Rijtest: Honda ZR-V e:HEV hybride (2023)

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

Honda's Europese familie kent een nieuwe telg. Die ZR-V kan je zien als een crossover die de beste eigenschappen van de Civic combineert met een hoger koetswerk. Onder de kap is er exclusief plaats voor een hybride-aandrijflijn. Autofans doet de test!

Wat is dit?

Honda trekt na enkele jaren afwezigheid duidelijk van leer in Europa. Met een rist nieuwe SUV's/ Crossovers die klanten terug naar de dealer met de "H" moeten krijgen. Naast de nieuwe CR-V, de op til staande elektrische e:Ny1 (wat een naam) en de bestaande HR-V is er nu plaats voor de ZR-V. Volg je nog?

Een hybride zoals geen ander... nu ja

Een hybride crossover, zo hebben we er tegenwoordig een dertien in een dozijn. De ZR-V onderscheidt zich echter van meet af aan door zijn unieke hybride-aandrijflijn. Onder de motorkap combineert Honda een 2-liter viercilinder benzine met twee elektromotoren. Een systeem dat zowel synchroon als in tandem samen werkt. Wacht, wat?

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

In de basis gebruikt de ZR-V één van de elektromotoren om de voorwielen aan te drijven. Die is 184 pk en 310 Nm sterk en gebruikt de benzinemotor als een generator om de petieterige accu van 1 kWh te voorzien van energie. Zo'n systeem kan je ook kennen bij Nisan (E-Power) máár bij Honda kan de benzinemotor ook de wielen rechtstreeks aandrijven wanneer dat efficiënter zou zijn. Denk tijdens het rijden op de snelweg bij hogere snelheden. Wat die andere elektromotor nog in het geheel doen? Hey, we zijn ook geen raketgeleerden!

Civic vooraan, HR-V achteraan

Honda plaatste de ZR-V alvast tussen de HR-V en CR-V en blijft daardoor mikken op een compleet ingewikkelde line-up van bij elkaar gesmeten letters. Met een lengte van 4,57 meter is hij 32 centimeter korter dan de CR-V. Zijn relatief lage dakhoogte van 1,62 meter geeft de ZR-V meteen een sportieve look. Geloof het trouwens of niet maar tegenwoordig besteden de ontwerpers van Honda aandacht aan het design van de auto's. Dat was ooit anders.

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

Er zijn elementen die de ZR-V leent van de Civic, maar de crossover onderscheidt zich met een iets terugwijkende daklijn, waardoor hij de uitstraling van een SUV-Coupé heeft. Echt spannend wordt het echter nooit. Of je moest bezwijken door de honingraatgrille die je krijgt op de Sport-uitvoering.

Geraffineerd

Binnenin erft de Honda ZR-V het interieur van de Civic, met een doordacht dashboard en hoogwaardige afwerking. Het 9-inch touchscreen bevindt zich boven de knap weggewerkte ventilatieroosters, terwijl het instrumentenpaneel verkrijgbaar is met een 7-inch of 10,2-inch scherm, afhankelijk van het uitrustingsniveau.

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

De middenconsole biedt meer dan genoeg opbergruimte en voelt opvallend aangenaam aan onder de ellenbogen. Ondanks de compactere buitenafmetingen dan de Civic, biedt de ZR-V royale ruimte en een bagageruimte van 380 liter met een vlakke vloer.

"Onze sportiefste hybride SUV ooit"

Jep, zo omschrijft Honda deze gloednieuwe ZR-V. "Sportief" en "hybride", het valt echter niet vaak te verzoenen. Alhoewel, op de weg schittert de Honda ZR-V met zijn goed uitgebalanceerde chassis en precieze vering. De bewegingen van de carrosserie zijn beheerst, terwijl de voorkant natuurlijk reageert en precisie uitstraalt. Dit is een SUV die rijdt zoals een sportieve sedan. Niet echt verwonderlijk, gezien deze ZR-V onderhuids de bouwstenen van de Civic overneemt. Dit is dan ook een marginaal hogere Civic met minder gestroomlijnde carrosserie. Of dat een impact op het verbruik heeft?

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

Wel, op het gebied van efficiënte behoort de ZR-V bij de besten van zijn klas... maar dat ga je niet meteen zien op papier. Volgens WLTP pakt de ZR-V namelijk uit met een normverbruik van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km. Tijdens onze veeleisende testomstandigheden kwamen we echter toe met een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km. Of anders gezegd, deze CR-V is geen laboratoriumrat maar weet nét in de échte wereld knappere cijfers voor te leggen.

Geen koopje... maar strak in de uitrusting

Hoewel hybride-aandrijflijnen tegenwoordig courant zijn, valt op dat Honda de ZR-V e:HEV allerminst strak in de prijslijsten weet te zetten. Met een basisprijs van 41.750 euro is de ZR-V een stuk duurder dan zijn meeste rivalen. Al bestaat er eigenlijk geen échte basisversie van deze crossover. In de basis heb je al 18-duims velgen, dual zone airco, achteruitrijcamera, infotainmentsysteem van 9-duim en een klets toeters en bellen.

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

Sfeerspons van dienst is echter broeder Civic met dezelfde hybride-aandrijflijn. Die zet zich namelijk in de cataloog vanaf 32.740 euro. Da's fors minder geld voor dezelfde auto die nét nog wat beter stuurt. We geven het maar mee.

Conclusie

De nieuwe Honda ZR-V heeft meer dan een paar troeven achter de hand. Naast een uiterlijk dat door de beugel kan (uitzonderlijk voor Honda), blinkt deze nieuwkomer vooral uit met zijn onderstel dat een goede verhouding tussen comfort en dynamiek biedt. Daarnaast blijkt hij ook nog eens efficiënter dan op papier! De concurrentie is echter stevig. Zelfs intern. Zei daar iemand Civic hybride?

Honda ZR-V rijtest info belgie auofans

Specificaties

Motor

2.0 benzine + 2 elektromotoren

Vermogen

184pk

Koppel

310 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

voorwiel

Prijs basismodel

€ 41 750.00

Min. kofferinhoud

380 L

CO2-uitstoot

130 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Nick 13:00
afbeelding van Nick

Het is géén 2.0 turbo motor maar atmosferisch - EDIT REDACTIE: de specificaties zijn bij deze aangepast, bedankt voor je opmerking!

Leonardo 18:12
afbeelding van Leonardo

Nu heb je nog niet uitgelegd waar die tweede elektromotor voor dient.....

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws