkens ik er een zie (helaas veel te weinig) sta ik met open mond te gapen.

Cuore Sportivo 21:19
afbeelding van Cuore Sportivo

Thx, vind het zelf ook leuk als ik er eens een tegenkom :p

deltabelg 14:35
afbeelding van deltabelg

ik heb ook een brera (2010) 2.4 jtd

ik kan enkel de bilstein schokdempers aanraden wereld van verschil!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws