Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

Audi A3 2.0 TDI Sportback met Audi Connect

De nieuwste generatie A3 – de derde al – krijgt met deze Sportback een extra set deuren en een iets langere wielbasis die hem verrassend meer bruikbaarheid geven. Een bestseller in wording of slechts flauwe marketingpraat?

Sportback, die naam bedachten de slimme marketingjongens in Ingolstadt bij de vijfdeurs A3 in 2004. Het klinkt alvast veel beter dan vijfdeurs, dat moeten we eerlijk toegeven. Tegenover die tweede generatie Sportback uit 2004 is de nieuwe slechts 1,8 centimeter gegroeid maar heeft hij wel een 5,8 cm langere wielbasis meegekregen.

gegroeid, natuurlijk

Vergelijken we de Sportback met de gewone A3 dan zien we een wielbasis die met 3,5 cm gegroeid is. De totale lengte van de wagen bedraagt nu 4.310 mm (7,3 cm langer) en dat merk je, vooral binnenin. Waar de achterbank in de driedeurs nogal krap kan aanvoelen voor de groteren onder ons verhelpt de Sportback dit met glans.

Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

Al die extra ruimte zet zelfs maar 15 kg meer op de weegschaal dus daar moet je het niet voor laten. Tegenover de vorige A3 Sportback is er nog steeds een gewichtsbesparing van 90 kg op te merken dankzij het veelvuldig gebruik van lichte metalen.

De kofferruimte biedt 15 liter meer inhoud dan in de driedeurs en kan tot 1.220 liter slikken met een neergeklapte achterbank (in 60/40 opstelling). Laat je de rugleuning recht staan kan je 380 liter in de koffer passen.

Het A3 plaatje klopt alvast meer bij de Sportback dan bij de gewone driedeurs. De langere lijn en het mini A4 Avant profiel geven hem een pose waar niets op aan te merken valt. Scherper getekend, sportief, foutloos en saai. Een ideale wagen voor massaconsumptie, immers twee van de drie verkochte A3's is een Sportback.

Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

groter is plezieriger

Tweederde van alle A3's is een Sportback en zo goed als allemaal hebben ze zinvolle, zuinige en uiterst saaie 1.6 TDI met 105 pk in het vooronder, een anticlimax bij de minste acceleratie. De 150 pk sterke tweeliter turbodiesel is zowat als even zuinig en biedt pakken meer plezier.

Deze 2.0 TDI lijkt op het lijf geschreven van de A3. Met 150 pk bij 3.500 rpm en een maximale koppelafgifte van 320 Nm bij reeds 1.750 toeren (t.o.v. 250 Nm bij de 1.6 TDI) is sportief rijden zeker geen straf.

In ideale omstandigheden trekt de 2.0 TDI de A3 Sportback in 8,7 seconden naar 100 en houdt hij pas op bij 216 km/u. De A3 is beschikbaar met een S-tronic automaat maar wij raden aan om die 2.100 euro meerprijs uit te sparen en gewoon voor de manuele zesbak te gaan. Die schakelt eveneens foutloos, vlot en biedt een pakken intiemere ervaring.

Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

Met de Audi Drive Select in de Dynamic stand krijg je een zwaarder stuur en een betere gasrespons. Zet je de ESP dan nog eens in sport (of gewoon helemaal af) dan zijn de limieten van de winterbanden op de voorwielen vlug nabij. Onderstuur is onvermijdelijk maar valt vlug aan te wennen. Het drooggewicht van 1.285 kg maakt van de A3 een plezier om in de bochten te smijten. Tegelijkertijd weet het stuur degelijke feedback te geven van wat de wagen nu juist aan het doen is maar verwacht geen wonderen.

Over het algemeen weet de A3 in elk scenario wel grip te vinden, zelfs met licht misbruik. Kies je liever voor rustig rijden dan weet hij zich eveneens moeiteloos aan te passen via de Drive Select knop.

Op papier geeft Audi een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100km mee. Zoals bij bijna elk merk mogen we hier iets bijtellen. Op het einde van onze testperiode gaf de boordcomputer 6,1 l/100km aan bij sportief - doch niet abnormaal - gebruik.

connect je vrienden

De grote nieuwigheid bij deze A3 is Audi's nieuwste generatie van in-car-entertainment. Het Audi Connect systeem omvat een flinterdun schermpje dat uit het dashboard oprijst en de MMI bedieningsknoppen, allen voorzien van de nodige rekenkracht door een Tegra 3 processor van Nvidia.

Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

Audi biedt met Connect een navigatiesysteem om U tegen te zeggen, mede dankzij de geavanceerde Google Maps integratie. Ja, zelfs Street View is aanwezig maar spijtig niet om te navigeren. Een echte meerwaarde zou dat pas worden mocht het een Street View beeld laten zien van je volgende manoeuvre maar helaas, een gemiste kans volgens ons.

Een andere interessante functie die het Audi Connect systeem ons biedt is de brandstofprijzen van tankstations in de buurt. Het systeem haalt de data van het internet en geeft deze in een overzichtelijke interface aan ons weer.

Het navigatiesysteem (dat ondertussen al veel meer is geworden dan een navigatiesysteem alleen) kan ook op Facebook en Twitter, al vragen we ons af hoeveel we dit in realiteit zouden gebruiken. Misschien handig om in de auto te wachten tot je vrouw of vriendin 'direct' naar buiten komt. Het Connect systeem kan zelfs automatisch Wikipedia informatie van nabije bezienswaardigheden voorlezen.

Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

Het systeem configureren en je sociale netwerk accounts linken doe je via bovenstaande web interface op http://my.audi.com.

Het nieuws via RSS feeds, informatie over openbaar vervoer, vertrekkende en aankomende vluchten en het weer. We zien er wel degelijk enig nut in maar toch zijn het allemaal dingen dat de minste smartphone waarschijnlijk beter en vlugger kan.

Het Audi Connect systeem kan trouwens ook een WiFi hotspot voor de bovenvernoemde smartphones voorzien. De dataverbinding van het systeem zelf werkt via een ingebouwde 3G module waarvoor een simkaart in de wagen geplaatst moet worden in het handschoenenkastje of via de dataverbinding van je GSM via bluetooth.

Ohja, het kan ook nog muziek afspelen, en dat doet het meer dan behoorlijk met het Bang & Olufsen systeem van 944 euro.

Rijtest: Audi A3 Sportback 2.0 TDI Audi Connect

Onze A3 was uitgevoerd in het gletsjerwit. Zeker niet mis - mocht de wagen niet op de 16" wintervelgen van op de foto's staan - maar toch hadden we liever een andere kleur gezien zoals het Scubablauw of het parelmoer Misanorood.

Een A3 Sportback zoals de onze heb je voor een slordige 43.858 euro. Een hele hoop geld bovenop de basisprijs van 27.350 euro maar zoals bij elke Duitser is de optielijst ongelooflijk uitgebreid en al even uitdagend.

De xenon koplampen kosten je 1.180 euro, het keyless entry&start systeem 466 euro en het Connect systeem samen met de GPS Plus laten zich ook graag aanvinken voor een gezette 2.474 euro.

conclusie

43.858 euro is een hele brok geld maar voor uitstraling betaal je nu eenmaal. Gelukkig krijg je er een erg complete wagen voor terug die je geen moment zal vervelen, of je nu bochten of Facebook evenementen bent aan het opzoeken.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

216 km/u

Prijs testwagen

€ 43 858.06

Prijs basismodel

€ 27 350.01

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.10 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 220 L

CO2-uitstoot

108 g/km

BIV

€ 539.00

Rijtaks

€ 396.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Yannick 14:13
afbeelding van Yannick

dat bang en olufsen pakket is zijn geld meer dan waard. pakken beter dan Bose. mits wat Dynamat in de deuren is dit echt een topspeakerset!

Bruno 15:50
afbeelding van Bruno

Ik heb de laatste maanden wat zitten rond configureren voor mijn volgende leasewagen en ik kwam telkens tot dezelfde conclusie: een Audi A3 2.0 of voor hetzelfde geld een beetje even aangeklede BMW 320. Keuze was nooit heel moeilijk!

Carlos 16:15
afbeelding van Carlos

Heb zelf met de nieuwe A3 sportback 1.4 TFSI gereden. Prijskaartje van deze was iets meer dan 35000€. Had ook vele snufjes en voor mij waren deze genoeg. Gps, media interface, B&O.
Die connect is allemaal mooi maar beetje overbodig in zo'n wagen.
Des ondanks het een naftje was toch ook een leuke wagen!

2.0 TDI heeft altijd al goed gegaan, in mijn ogen dan, van de A3 series.

Techno Patat 17:09
afbeelding van Techno Patat

EDIT: Excuses, we bedoelden inderdaad het omgekeerde. Bedankt voor het opmerken.

Het is inderdaad veel geld, bij de A-klasse die ik configureerde had ik een A250 sport amg met behoorlijk wat opties (minstens evenveel als deze A3) mee voor 38k! Dan heb ik wel snel gekozen... Maarja, ze blijven het goed doen onder de leasers...

Verder: Leuke tekst, het was veel maar het las leuk weg :)! Dat is alweer een tijdje geleden bij een rijtest imho...

Murphy 12:10
afbeelding van Murphy

Natuurlijk mag je niet vergeten dat er serieuze kortingen gegeven worden aan lease-rijders. Maar voor de rest is dit een wagen waar maar weinig op aan te merken is volgens mij. Als je iets exclusief wil moet je natuurlijk niet bij Audi zijn. Maar ik heb het argument "er rijden er zoveel rond" dan ook nooit goed begrepen.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws