Rij-impressie: Cupra Ateca (2018)

cupra ateca rijtest 2018

De Volkswagen Groep is een nieuw merk rijker. Want de sportafdeling van Seat, Cupra, mag voortaan haar eigen pad plaveien, met de Ateca als pionier. Meer dan marketingpraat? 300 paarden moeten ons het tegendeel bewijzen.

Cupra, het is een naam die volgens Seat zo sterk in het collectief autofangeheugen staat gegrift dat een submerk te verantwoorden valt. Daarmee stappen de Spanjaarden in de voetstappen van Volvo met Polestar, Renault met Alpine en Fiat met Abarth. Vooral dat laatste vergelijk houdt steek, want wat Abarth voor Fiat is, zal Cupra voor Seat zijn; onder handen genomen huis-en-tuin-producten met een grob meer performantie.

Italiaanse invloeden

Of je daar echt een submerk voor nodig hebt? Als je "marketing voor dummy's" hebt gelezen is het antwoord daarop resoluut "ja". Want met zo'n submerk kan je natuurlijk een eigen identiteit creëren waar mensen zich mee kunnen vereenzelvigen. "Een Seat? Nooit van mijn leven! Maar zo'n Cupra... dat is gerief!" Laat dat ook net zijn waar Cupra hard op inzet. Dat de CEO van het submerk een Italiaan is - en geen Spanjaard -, zegt eigenlijk genoeg.

cupra ateca rijtest 2018

Dat Cupra het daarnaast niet enkel heeft over auto's bouwen maar ook over een lifestyle creëren met bijhorende lederen vestjes, bronzen teennagels, hippe sneakers en zelfs koolstofvezel armbandjes... het zegt wederom veel over de beweegreden van het merk.

4 op een rij

Nu goed, als los daarvan de auto's die ze maken geinige pretraketten zijn, dan maakt dat marketingpraatje helemaal niet uit natuurlijk. Want we zouden het bijna vergeten, Cupra bouwt ook auto's.

cupra ateca rijtest 2018

Of iets correcter; auto. Toch op dit moment. Tegen 2020 moet de range uit vier modellen bestaan; de Cupra-afgeleide van de op til staande nieuwe generatie Leon, een Cupra SUV Coupé, een nog mysterieus model én de Ateca. Die Ateca is meteen ook het eerste model waarmee Cupra zich lanceert op de wereld. Een verdomd slimme zet, toch vanuit een financieel perspectief.

Pk's te over

Crossovers blijven namelijk jaar na jaar verkooprecords aan elkaar rijgen. Waardoor er tegenwoordig ook een markt is voor snelle SUV's en crossovers. Rakkers zoals de Porsche Cayenne Turbo, Audi SQ5 en Range Rover Sport SVR legden de basis, alleen kan je daar moeilijk van basisprijzen spreken. Net daar denkt Cupra een gat in de markt te hebben gevonden. Door een emmer pk's te verzoenen met een crossover-schulp en een betaalbaar prijskaartje.

cupra ateca rijtest 2018

En pk's heeft deze Ateca te over. Met dank aan het grote magazijn van onderdelen bij de VW Groep. Voorin deze Cupra dan ook een vertrouwde metgezel. Want de 2-liter viercilinder turbobenzine met 300 pk en 400 Nm geeft ook van jetje in de Volkswagen Golf R, Audi S3, TTS, SQ2 en Seat Leon Cupra (dat tot de komst van de nieuwe Leon een Seat blijft en geen Cupra. Volg je nog?).

Bobbejaanland...

Het resultaat is dat deze Cupra Ateca aanvoelt als je vierde bezoek aan Bobbejaanland op één maand tijd. De sensaties zijn er maar je kent ze allemaal al. Dan hebben we het over de efficiëntie waarmee deze Ateca zonder al te veel drama snel grond kan verzetten. Gevoed door het geborrel van de uitlaat, de zweep die de DSG-automaat met dubbele koppeling hanteert en de lanceercontrole die deze crossover in 5,2 seconden naar de honderd stuwt.

cupra ateca rijtest 2018

De teneur van die efficiëntie is dat deze Ateca elk snuifje drama ontbreekt. Waardoor dit, sorry Cupra, in bijna 90 procent van de gevallen aanvoelt als een Seat Ateca. Niet meer, niet minder. Meteen ook het sterkste punt van deze Cupra Ateca trouwens, want het rijcomfort is van een ontiegelijk hoog niveau. De demping is vergevend voor oneffenheden - zelfs in de Cupra-stand - de carrosserie geeft geen rol bij het bochtenwerk en de vierwielaandrijving doet haar werk compleet op de achtergrond.

Doe het voor de schulp

Daarbovenop komt nog eens de prijs, want Cupra vraagt 43.390 euro voor deze rappe Ateca. Waardoor hij evenwel 1.000 euro duurder is dan de Seat Leon ST Cupra maar eveneens duizenden euro's goedkoper is dan een Volkswagen Golf R en een Audi S3. Prijzen van de SQ2 en BMW X2 M40i (misschien wel zijn dichtste rivalen), daar beginnen we nog niet eens over.

cupra ateca rijtest 2018

De Cupra Ateca is dus bewezen en vertrouwde techniek in een nieuwe schulp - zo vind je bijvoorbeeld een Audi-logo op de optionele Brembo's (!), waardoor we enkel die schulp als verkooppunt kunnen hanteren. Ben je gek van crossovers, dan is dit de auto voor jou, in alle andere gevallen voelt de Seat Leon Cupra net iets speelser aan (al zeker met voorwielaandrijving) en de Golf R performanter.

Conclusie

Een knal, dat had Cupra nodig om zichzelf op de markt te zetten. De Cupra Ateca is eerder een plofje, door het gebruik van techniek die we al tig keer bij andere producten binnen de VW Groep zijn tegengekomen. Eerder boekhoudkundig correct dan emotioneel grensverleggend. Hopelijk kan de Cupra Leon de verwachtingen wat beter invullen.

cupra ateca rijtest 2018

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

300pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 615 kg

Topsnelheid

247 km/u

Prijs basismodel

€ 43 390.00

0 tot 100 km/u

5.20 sec

Min. kofferinhoud

485 L

CO2-uitstoot

192 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws