
Je ziet het al en misschien zag je dit al aankomen via onze Facebook-pagina. Wij hebben eens een uitzondering op de regel qua rijtesten. Dit keer dus geen auto maar een motor. Alhoewel motor, hij ziet er niet zo uit en dat A-rijbewijs heb je ook niet nodig. Wat is het dan wel? En, hoe rijdt hij?…
De Can-Am Spyder is al eventjes op de markt en af en toe kom je deze vreemde dingen wel eens tegen. De Roadster (RT) is een nieuwigheid. Een soort van Honda Pan-European maar dan in Can-Am vorm. De door ons geteste versie biedt best wat bagageruimte ten opzichte van de RS-modellen, waardoor hij zich ontplooit tot een ideale cruiser met zelfs voldoende plaats voor een extra passagier.

Er zijn een aantal varianten op de RT-lijn. RT, RT-S, RT-Techno en RT-Limited. Wij kozen voor de RT-S. Alle RT varianten worden aangedreven door dezelfde BRP-Rotax motor. Dat is een 1.000 cc grote V-Twin met DOHC kop. Deze perst er een stevige 100 pk uit bij 7.500 rpm en 104 Nm bij 5.000 rpm. Dit geweld gaat via een vijfbak semi-automaat naar het centraal geplaatste achterwiel. een pk / gewicht -verhouding van 1/4,5. Hoewel de RT er tegen over de RS-modellen veel logger uitziet, is dit niet aan de prestaties te merken. Je kan rustig 120 km/u rijden in zijn vijfde en terugschakelen naar derde versnelling om dan met een rotvaart iemand in te halen. Deze acties doe je niet bij je eerste ritje. De rijervaring is in het niets te vergelijken met een motor (behalve het gegeven dat je ook hier nat zal worden als het plots gaat regenen). De twee wielen vooraan moet je effectief door elke bocht duwen zoals je dat bij een quad moet doen. Zelf heb ik zowel ervaring met een motor als met een quad en sta me toe te zeggen dat deze Can-Am weer heel verschillend is van beiden. Moest je een rijvaardigheidscursus voor de moto gevolgd hebben ben je daar op dit ding helemaal niets mee. Het is opnieuw leren rijden, leren meehellen in de bochten en de hoeveelheid gas op de juiste momenten doseren.

De eerste bochten nam ik veel te wijd en maakten me duidelijk dat ook ik aan dit ding moet gewoon worden. Als je het meehellen en de bediening in het algemeen wat onder de knie hebt ga je héél wat plezier beleven aan dit voertuig. Ik heb een leuk weekje gehad, samen met de vriendin gaan rondtoeren. Gewoon voor het plezier “op trot” en we zien wel waar we belanden.
Heb ik je misschien wat afgeschrikt met het hele “opnieuw leren rijden” deel? Geen nood, je staat er niet alleen voor: De Can-Am is uitgerust met een waslijst aan elektronische hulpmiddelen. Zo is er bijvoorbeeld DPS (dynamische stuurbekrachtiging), SCS (Stabiliteitscontrolesysteem), VSS (voertuigstabilliteitsysteem) en natuurlijk ABS en tractiecontrole. Zoals eerder gemeld: je krijgt hulp. Al komt die soms op vreemde momenten en laat ze soms in korte nauwe bochtjes je even schrikken door nogal bruusk in te grijpen. Het RT-model is dus duidelijk gemaakt voor de relaxte cruiser en niet voor de snelheidsduivels, die hebben de RS om mee te spelen!

De RT bewijst ook een praktische kant te hebben: In het totaal heb je 155 liter aan opbergruimte ter beschikking (Mini Cooper eigenaars worden alvast jaloers). Die ruimte is verdeeld over vier afgescheiden ruimtes, met de grootste vooraan in de neus. Mits wat handig inpakwerk kan je hier wel een weekje met z’n twee op vakantie. Can-Am heeft trouwens een aantal opties in stock die je rit aangenamer kunnen maken. Zo is er ondersteuning voor iPods/mp3 en is het mogelijk om Garmin-navigatie te voorzien. Het audiosysteem met vier speakers is trouwens ronduit schitterend. Dit is wel nodig op de snelweg en het past zich aan het omgevingsgeluid aan. Al blijf je aan het verkeerslicht meestal op je eigen discobar zitten. De mensen kijken toch altijd om naar de Can-Am. Met of zonder muziek, je was al gespot.. Nog een optie waar je wederhelft blij mee zal zijn is de aanhangwagen. Deze is los verkrijgbaar en ook hier een aardige bagageruimte beschikbaar!

Je vraagt je waarschijnlijk af of hij überhaupt comfortabel is: Wel, de rijpositie is lichtjes af te stellen van persoon tot persoon maar nagenoeg iedereen die plaatsnam op het voertuig zat meteen goed. Ook op de passagierzetel zit je als gegoten. De elektronisch instelbare achtervering laat je dan ook toe de rit voor beiden zachter of harder te maken. Net zoals bij een klassieke motor of quad, is het van belang om aan je passagier duidelijke instructies voor tijdens de rit mee te geven. De nodige instructies om de rit zo aangenaam en veilig mogelijk te maken, zijn onontbeerlijk. Al zullen er sommigen dit in de auto ook al doen...

De Can-Am RT-S is in mijn opzicht een leuk maar duur speeltje. De enige twee nadelen die ik heb ondervonden zijn het feit dat je in files mee moet aanschuiven (wat je met een motor niet hebt) en dat hij vrij dorstig is. Pluspunten zijn vooral de prestaties en de gadgets zoals handverwarming (voor zowel bestuurder als passagier), het rijplezier in het algemeen en dat je met een B-rijbewijs mag mee rijden.
Specificaties
998 cc Rotax
100pk
104 Nm
5bak semi-automaat met achteruit
achterwiel
421 kg
€ 28 200.00
€ 17 865.00
4.20 sec
10.00 L/100km
155 L
Met dank aan BRP Benelux
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden