Rijtest: Can-Am Spyder Roadster RT-S

Can Am Roadster RT-S

Je ziet het al en misschien zag je dit al aankomen via onze Facebook-pagina. Wij hebben eens een uitzondering op de regel qua rijtesten. Dit keer dus geen auto maar een motor. Alhoewel motor, hij ziet er niet zo uit en dat A-rijbewijs heb je ook niet nodig. Wat is het dan wel? En, hoe rijdt hij?…

De Can-Am Spyder is al eventjes op de markt en af en toe kom je deze vreemde dingen wel eens tegen. De Roadster (RT) is een nieuwigheid. Een soort van Honda Pan-European maar dan in Can-Am vorm. De door ons geteste versie biedt best wat bagageruimte ten opzichte van de RS-modellen, waardoor hij zich ontplooit tot een ideale cruiser met zelfs voldoende plaats voor een extra passagier.



Can Am Roadster RT-S

Er zijn een aantal varianten op de RT-lijn. RT, RT-S, RT-Techno en RT-Limited. Wij kozen voor de RT-S. Alle RT varianten worden aangedreven door dezelfde BRP-Rotax motor. Dat is een 1.000 cc grote V-Twin met DOHC kop. Deze perst er een stevige 100 pk uit bij 7.500 rpm en 104 Nm bij 5.000 rpm. Dit geweld gaat via een vijfbak semi-automaat naar het centraal geplaatste achterwiel. een pk / gewicht -verhouding van 1/4,5.  Hoewel de RT er tegen over de RS-modellen veel logger uitziet, is dit niet aan de prestaties te merken. Je kan rustig 120 km/u rijden in zijn vijfde en terugschakelen naar derde versnelling om dan met een rotvaart iemand in te halen. Deze acties doe je niet bij je eerste ritje. De rijervaring is in het niets te vergelijken met een motor (behalve het gegeven dat je ook hier nat zal worden als het plots gaat regenen). De twee wielen vooraan moet je effectief door elke bocht duwen zoals je dat bij een quad moet doen. Zelf heb ik zowel ervaring met een motor als met een quad en sta me toe te zeggen dat deze Can-Am weer heel verschillend is van beiden. Moest je een rijvaardigheidscursus voor de moto gevolgd hebben ben je daar op dit ding helemaal niets mee. Het is opnieuw leren rijden, leren meehellen in de bochten en de hoeveelheid gas op de juiste momenten doseren.

Can Am Roadster RT-S

De eerste bochten nam ik veel te wijd en maakten me duidelijk dat ook ik aan dit ding moet gewoon worden. Als je het meehellen en de bediening in het algemeen wat onder de knie hebt ga je héél wat plezier beleven aan dit voertuig. Ik heb een leuk weekje gehad, samen met de vriendin gaan rondtoeren. Gewoon voor het plezier “op trot” en we zien wel waar we belanden.

Heb ik je misschien wat afgeschrikt met het hele “opnieuw leren rijden” deel? Geen nood, je staat er niet alleen voor: De Can-Am is uitgerust met een waslijst aan elektronische hulpmiddelen. Zo is er bijvoorbeeld DPS (dynamische stuurbekrachtiging), SCS (Stabiliteitscontrolesysteem), VSS (voertuigstabilliteitsysteem) en natuurlijk ABS en tractiecontrole. Zoals eerder gemeld: je krijgt hulp. Al komt die soms op vreemde momenten en laat ze soms in korte nauwe bochtjes je even schrikken door nogal bruusk in te grijpen. Het RT-model is dus duidelijk gemaakt voor de relaxte cruiser en niet voor de snelheidsduivels, die hebben de RS om mee te spelen!

Can Am Roadster RT-S

De RT bewijst ook een praktische kant te hebben: In het totaal heb je 155 liter aan opbergruimte ter beschikking (Mini Cooper eigenaars worden alvast jaloers). Die ruimte is verdeeld over vier afgescheiden ruimtes, met de grootste vooraan in de neus. Mits wat handig inpakwerk kan je hier wel een weekje met z’n twee op vakantie. Can-Am heeft trouwens een aantal opties in stock die je rit aangenamer kunnen maken. Zo is er ondersteuning voor iPods/mp3 en is het mogelijk om Garmin-navigatie te voorzien. Het audiosysteem met vier speakers is trouwens ronduit schitterend. Dit is wel nodig op de snelweg en het past zich aan het omgevingsgeluid aan. Al blijf je aan het verkeerslicht meestal op je eigen discobar zitten. De mensen kijken toch altijd om naar de Can-Am. Met of zonder muziek, je was al gespot.. Nog een optie waar je wederhelft blij mee zal zijn is de aanhangwagen. Deze is los verkrijgbaar en ook hier een aardige bagageruimte beschikbaar!  

can am storage

Je vraagt je waarschijnlijk af of hij überhaupt comfortabel is: Wel, de rijpositie is lichtjes af te stellen van persoon tot persoon maar nagenoeg iedereen die plaatsnam op het voertuig zat meteen goed. Ook op de passagierzetel zit je als gegoten. De elektronisch instelbare achtervering laat je dan ook toe de rit voor beiden zachter of harder te maken. Net zoals bij een klassieke motor of quad, is het van belang om aan je passagier duidelijke instructies voor tijdens de rit mee te geven. De nodige instructies om de rit zo aangenaam en veilig mogelijk te maken, zijn onontbeerlijk. Al zullen er sommigen dit in de auto ook al doen...

Can Am Roadster RT-S

De Can-Am RT-S is in mijn opzicht een leuk maar duur speeltje. De enige twee nadelen die ik heb ondervonden zijn het feit dat je in files mee moet aanschuiven (wat je met een motor niet hebt) en dat hij vrij dorstig is. Pluspunten zijn vooral de prestaties en de gadgets zoals handverwarming (voor zowel bestuurder als passagier), het rijplezier in het algemeen en dat je met een B-rijbewijs mag mee rijden. 

Specificaties

Motor

998 cc Rotax

Vermogen

100pk

Koppel

104 Nm

Overbrenging

5bak semi-automaat met achteruit

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

421 kg

Prijs testwagen

€ 28 200.00

Prijs basismodel

€ 17 865.00

0 tot 100 km/u

4.20 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Max. kofferinhoud

155 L

Met dank aan BRP Benelux

Tijdstip: 13:00
Auteur: Yannick
Fotograaf:
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:08
afbeelding van Techno Patat

4.2 naar de 100 is best wel snel voor iets dat er zo lomp uit ziet :o! Maar je hebt dat inderdaad een grote achterband!! (welke maat is die?)

Dat van die passagier tips geven: Dat doe ik in m'n auto ook :p! Eigenlijk vooral enkele basis tips als: Zeg me niet wat ik moet doen, niet gillen en ook niet vooroverleunen bij kruispunten want dan zie IK weer niets :p! Hier is het van een andere orde vermoed ik :D!

Die passagiersstoel was het eerste dat me opviel: Wat ziet dat er comfortabel uit voor een 'moto'!

Mesoerrie 16:42
afbeelding van Mesoerrie

Hondslelijk, ongelofelijk.
Kan me trouwens niet inbeelden waarom je dit zou kopen, of wie er in godsnaam op het idee is gekomen om dit te ontwerpen en te produceren.
Buiten een comfortabele zit en goeie uitrusting (waar je ook wel voor betaalt) kan ik echt geen voordelen in dit gedrocht zien...
Overal parking vinden -nope-
Wendbaar -nope-
Tussen 2 files door rijden -nope-
Goedkoop -nope-
Makkelijk te stallen -nope-
(sportief rijden -nope-)

Koop dan een leuke MX-5 denk ik dan

Ponrow 18:12
afbeelding van Ponrow

@ Mesoerrie: bij mij op het werkt rijdt zo iemand maar ik snap het ook niet dat iemand zijn geld aan zoiets lomp kan geven. :D en voor 28k koop ik wel iets leukers en dat ik het hele jaar door kan gebruiken.

Yvesw 18:19
afbeelding van Yvesw

@Ponrow: Inderdaad! 28k en je kan er nog niet eens mee in de winter rijden (of je moet ingepakt zijn als een Russische houthakker...). Dan weet ik toch ook wel leukere dingen te kiezen :p

Quin 19:19
afbeelding van Quin

Wat een lelijk tuig, zeg :D. Met zoiets ga je nooit de belevenis van het moto-rijden voelen, volgens mij.

Affijn, wel leuke afwisseling en van mij mag je gerust ook eens tussendoor een moto testen :)

Mesoerrie 20:42
afbeelding van Mesoerrie

@ Quin: daar kan ik mij ook wel in vinden ( al noemt het hier nog altijd autofans :p)

MichelAngelo 13:24
afbeelding van MichelAngelo

awel 'lelijk' kan ik het niet noemen, bon, smaken en kleuren verschillen altijd maar ik snap ook niet goed waarom je dit dan zou aanschaffen, hét voordeel tegenwoordig van een moto is toch dat je nooit file hebt?!

op de koop toe zit de prijs zwaar tegen gerekend dat je voor de prijs van het basismodel een normale wagen hebt, en voor de 28.200 euro van het testmodel zit je potverdekke al in een vrij luxueuze wagen van de meeste merken...

consumptie... laat ik het zo zeggen: 10 liter/100km voor nog geen halve ton?! das gewoon wraakroepend...
mijnen Berlingo die driemaal zo groot is, die ongeveer even aerodynamisch is als een huis en die minstens 3 keer zwaarder is... verbruikt met 5.2l/100km (en vaak hou ik het zelfs onder de 4.5) maar de helft dan deze driewieler...

meer woorden zijn er eigenlijk niet voor nodig...

MichelAngelo 13:38
afbeelding van MichelAngelo

...effe vergeten, gewoon om een beeld te vormen; toen ik indertijd leerde per auto rijden, nog voor Jezus geboren was moet dat ongeveer geweest zijn... deed ik dat in de Volvo 480 ES (yep, die met de klaplichtjes) van m'n moeder, dat was een 1.8l benzine... die dronk 14 à 15 liter op de 100 gemiddeld... zelfs toén werd dat algemeen gezien als "aan de gulzige kant"...

als je het verbruik van deze Can-Am eens even onder de loepe neemt en omrekent naar 'de gemiddelde wagen' van anderhalve ton, dus maal 3, gesteld dat de CanAm 500kg zwaar is... dan zit je aan een verbruik dat wel eens hoger kan liggen dan 30l/100 ?!?!?!?!?!

das toch bijna nie mogelijk de dag van vandaag met de inspanningen die, vaak verplicht, moeten gelverd worden op gebied van 'groene motoren' (denk aan BlueMotion bij VW), etc....

Anonieme gebruiker 10:51
afbeelding van Anonieme gebruiker

spijtig van verbruik...

Used one 23:35
afbeelding van Used one

Heb alle kritieken gelezen en uiteraard ieder zijn mening,maar als je er niet mee gereden hebt kun je er toch geen gefundeerde mening over geven.
heb er zelf een half uur proef mee gereden,is inderdaad wennen maar ook een aparte leuke ervaring en is een voertuig wat je echt moet leren rijden en wat dan wel een fun-factor toevoegt.

arie 15:35
afbeelding van arie

ik heb de can-am syder een dag in madeira gehuurd,met alle bochten die het eiland rijk is een supper ervaring. zeer convortabel rijden voor bestuder en passagier en dat voor 8 tientjes per dag echt te gek.
ik denk er aan om er een te kopen.
mvg arie

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws