Heb je net achter het net gevist bij Ferrari voor zo'n Purosangue? Dan kan je een tweede kans wagen bij Forthing met de EVO T5, een budget-Chinees met Italiaanse looks en een compacte benzinemotor voorin. Weet hij te overtuigen? Autofans zoekt het uit!
Wat is dit?
Het tweede model dat je op Belgische bodem kan kopen van het Chinese Forthing. Was de - door ons eerder gesmaakte - Forthing U-Tour nog een gigantische luxueuze monovolume voor een zacht prijskaartje, dan is deze EVO T5 eerder een sportief uitziende crossover die een compacte 1.5-liter viercilinder turbobenzine koppelt aan een instapprijs van 31.490 euro.
Wacht, 31.490 euro?
Jep, dat las je goed. Een peulenschil meer dan 30.000 euro voor een auto die er uitziet of hij komt zo van de band gerold bij Maserati. Da's de magie van China, niet? Sportieve lijnen domineren dan ook de carrosserie van de EVO T5. Een strakke snuit met imposante grille, scherpe dagrijverlichting, een sierlijk - ietwat generische - flank en een derrière waar er plaats is voor maar liefst 4 échte einddempers. Daarvoor moet je bij Mercedes al gaan aankloppen bij het duur spul van AMG.
Een omstaander noemde dit liefkozend een Mazda CX-5 met Chinese flair. Wel, qua lengte zat die omstaander er alvast maar 6 millimeter naast. Meer nog, met het pensioen van de CX-5 in 2024 is dit misschien wel een interessant alternatief voor die Japanner.
Infotainment schiet tekort
Ach kom, deze Forthing kan toch niet concurreren qua kwaliteit met auto's die we hier al jaren kennen? Wel, het tegendeel zal je echter verbazen. Ook binnenin deze SUV. Toegegeven, het dashboard ging voor zijn design de mosterd halen bij Mercedes, Audi en - nogmaals - Mazda, maar kwalitatief valt hier niets op aan te merken. Toch niet voor de prijs. Twee digitale schermen kapen de aandacht weg, maar ontbreken wat aan functionaliteit. DAB of navigatie? Niet op deze Forthing. Je zal dus je telefoon in een houdertje moeten ophangen.
Is dat een tekortkoming? Jazeker. Al is dat eerder het gevolg van de VS en Europa die dwars liggen, dan dat China je op je wenken wil bedienen. Zo zie je ook geen gebrek aan luxe in deze EVO T5. Stoelverwarming? Jep! Panoramisch dak? Jazeker! 360°-camera en dodehoekassistent? Allemaal standaard op deze SUV. Nogmaals, voor 31.490 euro.
Mitsubishi voorin
Hoewel de associatie is ontstaan dat elke Chinees die naar Europa komt een EV is, bewijst deze Forthing EVO T5 het tegendeel. Voorin deze SUV zit namelijk nog een benzinemotor. Een moderne 1.5-liter viercilinder turbobenzine van Mitsubishi met 177 pk en 285 Nm. Een 7-trapsautomaat van Magna (die ook automaten leveren voor pakweg BMW en Toyota) is standaard.
Op papier komt de EVO T5 toe met 7,3 l/100 km (WLTP), in de realiteit mik je best op een litertje meer. Om die dorst wat te lessen in je portefeuille biedt Forthing je de mogelijkheid om de EVO T5 uit te rusten met een LPG-tank. Op papier is dit dus een eigenaardig baasje. Op het asfalt allerminst.
Europees rijgedrag
De Forthing EVO T5 rijdt namelijk opvallend Europees. Demping, ophanging en rolneigingen, de EVO T5 valt op geen fout te pakken. Eenmaal de snelheid de hoogte in gaat merk je wel dat dit geen Ferrari of Maserati is, ook al doet het design anders uitschijnen. Niet enkel qua sportieve opstelling, ook qua prestaties is hij eerder bescheiden. Want 177 pk mag pittig lijken voor een auto van 1,6 ton, in de realiteit voelt deze EVO T5 niet vlotter aan dan een Volkswagen Tiguan met 150 pk. Anderzijds... het feit dat we deze Forthing überhaupt al durven vergelijken met een Volkswagen toont dat de Chinezen hun slag thuis slaan.
Met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking en een onderdelendepot in Duitsland wil importeur OneAutomotive verder benadrukken dat klanten geen vrees hoeven te hebben voor de betrouwbaarheid van het merk. Die OneAutomotive kan je trouwens ook kennen van de gezinswagen van het jaar en de premium Seres 5.
Conclusie
Een ruime, volledig uitgeruste SUV met sportieve looks voor 31.490 euro? Daarvoor kan je al lang niet meer aankloppen bij Nissan (Qashqai), Volkswagen (Tiguan), Peugeot (3008) of Mazda (C-5). Deze Forthing EVO T5 springt op een leegte die is ontstaan in Europa. Of de klant ook die sprong durft wagen?
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 40 min geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 14 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 18 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 21 uur geleden