Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!

Ondanks een negatief advies van zowat elk automerk ter wereld, is de kogel door de kerk: De EU gaat in China gebouwde EV's voor Europa buitensporig belasten. Daardoor moet je NU meer dan ooit een elektrische auto op kop tikken met een Chinees paspoort én de Vlaamse EV-premie binnen harken. Sorry, Europa.

Protectionisme is van alle tijden. Want een open handelsrelatie is maar zo handig, zolang je er zelf de meeste vruchten van plukt. De Europese Unie voelt echter de hete adem van China in de autosector en besluit nu buiten proportie te reageren. Als een peuter met een driftbui die wild om zich heen slaat.

In eigen nat

Net zoals een peuter met driftbui niet begrijpt dat het meer schade berokkent dan het wilt, lijkt de Europese Commissie niet te begrijpen dat het vooral in eigen voet schiet met de extra importtaks op in China geproduceerde EV's. China legde het de voorbije weken rustig uit, Duitsland probeerde rede te gebruiken en elke particulier smeekte om betaalbare EV's niet duurder te maken. Helaas, de EU-peuter was ondertussen al zo ver, dat het van woede in eigen plas stond te springen.

Hier staan we dan, in de nieuwe realiteit dat een in China geproduceerde EV plots stukken duurder zal worden. Dat geldt ook voor je Tesla Model 3 (+20,8%), Dacia Spring (+20,8%), Volvo EX30 (+19,9%) en je BMW iX3 (+20,8%). Al zegt iets ons dat BMW per direct de productie van die laatste stil heeft gelegd. Heb je nog zo'n iX3 op bestelling, we zouden toch even snel met je BMW-dealer bellen. Hoewel de Chinese EV Europese merken onder druk zette om zelf goedkopere modellen te bedenken (nota benen met miljarden een Europese subsidies), gaat die druk na van de ketel.

Vergeet de baksteen, ga voor het lichtmetaal

Ondanks dat de EU Chinese automerken wil afschrikken, is het nu meer dan ooit het moment om een Chinese EV te kopen. Toch van de grotere merken. Want ondanks de extra heffing is het weinig realistisch dat merken zoals BYD, MG, Lotus en Polestar hier snel zullen verdwijnen. Exact die merken hebben momenteel nog een stock van modellen staan die nog geen extra importtaks op hun voorruit hebben kleven. Waardoor je NU een auto kan kopen die volgende maand tot wel 38% meer kan kosten. Besef je wel wat dit betekent voor de restwaarde van je nieuw EV?!

Heb ik het voor het zeggen, dan zou ik nog snel richting MG trekken voor een MG4 Luxury. Dat is sowieso één van de beste EV's die je momenteel voor de prijs kan kopen. Die prijs? 37.785 euro. Na Vlaamse EV-Premie? 32.785 euro. De prijs vanaf het moment dat MG een nieuw exemplaar van de boot moet rijden? 51.992 euro! Je kan dus vandaag een nieuwe elektrische auto kopen, die in principe volgende maand 20.000 euro meer waard is. Vergeet een woning als investering, de elektrische Chinese auto hoeft amper onder te doen. Toch op korte termijn...


Over de auteur: Al bijna twee decennia leent Yves Wouters zijn pen en gezicht aan Autofans. Hij maakte de evolutie van 2.0 TDI naar volbloed EV mee vanop de eerste rij en schreef deze omschrijving over zichzelf in derde persoon.


Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
JL 21:39
afbeelding van JL

Persoonlijk vind ik het een lastige. Europese merken vertragen de overschakeling en melken de consument uit. En een aantal Chinese merken geniet dermate staatssteun dat een Europees bedrijf (of zelfs een Koreaans) er nooit mee zal kunnen concurreren. Europese industrie mag van mij dan wel beschermd worden, om herhaling van wat er met de zonnepanelen gebeurde te vermijden. Anderzijds mogen de bonzen van de auto-industrie ook eens stevig op de vingers getikt worden, denk ik.

GLENN 09:34
afbeelding van GLENN

Europa heeft niet veel keuze. China schermt voor bepaalde strategische sectoren zijn markten af, terwijl europa tot nu toe het spel minder hard heeft gespeeld. Dat jij dan je favoriete chinese rammelbak niet meer aan een dumpingprijs kunt kopen is inderdaad jammer. Ondertussen lijken sommige europese merken wel tot besef gekomen te zijn dat ze enkel volume kunnen draaien door goedkopere modellen aan te bieden (of marges te verlagen). Voor de chinese merken is er nochtans een oplossing: ze kunnen nog altijd in Europa produceren.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws