Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi 2010

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De Qashqai moet zowat dé sterkhouder van het Nissan gamma zijn, hun sterspeler. Maar wat zorgt er nu voor dat deze populaire SUV zo aanslaat bij de mensen?

Met de intussen al bekende SUV trend zijn we een tijdperk binnengetreden waarin het uiterlijk van een wagen allesbehalve een reflectie is van wat de wagen effectief in huis heeft. Supersportieve hatchbacks zijn ordinaire dieselstoven en robuuste offroaders zijn niet meer of minder dan je gemiddelde familiewagen. Eigenlijk kan je de Qashqai in die laatste categorie plaatsen. Met z’n hoge rijhoogte en grote zwarte bumpers heeft hij meer karakter dan wat sommige hardcore offroaders uit de jaren ’90. Maar toch ligt z’n expertise niet in de viezigheid maar de o zo vredige wereld van het alledaagse vervoer.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Toch is dit verre van een reden om de Qashqai met een scheef oog te bekijken. Verrassend genoeg combineert hij de nadelen van een dergelijk imago zeer goed met de bruikbaarheid en het comfort van een C-segmenter. Wanneer je instapt valt enkel door de hoge zitpositie op dat je met een SUV onderweg bent. De vormgeving van het dashboard is simpel maar degelijk, Nissan heeft zich niet laten vangen aan het eindeloos proberen ontdekken van die extra millimeter extra bruikbare ruimte. Vaak zorgt dit er voor dat het dashboard een wat onoverzichtelijke geheel wordt. De opbergruimte in de Qashqai is dik in orde al lijken de vakjes op de middelconsole wat raar geproportioneerd. Zo zijn ze net te klein om bijvoorbeeld je GSM er in te krijgen, enkel een parkeerkaart of iets dergelijks lijk je hier kwijt te kunnen.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Verder blinkt de Qashqai niet écht uit qua interieur, al moet gezegd worden dat er ook verder niet écht iets slechts kan gezegd worden wat tegenwoordig wel wat betekent. Het is een degelijk geheel waarvan ik op geen enkele moment kon zeggen dat ik iets anders zou willen zien. De ingebouwde navigatie zou je misschien bovenaan het dashboard plaatsen al lijkt me een dergelijk toestel bovenop je dashboard compleet ongepast. Dat het hier gaat om een systeem dat door een onderaannemer in elkaar werd gestoken ligt voor de hand waardoor de ergonomie misschien net iets minder is maar het komt allemaal één ding ten goede: de prijs. Ondanks het feit dat de Qashqai zo laag geprijsd is zijn er geen overduidelijke tekenen dat er bespaard is, misschien buiten het navigatiesysteem dan.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Uiterlijk zien we de grootste veranderingen aan de Qashqai. Het wat brave doch populaire uiterlijk heeft plaats moeten ruimen voor een gewaagder en scherper design dat een wat bravere versie lijkt van de Infiniti-designs. De scherpere lichtblokken zorgen voor een dynamischer uiterlijk, net als de subtiele dubbele ‘bubbel’ op de motorkap. De zwarte delen van de bumper worden dan weer mooi gescheiden door de golving die zo onder de grille roodloopt. Een grondige opfrisbeurt die duidelijk z’n effect niet gemist heeft. Vooraan zijn er nog maar weinig hints naar wat ooit de eerste generatie Qashqai was. Achteraan is de facelift net iets minder doorgedreven. Vooral de herziene inkleuring van de achterlichten geven hier prijs dat dit de nieuwste generatie is. Dat ook hier het onderste, zwarte gedeelte net iets golvender vormgegeven is zal enkel diegene met een getraind oog je kunnen vertellen.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Ons testvoertuig was voorzien van de 1.5 dCi die, zoals zijn naamplaatje al verraadt van de Renault-magazijnen afkomstig is. Het ‘Pure Drive’ wat te zien is op datzelfde plaatje is een verwijzing naar de groene inborst van deze kleine vierpitter. 129g CO2 per km is het schoolrapport, al lijkt dit allerminst het geval met een koudstart. Dan komt de zelfontbrander vlot maar telkens met een klein blauw wolkje tot leven, een kwaal die we ook bij een ander 1.5 dCi model tegenkwamen. Verder presteert dit 103 pk en 240 Nm sterke blok goed, al hangt het natuurlijk af van wat je verwachtingen zijn. Voor snelle tussensprints en vlotte acceleraties ga je best voor de tweeliter. Zoek je echter iets wat de Qashqai relatief zuinig maakt en toch nog voldoende punch heeft om zonder problemen door het verkeer te geraken, dan is de 1.5 dé aangewezen optie. Zelfs als je veel snelwegkilometers doet kan de kleinste diesel in het gamma bekoren.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Voor een goed sturende wagen moet je bij andere segmenten gaan aankloppen dan deze maar als dit soort wagen een must is zit je met de Qashqai best goed als het op een potje sturen aankomt. Een veiligheidsmarge in de vorm van wat onderstuur valt altijd te verwachten bij dit soort wagens maar verder is de wegligging duidelijk zonder echt onaangename verrassingen. Ook de koetsbewegingen zijn voorspelbaar en zorgen op geen enkel moment voor zweterige handen.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Je rijdt al met een Qashqai 1.5 dCi voor 21.850 euro. Daarmee is hij nu niet bepaald een prijspakker in het C-segment. Hij is daarmee zelfs 1500 euro duurder dan een basis Golf 1.6 TDI. Toch smelt dat basisprijs-nadeel weg want de Qashqai kan door zijn hoge zit iets bieden dat geen enkele andere C-segmenter kan. Ook laat hij nergens echt steken vallen. Met de frisse neus, kan de Qashqai zijn succes alleen maar verderzetten.

Tekst en foto's: Joeri Mertens
Dank aan Nissan Belgium

Auteur: Wim Verboomen
Reacties: 25 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (25)

Plaats een reactie
yannick D 16:54
afbeelding van yannick D

vanbinnen zijn ze toch niet zo mooi...
en toch verkopen ze als zeer zoete broodjes hé :-)

Wim 17:08
afbeelding van Wim

idd saai interieur, maar wel degelijk, hoge zitpositie is een niet te onderschatten subjectief verkoopsargument

TdM 18:15
afbeelding van TdM

Ik vind deze nieuwere qashqai al beter dan de oudere.. Maar toch kan hem mij nog niet behagen..

gdha 08:02
afbeelding van gdha

ik ben helemaal weg van die wagen binnenin is alles aanwezig strak maar degelijk en vooral functioneel de 15 dci is best wel pittig
heb er eentje gekocht ,een witte urban sportieve look gewoonweg prachtig
nog een maandje geduld en hij is van mij

Anonieme gebruiker 18:02
afbeelding van Anonieme gebruiker

De qashqai staat nog altijd bovenop mijn verlanglijstje.Een 1.5 diesel dan. Zuinig rijden, snel en krachtig genoeg,
een tamelijk imago, maar vooral de aangename hogere zit. Hopelijk kan ik in 2011 mijn huidige gulzige koleos vervangen . (als de inruilprijs meevalt.)

Dierk Derek 22:38
afbeelding van Dierk Derek

ik heb er nu eentje aangeschaft...ben zeer tevreden...kom van een tucson 2 liter diesel en nu een 15 dci...als ik het vergelijk bevalt de nissan me veel beter....als ik morgen een nieuwe auto zou moeten kopen wegens accident of zoiets...wel dan is het terug een nissan qashqai ....maar zou wel een ander kleurtje nemen....voorbeeld een pruimenkleur ...(night shade bleu=prachtig )

Carl 21:27
afbeelding van Carl

Half augustus een QQ Executive 1.5 Pearl Black DCI MY11 besteld. Hebben getwijfeld tussen een Peugeot 3008 of een Qashqai. Als ik bekijk wat er op deze versie allemaal standaard is en dit allemaal bijbestel bij de Peugeot 3008 kwam ik EUR 3000 duurder uit. Bovendien was het liefde op het eerste gezicht met de QQ. Dashbord simpel strak terwijl bij de Peugeot teveel overbodige toeters en bellen aanwezig waren (Head Up display, afstand instelling voorligger enz.). De testrit met de QQ heeft vervolgens overtuigd, deze wordt het. Ben ook nog even bij Audi binnengestapt en een prijsje laten maken voor een A3 Sportback...met dezelfde opties als een QQ kwam ik EUR 10000 duurder uit aub ! Moet wel tot half november wachten eer ik de QQ in ontvangst kan nemen en bovendien wordt het een MY11 met 110 PK en standaard roetfilter. Hiervoor ben ik wel een beetje bang vermits je op internet zoveel problemen leest met het regeneratieproces van de roetfilters. Maar ja als je je nu een diesel aanschaft heb je altijd een roetfilter.Afwachten dus maar !

Pieter Aertgeerts 21:30
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Proficiat met de aankoop!

luckyone 08:54
afbeelding van luckyone

Heeft er iemand ervaring met deze auto met het trekken van een caravan van ongeveer 1000kg want ik ben ook aan het twijfelen tussen een QQ 1500 of een peugeot 3008 met 1600 diesel

Alex 09:39
afbeelding van Alex

@ Luckyone : Daar bestaan gespecialiseerde magazines voor. Zo is er bijvoorbeeld de Nederlandse site : http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php. Op de link kan je voor elke type van caravan berekenen welke wagen het meest geschikt is/geschikt is voor de job.

Luckyone 19:19
afbeelding van Luckyone

31 oktober ;mijn qashqai 15 dCi urban edition is besteld.
Zwart uitvoering met chroom pakket en beige lederen zetels het zal mooi worden.

werner 08:48
afbeelding van werner

heb ook een QQ bestelt heb hem op 15/11/2010 een 1500dci mag caravan trekken tot 1200kg heb alles nagetrokken en de QQ heeft 110pk is iedeaal voor de bergen in duitsland en spanje en italie kan niet meer wachten tot wij hem hebben voor de andere die er een hebben gekocht SUCCES !!!!!!!!!

Vrijdag is hij er, lang 22:31
afbeelding van Vrijdag is hij er, lang

Vrijdag is hij er, lang gewacht, besteld op 19/08 mijn QQ +2 executive.
Silver kleur en zwart leder interieur!
Na jaren rijden in mijn volvo S60 is het toch een grote verandering!
Ik moest wel veranderen want met 2 kleine kinderen, buggys en fietsen die nu al mee moeten
was de ruimte nu toch wel zeer beperkt.
Volgende week als ze me vragen of dit of dat meemag, kan ik eindelijk zeggen,
jaaaaaaaaaa want we hebben plaats zat!!!!
Zelfs onze hond zal blij zijn dat ze op haar gemak kan zitten!

Anonieme gebruiker 17:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb ook de QQ1.5dci getest, en ben positief verrast.Vooral de acceleraties eens op snelheid,
(van 90 naar 130 en meer p/h) zijn (voor een 1.5 zéér goed) .Volgens de eigenaar, die er nu toch al
een zestigduizend km mee deed, valt ook het verbruik (5.4 à 6 l. diesel per 100 km) heel gunstig mee.
En de hoge zit is inderdaad gemakkelijker dan iedere keer zich te laten zakken in een gewone personenwagen. (ik rij nu met een bmw 3 klasse).
Misschien ...wordt mijn volgende binnen een tweetal jaar wel een QQ, maar ik zou toch opteren voor een
QQ +2.

Anonieme gebruiker 00:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

goede wagen rijdt als een sedan maar met een hogere zitplaats.
een zaak is misschien een minpunt:een automaat is alleen verkrijgbaar met vierwiel aandrijving..

Anonieme gebruiker 08:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik kocht een QQ +2 2.0D in oktober 2009; intussen 20000 km; zeer tevreden!! Verbruik gemiddeld 7,2/100 km (wel duidelijk méérverbruik bij trekken van een caravan van 1000kg (= 10,5 à 11l), maar hij trekt wel heel vlot (vroeger een Citroën Picasso 2.0D, die niet zo vlot trok!!).
Interieur sober maar degelijk, no nonsense, zo heb ik het graag.
Het rijgedrag en acceleratie is uitstekend; bij echt sportief rijden zou je je toch wel gauw rond of boven de acht liter uitkomen, denk ik. Vooral bij koude start merk je een hoog verbruik.
Maar ik ben al jaren rugpatient en de hoge instap is een zegen voor mij!!
En de QQ+2 betekent een feest als ik mijn kleinkinderen meeneem in de zitjes in de koffer.

Anonieme gebruiker 21:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hoe zit het eigenlijk met het rijgeluid, is dit een stille wagen ?

Joeri 08:20
afbeelding van Joeri

@hierboven: Het geluid valt goed mee, eens de motor opgewarmd is hoor je ook daar relatief weinig van.

leessor 16:02
afbeelding van leessor

Ik rij nu sinds 2008 met een QQ1.5 dci en heel erg tevreden.Heb nu 94.000 -km, en met uitzondering van de schokbrekers (die in garantie vervangen werden) geen problemen gehad.
De acceleratie is niet om over naar huis te schrijven, maar hij kan goed mee met de rest. Maar wat zeer
goed is, is versnellen van bijvoorbeeld 90 per uur naar 150,(in Duitsland of 's nachts op de E40) de motor is dan zeker in z'n nopjes, en van 150 naar 190 (tellersnelheid) gaat ook nog tamelijk vlot.
En met de cruisecontrol is het echt "cruisen" :-)
Het is mijn eerste diesel, maar waarschijnlijk niet mijn laatste.

Anonieme gebruiker 13:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deze auto is van nature al redelijk stil, maar je kan er met een paar kleine ingrepen een heel stuk verder mee komen.
Want achteraan is het een beetje misgelopen bij de nieuwe Qashqai, isolatie vooraan top, achteraan flop!
Vervang indien nog mogelijk eerst je banden (wielen) door Michelin Latitude Tour 17" ipv 18".
Vervolgens isoleer je het koffergedeelte met wielkasten zorgvuldig, door de binnenbekleding eraf te halen, het blote plaatwerk hier en daar wat ontdreunen en vervolgens alles netjes te bekleden met noppenshuim uit de Briko.
Onder het reservewiel en de rest van de bodemplaat leg je een degelijke matrasonderlegger
(isolatiedeken)
Monteer alles zorgvuldig en let op dat de twee overdrukkleppen rechts en links achter vrij zijn.
Doe hetzelfde met het kofferdeksel. Ikzelf heb ook het dak ontdreund met bituumplaat.
Je zult versteld staan van het resultaat.

Succes.

Rik 16:38
afbeelding van Rik

ik overweeg een aankoop van een Qashqai 1.5 dCi 2WD. Ik twijfel echter aan de power van dit motortype en vraag me af of het motortype 2.0 dCi niet een betere keuze zou zijn.
Ik ben echter een normale / modale autogebruiker, maak geen gebruik van een caravan.
Graag je mening ... mijn dank bij voorbaat

bart63 20:49
afbeelding van bart63

Ik heb een nieuwe qq gekocht,het enigste probleem vind ik dat er geen volwaardig reservewiel bij is(heb een kit)
Heeft iemand dit verandert en hoe?Ik weet dat de band hoger komt dan de voorziene plaats, ik zou maar een gewone stalenvelg willen hebben.Moet ik die van een andermerk nemen ,zo ja welk?

Groetjes

husa 09:51
afbeelding van husa

jammer dat er geen automatische versnellingsbakken te krijgen zijn in de benzineversies en de 2wd

Domenick 09:49
afbeelding van Domenick

Zeker aan te raden die auto heb 30000 km op teler heb hem gekocht in januari 2012 echt super wagen niets aan gemankeerd gps altijd juist :-)

johnny de jonckheere 14:47
afbeelding van johnny de jonckheere

Sta op punt tweedehands QQ dci 1.5 morgen aan te schaffen. Beetje bang naar nieuwe wetgeving roetfilter. Iemand meer info daarover?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws