Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Ook de breakversie van de A4 - bij Audi heet dat Avant - mocht meegenieten van de facelift. Daarmee wapent Audi zich tegen de nieuwe 3-reeks van die andere Duitsers die zopas ook in stationwagenversie - bij BMW heet dat Touring - werd voorgesteld.

Al bij de A5 facelift vertelden we het, een facelift hoeft niet erg ingrijpend te zijn als het recept nog steeds smaakt. Zo ook bij de A4, die evenzeer slechts een kleine wijziging meekreeg. De koplampen kregen een beter geïntegreerde streep LED-verlichting, de achterlichten werden opgefrist en daartussenin bleef alles zowat ongewijzigd. Dat is niet slecht, want de afwerking is op een hoog niveau. Of je nu voor of tegen Audi bent, dat er aandacht besteed is aan de gebruikte materialen kan je niet tegenspreken.

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Dat maakt dan ook dat de A4 Avant een wagen is waarin je je dadelijk thuisvoelt. Vanaf het moment dat je gaat zitten voel je dat de wagen een metgezel is voor langere ritten. Daar gebruikten we hem ook voor, in de korte periode dat we hem testten zetten we een kleine 500 kilometer op de teller, waarvan een groot deel aaneensluitend. Dat gaf ons de gelegenheid om het zitcomfort uit te proberen en na drie uur rijden stapten we even fit uit als we waren ingestapt. Het enige dat ons herinnerde aan de lange rit waren de massa vliegen op de witte lak. Ook de meter van de brandstoftank was amper gezakt, want de 2.0 TDI stelde zich in onze testwagen tevreden met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Dat komt op gelijke hoogte als de berline met minder vermogen die we eerder testten. Toch nuanceren we even dat we in deze Avant-test meer snelwegkilometers afmaalden dan in de test met de berline.

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Audi biedt een hele rist opties aan op de A4, daar staan de Duitsers om bekend. Het grote voordeel ervan is dat je zowat alles kan combineren, het nadeel is dat het bedrag onder de streep sneller aandikt dan wanneer je wat packs zou gaan selecteren. Packs zijn er ook, zodat je de prijs ietwat kan drukken. Onze testwagen was uitgerust met Xenonverlichting en een Audi Music Interface, waarmee je je iPod of ander mp3-toestel op het interne audiosysteem kan aansluiten. Vreemd is dat je voor esthetisch mooiere aluminium dakrails moet bijbetalen, doe je dat niet dan heb je recht op de zwarte exemplaren. Audi deed ook de MMI interface als optie op de testwagen, al bleek het soms wat moeilijk om de knopjes te vinden op de middentunnel naast je terwijl je aan het rijden bent.

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Dat rijden gebeurt nogal klinisch, een gevoel dat we wijten aan de elektromechanische stuurbekrachtiging die ze bij Audi installeren in plaats van de hydraulische. Dat drukt het verbruik maar zorgt er tegelijk ook voor dat het rijplezier wat verder weg is. Wil je dat oproepen dan duw je op de (optionele) Drive Select-knop, die je laat kiezen tussen verschillende instellingen (efficiency-comfort-dynamic-auto-individual) waardoor je het servostuur, de gasrespons en de schakelmomenten van de bak beïnvloedt. Schakelmomenten? hoor ik je denken. Ja, want deze TDI doet het met een Multitronic-versnellingsbak. Geen zagende toon van een CVT hier, wel een zacht opschakelende Multitronic die, in tegenstelling tot eerdere bevindingen, deze keer geen problemen had met het vermogen. Een kwestie van de juiste banden, zo blijkt.

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Wil je een break waarmee je de verhuis van je zus moet gaan uitvoeren, dan moet je niet bij Audi zijn. Wil je echter een lifestyle-break waarbij je sporadisch even je mountainbike moet vervoeren, dan ben je wel op het juiste adres. Audi biedt namelijk niet de ruimste break in het segment aan, je kan er wel overal mee komen en nog wat extra bagage meenemen.

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Dan zijn we tenslotte bij de prijzen aangekomen. Een kale A4 Avant TDI 163 pk Multitronic staat voor 37.200 euro op je oprit. Dat is 5.500 euro meer dan de minst dure A4 Avant (met de nieuwe 1.8 TFSI 170pk) maar nog steeds 14.700 euro minder dan de testwagen die je op de foto's ziet. De Multitronic is enkel te combineren met voorwielaandrijving. Wie Quattro-vierwielaandrijving wil met een automaat moet voor een S-Tronic opteren, al lukt dat niet met de lichte 2.0 TDI.

Denken we even aan de lease-rijders, dan kunnen we op basis van de catalogusprijs en CO2-uitstoot (129 g/km) eenvoudig een VAA-berekening maken. Deze komt uit op een Voordeel van Alle Aard van 236,49 euro per maand, waarvan een bedrijfsvoorheffing van 126,52 euro per maand.

Rijtest: Audi A4 Avant (2012)

Het blijft moeilijk om een wagen te recenseren die slechts lichte wijzigingen onderging. Toch kunnen we terugleunen op ervaring met andere breaks om deze A4 Avant mee te gaan vergelijken. Waar de Japanners vaak grijze muizen zijn die goed in elkaar zitten maar eerder pas na een bezoekje aan de boekhouder overwogen worden, lijk je deze koele Duitser toch te gaan kopen met je imago in het achterhoofd. Want 'alle Audi's mogen dan tegenwoordig al op elkaar lijken', stuk voor stuk onderscheiden ze zich van hun concurrenten in de file. Niet voor niets zijn Audi's nog steeds de auto's waarover we de meeste reacties krijgen tijdens een test, hoewel hun lijnen niet altijd de harten van de voorbijgangers sneller doen slaan.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Specificaties

Motor

2.0 TDI, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

7-traps multitronic

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 650 kg

Topsnelheid

208 km/u

Prijs testwagen

€ 51 928.00

Prijs basismodel

€ 37 200.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Gemiddeld testverbruik

5.30 L/100km

Min. kofferinhoud

490 L

Max. kofferinhoud

1 430 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Ewoud 19:52
afbeelding van Ewoud

52000 euro, dat is toch niet meer normaal voor een wagen in die klasse?!

Anonieme gebruiker 08:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

52 k€ voor een "jan met de pet" auto !!! Ik zou dan bijvoorbeeld toch gaan voor de 508RXH. Meer vermogen, lager verbuik, en een afwerking dit best mag gezien worden voor 40k€. Voor wat onnozel "koel" imago 12k€ meer betalen kan enkel aantonen wat voor idioot je bent.

Trouwens vandaag met Audi rijden dan ben je pas een grijze muis. Ook al zijn er enkele modellen
niet mis qua styling, het is te veel eenheidsworst om "cool" te zijn. Genoeg andere alternatieven op de markt om wat origineler & cool over te komen.

Yvesw 11:58
afbeelding van Yvesw

@Messer: Je kan ze geen ongelijk geven eh. :) Een wagen van 52K met 16" velgen en een offroadband. 10 jaar lang veel te veel verkocht die dingen. Dan is het normaal dat mensen het niet meer kunnen aanzien....

Wim 11:05
afbeelding van Wim

waar is de tijd dat de A6 nog 32k basis was :) (nog niet zo lang geleden eigenlijk)

Anonieme gebruiker 10:33
afbeelding van Anonieme gebruiker

Beste,

ik lees op een ander forum dat de a4 last van trillingen heeft rond de 120 km per uur.
Ik heb dit ook met een vw passat. Na lang zoeken heb ik gevonden dat het aan de versnellingspook ligt.
Na een draaitje aan de greep van de stang is het probleem (tijdelijk) opgelost.

Johan Blanchaert.

Jan voorderhaak 20:47
afbeelding van Jan voorderhaak

Saai + saai + saai = Audi.

Dominic Decock 10:36
afbeelding van Dominic Decock

Ik heb een einde reeks besteld audi a4 avant ...nog een vier weken geduld hebben eer ik hem zal hebben en ...rijden maar ...ben toch benieuwd . Ik vind hem mooi van model alleen van achter vind ik hem precies wat zwaar .Hij hangt precies bijna wat tegen de grond vergeleken met de voorkant van de auto . Ik hoop ook dat de onderhoudskosten niet te duur gaan zijn bij zo'n merk . Na vier VW s wilde ik eens iets anders van daar een AAAAAVIIIIIEEEER . Ben in blijde verwachting

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws