Rij-impressie: Ford Mustang facelift (2018)

ford-mustang-facelift-2018-rijtest

Een halve eeuw bleef één van de meest iconische sportwagens in de wereld afwezig op de Europese markt. Maar wanneer de Mustang in 2015 het water over stak bleek Fords vrees ongegrond; de pony ging als zoete broodjes de toonbank over. Waardoor Blauwe Ovaal snel is om een opgefriste versie te lanceren, met een meer Europees karakter.

Nostalgie en jeugdsentiment, het zijn twee termen die zeker bijdragen tot het succes van de Mustang in Europa. Want zien ze in Amerika de ponycar al een halve eeuw als boodschappenwagentje voor vrouwlief, dan kennen wij de Mustang vooral als die brok Amerikaanse vrijheid waarmee Frank Bullitt de straten van San Francisco veilig wist te houden. Hoe verklaar je anders dat in Europa het merendeel van de verkochte Mustangs een V8 aan boord heeft terwijl in de VS klanten vooral voor de viercilinder gaan. Soms kan het nog, de wereld op z'n kop.

Europese bijles

Bij Ford zijn ze uiteraard maar al te goed op de hoogte van het succes in Europa. Waardoor we aan onze kleine teen voelen dat de facelift van de Mustang - Ford spreekt van 'New Ford Mustang' - updates krijgt die vooral op het oude continent in goede aard vallen. Amerikaanse Muscle krijgt Europese bijles, zo kan je de opfriskuur nog het best omschrijven. Wat we daar juist mee bedoelen?

ford-mustang-facelift-2018-rijtes

Stabiliteit, neerwaartse druk en grip, dat zijn drie pijlers waar Ford serieus werk van heeft gemaakt bij de New Mustang. Zaken waar de Duitse concurrentie vaak een streepje voor had op de Mustang. Het opgefrist smoelwerk is dan ook meer dan een stylingstrucje, want de lagere neus heeft niet enkel een effect op de stroomlijn, samen met de splitter voor en drempellijsten op de flank wordt er een stuk meer neerwaartse druk op de vooras gecreëerd. En meer druk, dat is meer grip.

't Zit 'm in de banden

Grip dat tegenwoordig van nieuw bandenwerk komt. Het is te zeggen, bij de V8-variant worden de P Zero's van Pirelli ingewisseld voor Pilot Sport 4 S-rubber van Michelin. Banden die een stevige duit meer kosten maar wel veel straffere prestaties voor de dag weten te leggen, zowel op het droge als tijdens regenweer. Bij de viercilinder net het omgekeerde aan de hand. Daar komen aangepaste P Zero's onder de carrosserie te liggen. Die doen het beter in de regen maar bieden een stukje minder grip op het droge. Voor een speelser rijgedrag, volgens de ingenieurs.

ford-mustang-facelift-2018-rijtes

Tenslotte kan je tegenwoordig ook MagneRide aanvinken op de optielijsten. Waardoor schokdempers beschikken over vloeistof met metalen deeltjes die via magneten aangesproken kunnen worden en zo continu de dempingweerstand aan kunnen passen. Enfin, een rits updates die je dus zou verwachten op een Duitse sportwagen, niet op een Amerikaan. Want daar zou je denken; een brok meer pk's en de klanten zijn tevreden.

5.0

Hoe al die updates zich laten rijden? Als een fijngeslepen Mustang. Waarbij vooral de banden op de V8 de ster van het stuk zijn. Het gripniveau gaat er merkbaar op vooruit en ook het insturen gaat een stuk gevoeliger. Messcherp gaan we er niet meteen op kleven. Daarvoor blijft de Mustang te zwaar (1.7 ton) en heeft de carrosserie op hobbelwegen vaak de neiging om wat aan het dansen te gaan, zelfs met die MagneRide.

ford-mustang-facelift-2018-rijtes

Een oud-Amerikaans-kwaad dat ruimschoots goed wordt gemaakt door die Five Point O. Want in tijden van drukvoeding, cilinderuitschakeling en petieterige driecilinders is er iets beestig aan 5-liter aan V8-kracht. 450 pk sterk tegenwoordig en nog steeds even alert aan het gaspedaal als een clubganger in Ibiza die net een lijntje coke heeft gesnoven en wacht op de 'Beat drop'. De opbouw van het vermogen gaat zo lineair en zonder strubbelingen dat je vaak het gevoel hebt dat het allemaal zo snel niet gaat... tot je ontdekt dat er al 180 km/u op de naald staat wanneer je richting vierde versnelling gaat.

Focus RS dan

Al is die rauwe kracht niet het enige paradepaard van de 5-liter. Want grote motoren, die draaien van naturen ook een stuk zoeter. Waardoor het ook een ultieme cruiser is. Laag in de toeren op koppel rijden met een constante uitlaatborrel, hij doet het met verve. Het nadeel van de brok charme? Wel, laten we beginnen met het normverbruik van 12,4 liter dat in realiteit eerder richting de 15 liter kruipt. Prijzen aan de pomp, die neemt de Mustang niet mee uit de VS...

ford-mustang-facelift-2018-rijtes

Of de viercilinder-versie dan een oplossing is? Nou, nee. Heus zuiniger, daar zijn we zeker van. Alleen is de Mustang in Europa een emotioneel statement en met de 2.3-liter turbobenzine wordt het geheel een loze uitspraak. In die zin dat als je op zoek bent naar een aardig rijdende coupe met viercilinder en achterwielaandrijving, je beter bij de Duitsers kan gaan shoppen. Het klinkt niet, voelt - in combinatie met de nieuwe 10-trapsautomaat - opgefokt aan en mist karakter. Moet het dan toch een viercilinder Mustang zijn? Koop dan een Ford Focus RS. Ja, zo gek zijn we.

BIV-drama

De V8 dus graag - net zoals het merendeel van de Europeanen er gelukkig over denken. Een uitvoering die nog steeds spotgoedkoop is. Want Ford vraagt 46.000 euro voor de 450 pk sterke coupe. Tel daar nog eens de BIV van net geen 11.000 euro bij - slik - en je komt op 57.000 euro. BMW M4? Vanaf 83.000 euro. Mercedes-AMG C 63? Vanaf 81.000 euro. Begin je de sterkte van de Mustang te voelen?

ford-mustang-facelift-2018-rijtes

Hoe dat lage prijsverschil te verklaren valt? De afwerking her en der (kabelbinders om remleidingen vast te houden, op z'n Italiaans) en de gebruikte materialen in het interieur. Het is niet meer de plastic fantastic zoals we ooit van de Amerikanen gewoon waren maar naar Europese normen is het allemaal wat hard. En natuurlijk het feit dat de Mustang één van de best verkopende sportwagens ter wereld is. Slijt je veel van iets, dan kan je de prijs drukken. Kijk maar naar de Mazda MX-5, een auto die - mechaniek in acht genomen - ook stukken duurder zou moeten zijn.

Conclusie

Een Amerikaan met Europese manieren, de Mustang facelift. Hij snijdt zijn bochten tegenwoordig met het juiste mes maar nog wel met de verkeerde hand. Ruimschoots goedgemaakt door de charme van die V8. Eén van de meest karaktervolle wagens op de markt voor een best sensibel prijskaartje. Zolang je maar weg blijft van die viercilinder. Want als je het toch doet, doe het dan meteen goed.

ford-mustang-facelift-2018-rijtes

Specificaties

Motor

5.0 benzine, V8

Vermogen

450pk

Koppel

529 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 743 kg

Topsnelheid

249 km/u

Prijs testwagen

€ 50 500.00

Prijs basismodel

€ 46 000.00

0 tot 100 km/u

4.60 sec

CO2-uitstoot

277 g/km

BIV

€ 10 928.11

Rijtaks

€ 3 300.63

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Kenny P 15:50
afbeelding van Kenny P

Er wordt hier nogal negatief gesproken over de viercilinder. Weet wel dat ik met mijn ecoboost vlot een M3 volg. Dus op prestaties valt er al niet veel aan te merken als je de vergelijking met de Duitse wagens wil maken. Ok, het interieur komt misschien wat goedkoper over, maar met deze prijs kan je moeilijk een superkwaliteit verwachten. Dus mensen, laat jullie niet leiden door de negatieve opmerkingen over de ecoboost, want prijs-kwaliteit is het een topwagen.

Vanopdenbosch Filip 22:43
afbeelding van Vanopdenbosch Filip

Beste,
Wij denken er aan om een nieuwe mustang ecoboost met de nieuwe automaat te kopen, maar ik vind nergens de juiste gegevens van de biv en jaarlijkse rijtaks?! Enig idee?!
Mvg,
Filip.

Techno Patat 21:18
afbeelding van Techno Patat

Ik vind het ook dat het opvalt dat een journalist meestal de inschrijvingen niet moet betalen van wat hij test :D. noch dat beestje genaamd VAA :D. De v8 mag nog zo geestig zijn, en ik ben echt al een grote autozot en een nog veel grotere v8 liefhebber...
Maar de belastingen die ze vragen voor dit kan ik er niet aan geven sie!
50.000€ is bij weze van spreken niets teveel voor zo een auto, maar elke euro dat ik niet aan vadertje staat geef is een goeje... als je deze auto 5 jaar hebt staan kost dat je 27.500€ aan belastingen zonder er een meter mee te rijden!
en ik ken een paar mensen met de ecoboost en dat is toch belange geen zo een zielige auto als dat ze hier precies schrijven!

Meer dan krachtig genoeg, je hebt nog steeds een Mustang wat voor veel kleine kinderen (want dat zijn wij mannen) al meer dan genoeg is en hij stuurt ietske beter met de lichtere neus :)... en je steekt heeel wat geld in je zakken, dus kan je genieten zonder dat kleine schuldgevoel dat achter in je hoofd toch wat knaagt ;-)!

De Focus RS is een teer puntje voor mij, maar eerlijk gezegd: het blijft een focus hé! Een Mustang heeft toch iets meer klank in de naam :D.

Wim 08:25
afbeelding van Wim

die laatste alinea, de RS mag nog zo veel beter zijn dan de Mustang, de Mustang ziet er gewoon fantastisch uit :) Ander publiek.

Techno Patat 10:41
afbeelding van Techno Patat

Precies :D. En als je een voldoende snelle mustang hebt die fiscaal vriendelijk is dan ben ik al verkocht :p!

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

Yves

ik wil hier niet met stenen smijten, maar zeggen tegen de mensen dat ze weg moeten blijven bij 2.3 ecoboost, en dan zelf met een C4 Cactus rijden... ;-)

Sven 13:15
afbeelding van Sven

Ik begrijp het punt dat je wil maken niet helemaal, eigenlijk.

Yvesw 13:17
afbeelding van Yvesw

Mathieu: Niet zo maar een Cactus maar wel de topversie met dé topmotor. En dan klopt het plaatje weer. ;-)

Mathieu 13:57
afbeelding van Mathieu

Haha, das waar. Ik heb uw verslag paar maand geleden van uw wagen toen gelezen.
De passie is er wel. :-)

@Sven, als je de commentaren van Kenny P en Techno Patat leest, dan zou je het moeten begrijpen.

steven 16:12
afbeelding van steven

Wij hebben vorige maand 2500km met een 2018 mustang cabrio ecoboost door florida gereden. We waren aangenaam verrast van de wagen, het interieur en de motor. De 10 speed is wat wennen. (veel wennen eigenlijk en heeft een paar vreemde trekjes). Wij kwamen op een gemiddeld verbruik uit van iets meer dan 7L/100 Km. Natuurlijk veel op cruise control gereden en amerikaanse speed limits gerespecteerd....

Peter Doise 18:10
afbeelding van Peter Doise

De ecoboost 2.3 versie 2018 10-trapsautomaat: een sublieme wagen tout court! Onklopbare prijs/kwaliteit! Rijdt heerlijk!!!

Beirlandt jan 15:44
afbeelding van Beirlandt jan

Ik heb er ene , JIJ niet ! Uw gezaag en geklaagd ten spijt !

Gino Naessens 14:03
afbeelding van Gino Naessens

Haha,c4 met topmotor en zo negatief spreken over de ecoboost.Triestig ventje.

Bart Castelein 17:11
afbeelding van Bart Castelein

Ik heb mijn ecoboost nu 3 jaar.
Zeer tevreden en BIV en jaarlijkse belasting vallen nog mee. Ook verbruik.
Meer dan 300 PK voor 35.000 Euro ! AUB .
Prestaties zijn top.
Hier wordt ten onrechte negatief geschreven over de 4-cilinder

Thomas Lenaerts 18:32
afbeelding van Thomas Lenaerts

Ik heb een grote interesse om een mustang ecoboost te kopen. Wat bedraagt de BIV en jaarlijkse taks nu precies (in Vlaanderen)? Op het internet vind je nauwelijks dezelfde getallen.

Michael 00:29
afbeelding van Michael

Ik rij zelf met een 2019 Mustang Ecoboost en ben er enorm tevreden mee!
De BIV bedraagt +- €4200

Dirk Arie Verstoep 11:29
afbeelding van Dirk Arie Verstoep

Rij zelf een Mustang 2.3 ecoboost en rijd super!!
Benzine verbruik gemiddeld 8 liter!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws