Rijtest: Kia Cee'd Sense CRDi 128

kia cee'd

New Cee’d, zo staat deze radicaal vernieuwde wagen op de website van Kia. Onderaan staat er een vermelding van een gerenommeerd automagazine: “De kwaliteit is van dergelijk allooi dat een VW-Badge niet zou misstaan.” Kia is duidelijk trots op de nieuwe Cee’d, dus namen wij hem een weekje onder onze hoede...

De Cee’d of “C-apostrophe-D” gaat ondertussen al eventjes mee. Sinds 2007 kennen we het model en zijn er ongeveer 450.000 stuks van verkocht. De Kia mag dan wel Koreaans zijn de auto zelf kan je net zo moeilijk traceren naar zijn thuishaven als een drugscartel's bankoverschrijving naar de Seychellen. Zo wordt hij ontwikkeld in Duitsland, gebouwd in Slowakije en gehomologeerd in Spanje. Kia zet duidelijk alles in op de Europese markt en bied met deze “New Cee’d” een waardig alternatief voor de Volkswagen Golf. De tijd dat je Kia associeerde met mindere kwaliteit is al een poosje verleden tijd.

Al dat lof is mooi maar u vraagt zich natuurlijk af, “waarom?”. Tijdens onze testweek waren er aan heel de wagen slechts twee grote minpunten. Éen heeft te maken met de motorisatie en het ander met een luxedetail, Op dat laatste kom ik later terug. De motorisatie die ter beschikking werd gesteld was de topuitvoering bij de diesels. De Cee’d kan je krijgen met een 1.4 CRDi met 90 pk. Wil je meer dan is er de 1.6 CRDi, die motor is verkrijgbaar met 110 en 128 pk. Die laatste stelde ons helaas een beetje teleur. Het koppel van 260 Nm was niet echt merkbaar aanwezig, inhalen ging moeizaam, terugschakelen is zeker nodig. Nonchalant als ik was had ik niet dadelijk gekeken naar welke motor ik ter mijner beschikking had en ik ging dan ook uit van de 110 pk uitvoering. Helaas was het dus zijn sterkere variant. Je moet de motor echt tussen de 3-4000 toeren houden wil je een beetje sensatie. Enige positieve is dat hij ongeveer 5,3l verbruikt onder normale belasting en onder sportief rijgedrag zien we de meter niet over de 6,2l gaan. Al is het toch nog ver van de 4,3 l/100km die we in het boekje aflezen. Het is ook even wennen aan het gebrek aan vermogen in de lagere toeren. Opschakelen naar de tweede versnelling doe je dus best niet te vroeg.

Je kan bovenstaande tekst best onthouden wil je sportief uit de hoek komen met de Cee’d. Naar mijn persoonlijke mening is er meer te krijgen uit de motor en staat hij iets te zwak afgesteld. Sportieve rijders zijn beter af met de 1.6 CVVT benzine. Die heeft 135 pk aan boord maar verbruikt wel meer dan 7,5 l/100km van het vloeibare goud. De Kia heeft gelukkig enkele troeven die minstens even belangrijk zijn. Laten we beginnen bij het exterieur of nog daarvoor. Sinds eind 2006 is Peter Schreyer de first man bij de designafdeling van Kia. De Duitser was daarvoor al bekend voor de eerste Audi TT en eerste moderne Beetle. Op zijn 59e verjaardag is hij het tekenen blijkbaar niet verleerd. De nieuwe Cee’d is radicaal veranderd. De spitse snuit met herkenbare Kia-grille, uitgezette achterpartij, verbrede zijschorten en een subtiele spoiler. Alles is afgewerkt met een kwaliteit die zeker niet hoeft onder te doen voor bijvoorbeeld de Volkwagen Golf. Mooie aansluiting van de verschillende onderdelen, knappe velgen met een magnesium look. De Cee’d mag er zijn.

Binnen gaat het gewoon door. Materialen zijn goed gekozen en er zijn geen scherpe naden te vinden. Praktisch zit het ook goed: De koffer is ruim bemeten en voorzien van twee handige bakjes voor kleine losse zaken op te bergen. De zitplaatsen achteraan zijn minder ruim. Voor kinderen OK, volwassenen gaan het minder lang uithouden. Vooraan is je zitpositie is met de elektrisch verstelbare stoelen iets te hoog. Dat is op zich niet héél lastig, wat wél lastig is, is het luxeprobleem dat we eerder aanhaalden. Bij het uitzetten van de motor gaan de stoelen automatisch in de verste zitpositie. Dat vergemakkelijkt het uitstappen maar bij het vertrekken heb je een probleem. De stoel staat veel te ver en je moet ellenlange benen hebben, bij het starten moet je de koppeling en rem inhouden. Daarna gaat de zetel terug naar je persoonlijke instelling. Vreemd maar er zijn nog merken die dit hebben, ook in veel hogere prijsklassen. Voorgaande instelling kan je overigens aanpassen in de boordcomputer, al moet je even zoeken.

Ons testmodel is uitgerust volgens het Sense Luxe Pack. In dit pakket zitten Xenon koplampen, Lane Departure Warning, automatische zetels met geheugen functie, verwarmbaar leder stuur(!), lederen bemeubeling en een knap LCD scherm tussen je wijzerplaat. Een Full Option is het net niet, een panoramisch dak en een automatische versnellingsbak zijn nog twee zaken die je kan aanvinken op de lijst. Goedkoop is het niet. De Cee’d Access is het startmodel dat je vanaf 16.490 euro kan bestellen. De Sense begint vanaf 22.560 euro. Dat wil zeggen dat je voor de duurste uitvoering bij de Kia evenveel betaalt als voor een Golf 6 1.6 TDi, optie-loos. De Golf is momenteel te verkrijgen in “last edition” met grote kortingen wegens de aankomende Golf 7. Dan nog is de Kia de beste keuze, kijkende naar de uitrusting en de kwaliteit. Je hebt meer opties dan drie/vierde BMW, Audi of Mercedes op de baan, een hoogwaardige afwerking en dan hebben we het nog niet over zijn op één na grootste troef gehad...

Dit is de tweede Kia die ik aan de tand mocht voelen. Net zoals de nieuwe Rio is ook de Cee’d een genot om mee te rijden. Hij ligt heel stabiel op de weg, zo goed als geen storende momenten gehad op onze prachtige wegen (ja, enig sarcasme is van toepassing). Je kan de Cee’d eigenlijk vrij snel door de bochten jagen zonder dat hij uit zijn baan wil gaan. In combinatie met degelijke remmen is dat dus behoorlijk aangenaam rijden! RS-scherp sturen doet hij uiteraard niet MAAR... daar heb je één van de geweldige Kia opties tot uwer beschikking. Een handig knopje op je stuur dat je laat kiezen tussen Comfort, Normal en Sport instellingen. Op comfort kan je parkeren met je pink. In sport voel je duidelijk meer weerstand bij hogere snelheden en reageert hij toch sportief. Zoals je kan verwachten stond hij praktisch altijd op Sport.

Afsluitertje? De Kia Cee'd heeft al menig journalisten-hart veroverd en we kunnen het alleen maar bevestigen. De hedendaagse Kia’s zijn van kwaliteit, aangenaam en voorzien van een pittig design. De grootste concurrent ken je ondertussen al, de Golf 6 maar laten we de Ford Focus, Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308 en vooral de nieuwe Hyundai i30 niet vergeten. Een rijtest van die laatste komt er binnenkort ook aan. Prijs kwaliteit wint de Cee’d resoluut, zelfs aan 23.000 euro (Full Option). Zeggen al die fancy elektronische snufjes je helemaal niets dan word kiezen iets moeilijker. Persoonlijke tip, kijk verder dan de gevestigde waardes op de markt. De Zuid-Koreaanse automarkt is niet meer wat het geweest is...

Tekst en foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Kia Belgie

Specificaties

Motor

1.6 CRDi

Vermogen

128pk

Koppel

260 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 385 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 22 800.00

Prijs basismodel

€ 16 490.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 318 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 20:38
afbeelding van Anonieme gebruiker

Goede review!

Kenny 21:52
afbeelding van Kenny

Ik ben fan van de nieuwe Cee'd! Kwalitatief moet deze zeker niet onderdoen voor z'n concurrentie en qua looks komt hij er met kop en schouders boven.

Qua prijs is deze idd best verrassend. Een Mégane - toch ook de goedkopere in z'n klasse - met vergelijkbare opties is duurder, en dat voor een model dat al sinds '09 mee gaat, de facelift erbuiten gelaten.

Anonieme gebruiker 13:38
afbeelding van Anonieme gebruiker

Mooie wagen, we geraken ook gewend aan Kia, het is geen buitenbeentje meer.

Omer 01:26
afbeelding van Omer

Ik rijd zelf met de broer van deze Kia, namelijk de nieuwe Hyundai i30. Het gaat hier feitelijk over dezelfde auto: zelfde bodemplaat, zelfde motoren, zelfde technische componenten.... enkel de carrosserie is verschillend. Maar... wat een dijk van een auto, die nieuwe i30. De Kia-versie zal dus inderdaad van hetzelfde kaliber zijn. Het gaat hier dus enkel om een kwestie van smaak, Kia mikt op een ander koperspubliek. Uiteindelijk maakt het niet veel uit voor Hyundai, aangezien Kia hun eigendom is: de centen komen toch in dezelfde Koreaanse zakken terecht. Toch nog dit: reed voorheen Europees, maar met mijn nieuwe i30 kan ik enkel de conclusie trekken dat de Koreanen tegenwoordig zeer ver staan met hun auto's.

ol 19:05
afbeelding van ol

Kan het zijn dat sommige afbeeldingen niet meer laden op deze pagina?

Wim 19:18
afbeelding van Wim

klopt, bedankt voor het melden, we zullen er iets aan doen

edit: Opgelost.

Ol 09:44
afbeelding van Ol

dank u!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws