Rijtest: Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro (facelift)

audi a7 my2014 3.0 tdi v6

De Audi A7 Sportback krijgt met deze refresh een paar nieuwe wapens tegen de Mercedes CLS en de BMW 6 Gran Coupé. Genoeg om het weer enkele jaren vol te houden?

Midden vorig jaar stelde Audi de facelift van hun A7 Sportback voor, een facelift waarvoor ze zich lieten inspireren door de een jaar eerder vernieuwde A8. De grille werd wat fijner getrokken, nieuwe eindstukken op de uitlaat en een richtingaanwijzers die net zoals bij de R8 bewegen in plaats van gewoon, ordinair, pinken.

Voor diegenen die door de bomen het bos even niet meer kunnen zien, de A7 Sportback is nog steeds dezelfde vierdeurscoupé van de A6 op dezelfde manier als de BMW 6 Gran Coupé gebaseerd is op de 5 Reeks.

Zo zijn er dus ook nog steeds vier aangename zitplaatsen, een hele hoop comfort- en technologische snufjes en een koffer waar net geen Audi A1 in past. Nog steeds even praktisch door middel van de grote hatchback-stijl kofferklep.

Audi-A7-Sportback-3.0-TDI-2015-facelift

Technologiefeest

Deze facelift past gelukkig dus niet al te veel aan de succesformule van 2010. De A7 Sportback blijft nog steeds een statige maar elegante verschijning. De heren aan de tekentafel in Ingolstadt verbeterden het geheel alleen maar, en een van de beste aanpassingen lijken ons in ieder geval al de standaard LED-koplampen. Een leuk extraatje in dit segment dat je verder alleen bij Mercedes kan terugvinden.

Binnenin werd het infotainmentsysteem aangepast met een snellere processor (nu ook met de Tegra 3 van Nvidia, het systeem dat we in 2013 voor het eerst tegenkwamen in de A3 Sportback) en met verfijndere grafische elementen. De besturing is nog steeds via de grote draaiknop (nu ook met touchpad) en met de vier knoppen errond. Ondanks de aanpassingen doet het systeem ons nog steeds wat ouderwets aan en kiest ondergetekende keer op keer voor dat van BMW.

Audi-A7-Sportback-3.0-TDI-Ultra-2015-facelift

Ultra's en Quattro's

Onder de motorkap zien we een nieuwe zuinige diesel, zoals bij de rest van de Audi line-up ook Ultra gedoopt. Alhoewel het nog steeds een 3.0 V6 turbodiesel is doet deze 211 pk sterke voorwielaandrijver het maar met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer en een CO2 uitstoot van 122 gram. Wij reden met de 218 pk sterke Quattro uitvoering, al vervalt het Ultra-logo dan. Maar in essentie is het exact dezelfde motor. Die doet het volgens de papieren met 5,2 liter/100km en met een uitstoot van 136 gram. Gekoppeld aan de zeventraps S-Tronic automaat kwamen wij echter nooit beter uit dan 5,9 liter, al is dat natuurlijk ook allesbehalve slecht.

In 6,8 seconden brengt de zuinige krachtpatser je naar 100 km/u, van ophouden weet hij pas bij 239 km per uur. Alhoewel je niet veel beleving moet verwachten tijdens het accelereren kan het subtiele V6-gebrom best verslavend werken. De bijna vijf meter lange A7 Sportback - zelfs 3,1 centimeter langer dan de A6 Avant – laat zich met zijn S-Line ophanging gretig door bochten sturen en geeft genoeg feedback terug, al is daar natuurlijk ook een keerzijde aan. Door de 20 mm verlaagde sportophanging is de rit niet alleen sportief maar ook onnatuurlijk hard. In een A7 Sportback willen we zachte (lucht)vering en een dikke diesel, geen rugpijn.

Audi-A7-Sportback-3.0-TDI-Ultra-2015-facelift

Ondanks de ophanging blijft de A7 Sportback een kilometervreter en uitermate geschikt voor een reis. In de koffer kan je minimaal maar liefst 535 liter kwijt, 1390 liter maximum.

Prijzen

Een A7 Sportback heb je vanaf 53.500 euro met een 2.0 TFSI (252 pk) benzinemotor. Dieselrijders kunnen alleen maar kiezen uit varianten op de 3.0 V6, beginnende vanaf de 211 pk sterke S-Tronic met voorwielaandrijving voor 56.499 euro. Onze 218 pk sterke Quattro is er vanaf 59.750 euro, de duurste biturbo diesel (320 pk) vanaf 67.700 euro.

Audi-A7-Sportback-3.0-TDI-Ultra-2015-facelift

Vink je nog wat bij op die lange optielijst van Audi dan jaag je die prijs ook nog wat de hoogte in. Het S-Line pakket doet er zelfs al 5.750 euro bij. Dankzij de aangenaam lage uitstoot is de A7 Sportback nog nooit zo aantrekkelijk geweest voor zij met een hoger leasingbudget, ook privé kom je er van af met een BIV van 218,58 euro en verkeersbelasting van 772,2 euro.

Audi-A7-Sportback-3.0-TDI-Ultra-2015-facelift

conclusie

Een aangename long distance cruiser die eigenlijk veel waar voor je geld geeft, dat kom je niet veel meer tegen tegenwoordig. Met een goede standaarduitrusting en een unieke vormgeving - tegenwoordig ook een uitzondering in de line-up uit Ingolstadt - is de A7 Sportback meer dan gereed om nog even door te kunnen aan de top.

Specificaties

Motor

3.0 turbodiesel, V6

Vermogen

218pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 900 kg

Topsnelheid

239 km/u

Prijs basismodel

€ 59 750.00

0 tot 100 km/u

6.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Min. kofferinhoud

535 L

Max. kofferinhoud

1 390 L

CO2-uitstoot

136 g/km

BIV

€ 218.00

Rijtaks

€ 772.00

Auteur: Nathan
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Johan 15:12
afbeelding van Johan

Mooi artikel, reden waarom ik geen A7 besteld heb, de harde vering wordt bij deze bevestigd. Voor de rest bloedmooie wagen en heerlijke motor...

Sven 72 20:31
afbeelding van Sven 72

De quattro heeft toch niet exact dezelfde motor als de voorwieltrekker : de 3.0 tdi voorwielaandrijver met 218pk heeft slechts 400nm, mij een raadsel waarom, tenzij om eventueel doorslippende wielen te vermijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws