Nissan trekt steeds meer de NISMO-kaart om haar modellen sportiever uit de hoek te laten komen. De Juke had zijn NISMO-variant al, maar die moet wijken voor deze nieuwe Juke NISMO RS.
De NISMO RS is de sportiefste variant van de opvallend goed verkopende Nissan Juke. De kleine crossover weet dankzij zijn aparte verschijning, kwaliteit en goede afwerking verrassend veel harten te veroveren. We geven het graag toe, wij hadden er ons hand destijds niet voor in het vuur gestoken. Maar Nissan en crossovers, er is iets mee. Getuige ook de Qashqai en X-Trail.
Subliem soppen
Als basis voor de Juke NISMO RS dient een 1.6 liter benzinemotor die Nissan opvoerde tot 218 pk, de Japanners deden dat dankzij een nieuw uitlaatsysteem en nieuw motormanagement. Geen rocket science dus.
Het blok is gekoppeld aan een manuele zesbak. Die versnellingsbak is enkel beschikbaar bij de voorwielaangedreven variant. Nissan heeft hem ook met vierwielaandrijving, al komt die er dan altijd met een automaat. En omdat ze in hothatch-land liever zelf in de pot roeren, hebben wij ook de manuele versie aan de tand gevoeld - want dit wordt zonder twijfel de meest gekochte configuratie. Een versnellingsbak die zich kort en snel laat bedienen, de zware koppeling staat in contrast met gevoeligere rempedaal.
Dat onze Juke voorwielaandrijving heeft laat zich heel snel en heel duidelijk voelen. Het blok laat zijn volle koppel van 280 Nm pas los tussen 3.600 en 4.800 toeren, daardoor moet je snel hoog in de toeren gaan maar voel je ook dat de voorwielen al eens nerveus durven reageren. Sneller optrekken gaat dus steeds gepaard met het erg goed vasthouden van je stuur - los van het feit dat je dat altijd moet doen, hier is het een extreme.
Hoge toeren
Je krijgt het gevoel dat de Juke het maximum aan vermogen meekreeg voor het huidige chassis. Elke pk of Nm extra had te veel geweest, het is nu bijna op het randje. Alsof ze nog meer uit de motor zouden krijgen, maar weten dat het chassis dat niet zou kunnen volgen. Als Autofan heb je liever het tegenovergestelde.
Waar we dan weer wel van hielden, is het hoogtoerig karakter van de Nismo RS. Tot 7.000 toeren in dezelfde versnelling blijven hangen om dan snel naar de eerstvolgende versnelling te schakelen. Nog is beter is dat sportief rijgedrag niet wordt afgestraft aan de pomp, met een aanvaardbare 9 liter per 100 kilometer.
Buigbare opsmuk
Een Juke ziet er sowieso al wat opzichtig uit, deze NISMO-kuur maakt hem er niet bepaald subtieler op. Grijze carbon like elementen met rode accenten moeten het koetswerk wat sportiever maken. Kijk naar de nieuwe lip vooraan, sideskirts langszij, bumper achteraan en de rode zijspiegelbehuizing. Louter opsmuk, want de kwaliteit van de zijschorten bijvoorbeeld kan je wat discutabel noemen, het buigt allemaal wat te snel door en voelt goedkoop aan. De knoert van de uitlaat zorgt voor een leuke brom. Jammer genoeg is die brom vooral voor mensen rondom de wagen, als bestuurder heb je er weinig aan en lijk je met een stofzuiger rond te rijden.
Ook binnenin trekken ze de grijze tinten door, in contrast met de rode accenten. Deze NISMO RS krijgt Recaro kuipzetels. Ze zitten heerlijk, maar de zijdelingse steun maakt in- en uitstap moeilijk. Wij vrezen vooral dat ze daardoor erg snel gaan afslijten. De afwerking is in plastiek met carbon-motief. Links en rechts vind je wat Nismo badges. Het beste binnenin is de alcantara afwerking, zoals aan het stuur bijvoorbeeld - dat echt heel goed in de handen ligt.
(G)een Hothatch
Goedkoop is zo'n NISMO behandeling niet. Deze NISMO RS kost je 27.695 euro, met wat opties kom je op 30.000 euro. Voor dat geld heb je ruimte die je in geen andere hothatch terugvindt, want de achterbank en koffer zijn prima. Al kunnen we de Juke op het einde van de rit moeilijk een Hot Hatch noemen. Daarvoor zit je te hoog, heb je iets te veel bodyroll en voelt het gewoon allemaal net niet zo aan.
Conclusie
Het bestaan van de Juke Nismo RS blijft ons een klein vraagteken. De Nissan Juke verkoopt prima, maar niemand van dat doelpubliek lijkt ons een potentiële klant voor een NISMO RS. Iemand die een NISMO-model wil zal aangenaam verrast worden, maar zal zich op termijn tekort gedaan voelen.
Al bij al dus een wagen waarvan we positief verrast waren, maar waarvan we de toekomst nog niet duidelijk zien. Al staken we voor de standaard Juke onze handen destijds ook niet in het vuur, misschien hebben we het hier opnieuw bij het foute eind.
Specificaties
1.6 turbo benzinemotor, vier-in-lijn
218pk
240 Nm
manuele zesbak
voorwiel
1 225 kg
215 km/u
€ 27 695.00
7.80 sec
9.00 L/100km
354 L
1 189 L
159 g/km
€ 501.00
€ 268.00
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 16 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden