Rij-impressie: BMW i3

bmw i3 electric

BMW-puristen vinden het maar niets dat hun geliefde merk zich gaat bezighouden met elektrische aandrijvingen. Hun kritiek komt nu echter meer dan 3 jaar te laat, want in 2009 presenteerden de Duitsers al hun Mini E.

Om de i3 te ontwikkelen begon BMW echter met een leeg blad. De vereisten waren elektriciteit, achterwielaandrijving en rijplezier. En na de presentatie kunnen we zeggen dat ze op elk vlak geslaagd zijn, ja, zelfs op dat laatste.

BMW nodigde ons uit in Amsterdam voor de presentatie van hun nieuwe elektrische stadsauto. De Randstad (regio Amsterdam, Rotterdam, Den Haag & Utrecht) is niet alleen uiterst geschikt voor elektrische wagens vanwege de vele oplaadpunten maar ook omdat er in de verste verte geen berg of heuvel te bespeuren is. Zo'n drukke, vlakke metropool is het ultieme speelterrein voor een elektrische wagen.

Aparte styling

Elektrische wagens mogen er niet uitzien als gewone wagens, zo denken veel merken, inclusief BMW. De i3 krijgt dan ook - licht uitgedrukt - een aparte styling mee. In het begin durfden we het woord mooi niet in de mond nemen - en al zeker niet toen de eerste foto's eind juli het internet op lekten - maar in het echt valt de elektrische rakker een pak beter mee.

Ondanks de Fiat Multipla-vergelijkingen die we van enkele omstaanders hoorden kan de voorkant ons best wel bekoren. De blauwe accentlijn in de grille past perfect bij die van het BMW logo en is een leuk detail dat zeer futuristisch aandoet. Enkel aan de nieren en het logo kunnen we nog herkennen dat het om een BMW gaat want de stadswagen laat ook de angel eyes achterwege. In diens plaats krijgen we U-vormige LED strepen rond de full-LED koplampen.

In profiel ziet de i3 er nog het vreemdst uit - en al zeker op foto - maar in levende lijve lijkt de gedurfde styling wel te werken. De achterzijde is een lijnenspel van zwart en oranje met verzonken gladde achterlichten. Met zo'n excentrieke styling is het niet moeilijk dat hij aandacht trekt als een fluostift in de Bijbel. En daar houden we van.

Het koetswerk meet een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.578 mm. Makkelijk om in een stad rond te rijden en toch nog een zee van ruimte binnenin. De i3 heeft dankzij zijn sterke constructie van carbon-fiber-reinforced-polymer (CFRP) ook geen B stijl nodig wat in- en uitstappen via de tegenover-elkaar staande (suicide) deuren - zoals bij de Mini Clubman - heel makkelijk maakt.

Gerecycleerde materialen, geen gerecyleerd design

Het interieur is volgens ons het mooiste aan de i3. Waar traditionele BMW interieurs meestal degelijk maar inspiratieloos zijn pakt deze i-pionier het helemaal anders aan. Een golvend stuk hout spant zich over de hele breedte van het dashboard en omvat onder andere ook het handschoenenkastje. Het navigatiescherm lijkt te zweven in het interieur gemaakt van hernieuwbare en gerecycleerde grondstoffen. Het comfortabele stuur - dat maar twee spaken heeft in plaats van de voor BMW gebruikelijke drie - ligt perfect in de hand om de stadswagen geruisloos door nauwe situaties te sturen.

Nauwe situaties? Toen we de draaicirkel aan het testen waren tussen kegels verbaasde de draaicirkel ons keer op keer. Omwille van de korte overhang en de kleine draaicirkel van 9,68m is het makkelijk om hem zelfs op de kleinste plaatsen gedraaid te krijgen.

Professioneel ecorijden

Hij wordt aangedreven door een elektromotor (360V DC, koeling met koelvloeistof, maximum 12.000 rpm.) die dicht op de aangedreven achteras staat gemonteerd. Ja, de i3 is achterwielaangedreven. En combineer dat met 170 pk en 250 Newtonmeters die onmiddellijk beschikbaar zijn en je krijgt wel een heel pak fahrfreude.

In de i3 heb je keuze tussen een comfort stand, een eco pro en een eco pro+ stand. Geen sport of sport+ dus, dat is tegen de ideologie van de i-reeks. In comfortstand schiet de wagen weg met een tikkeltje wheelspin - al kunnen we dat toewijzen aan het natte wegdek - om in 7,2 seconden 100 km/u te bereiken. Topsnelheid is begrensd op 150 km/u en in de eco pro+ stand zelfs op 90 km/u. Alles voor een maximumbereik, want die laatste schakelt ook zelfs de klimaatcontrole uit.

De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 18,8 kWh (21,6 kWh nominaal) en heeft volgens BMW een autonomie van 130 tot 160 km. Wij reden een 110 - 120 km op één lading, een mooi getal gezien ons sportief rijgedrag. In de eco pro+ stand zagen we de actieradius wel terug gestaag klimmen naar zelfs 148 km.

Bestaat elektrische fahrfreude?

Om tijdens het rijden de batterij op te laden bezit de BMW i3 over een sterke recuperatiemodus waardoor rijden op één pedaal een mogelijkheid is. Aan een rond punt moet je dikwijls zelfs je rempedaal niet aanraken om tot stilstand of bijna-stilstand te komen.

Dankzij het lage zwaartepunt, de niet zo zachte vering en de achterwielaandrijving kan de i3 een kinderachtige glimlach op je gezicht toveren. Je moet het natuurlijk wel niet te ver gaan zoeken, want de 155/70 R19 Bridgestone's hebben ook hun limieten, en die liggen een pak lager dan hun bredere familieleden.

De wagen kan je opladen aan je gewone stopcontact thuis. Een volle batterij heb je dan in 6 tot 8 uur. Met snelladers van 32 A met gelijkstroom kan je de batterij zelfs in slechts 30 minuten tot 80 % krijgen.

Om de befaamde range anxiety te verhelpen biedt BMW ook een range extender aan in de vorm van een 650 cc tweecilinder motor die ze zijn gaan lenen bij BMW Motorrad. Deze kan met zijn 34 pk en een brandstoftank van 9 liter de autonomie vergroten tot 300 km.

Multifunctionele app

De BMW is niet alleen vooruitstrevend op het vlak van aandrijving maar ook op het vlak van technologie. Zo biedt het navigatiesysteem (ConnectedDrive) ook intermodale routing aan waarbij het openbaar vervoer kan aanbevelen om je bestemming te bereiken. De remote app is eveneens een fijn voorbeeld van de technologie in de i3. De wagen staat steeds in verbinding met de BMW servers in München waarnaar hij zijn gegevens zoals verbruik, autonomie en locatie (uit te schakelen) upload. Deze gegevens kan je dan bekijken via een smartphone app (voorlopig enkel beschikbaar voor Android en iOS) in een aantrekkelijke interface. De app beschikt ook over de mogelijkheid om de kortste weg naar je wagen weer te geven (of dit nu te voet of via het openbaar vervoer is). Je kan zelfs van op afstand je airconditioning starten, de lichten laten branden of de toeter laten afgaan.

Premium elektrisch, premium prijs

De twee i3's (standaard en met een range extender) zijn telkens beschikbaar met twee uitvoeringsniveaus, normaal en advanced. Een basisversie heb je vanaf 35.500 euro inclusief 21% BTW. Met een range extender vanaf 39.990 euro. De wagen waar wij mee reden kostte maar liefst een 45.875 euro. Allemaal te danken aan de optielijst, typisch Duits. Vergeet bij het bestellen ook geen laadkabel voor publieke oplaadpunten aan te kruisen (210 euro), want anders ben je daar ook niets mee.

Premium elektrisch rijden, het kan dus, maar je moet er wel een hoge prijs voor betalen. De i3 kan met zijn afwerking en rijgedrag de prijs nog enigszins excuseren maar toch verwachten we niet dat de auto veel op onze wegen te zien gaat zijn. En dat vinden we toch wel een beetje spijtig.

Specificaties

Motor

360 V DC elektromotor

Vermogen

170pk

Koppel

250 Nm

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 270 kg

Topsnelheid

150 km/u

Prijs testwagen

€ 45 875.00

Prijs basismodel

€ 35 500.00

0 tot 100 km/u

7.20 sec

Min. kofferinhoud

260 L

Max. kofferinhoud

1 100 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
benny b 23:03
afbeelding van benny b

mooi ? ik weet het niet hoor maar wel duur

Stealth 10:43
afbeelding van Stealth

Het zou interessant zijn om te weten wat een laadbeurt kost. Nu lijkt het wel alsof elektrisch rijden gratis rijden is. Ok, er is sprake van dat de BTW op elektriciteit zal verlaagd worden naar 6% dus dit zou toch 15% uitsparen op een laadbeurt. Verder lijkt de prijs mij ook wel een struikelblok, het dubbele van een Renault Zoe. Akkoord deze is veel minder krachtig maar volgens mij is pk niet echt een verkoopsargument voor een elektrische wagen. De toekomst zal het uitwijzen.

Cédric 13:59
afbeelding van Cédric

Dus t.o.v. een spaardiesel die aan 5 liter diesel genoeg heeft (= 7 euro per 100 km) bespaar je met een elektrische auto €4,50 per 100 km, of €4500 per 100.000 km.

Uit deze cijfers blijkt dat een elektrische auto eigenlijk enkel interessant is voor mensen die veel rijden. Anders weegt de initiële investeringskost niet op tegen de geringe uitgespaarde brandstofkost.

Maar om veel te kunnen rijden heb je wel een degelijk bereik nodig. Mensen die 200 km per dag rijden kiezen vandaag niet voor een elektrische auto. En voor mensen die enkel rond de kerktoren rijden (< 10.000 km per jaar) is een elektrische auto nooit interessanter dan een benzine-wagentje.

Yvesw 14:25
afbeelding van Yvesw

En je mag ook niet vergeten dat je er dan voor zorgt dat in stedelijke omgevingen kinderen jouw vuile uitlaatstoffen niet hoeven in te ademen. Kosten/ baten moet je niet altijd als de heilige graal gebruiken als je een elektrische wagen vergelijkt. Als heel Brussel morgen overschakelt op elektrische wagens zal je een serieus verschil zien. Niet enkel op vlak van vervuiling, maar ook op het vlak van geluidspollutie (lees: tshirpende vogeltjes in Brussel)

Stealth 17:07
afbeelding van Stealth

Auto's en stedelijke omgeving gaan sowieso niet samen als je het nuchter bekijkt. Een metro of tram is nog beter op gebied van vervuiling en geluidspollutie. Maar soit, das off topic en we zijn hier allemaal autofans. 't Komt erop neer dat de elektrische auto's van nu nog voor de innovators en early adopters zijn (sorry beroepsmisvorming). Ja, het Interessante VAA zal hem misschien ook een fleetduwtje geven.

vegazosten 09:53
afbeelding van vegazosten

Aan sommige stinkende scooters mogen ze best ook iets aan doen!

vegazosten 10:10
afbeelding van vegazosten

7€ per 100 km??? Die rijdt op een rolband zeker? Ongevr 12€/100km klinkt echter. 65-70€ per tankbeurt.
Denk niet dat de meeste mensen een auto kopen om te besparen, zeker al niet voor het mlilieu dat zal ze een worst wezen. De vleesindustrie steunen is veel erger dan alle transporten samen.
Het kost ons veel geld, maar verbergen het... met een auto. (doordenkertje)

Cédric 15:14
afbeelding van Cédric

€7 per 100 km is een realistische brandstofkost voor een zuinige dieselauto.
5 liter / 100 km aan € 1,30 per liter = €6,5 per 100 km.

€12 / 100 km komt overeen met meer dan 9 liter diesel per 100 km. Dat zijn cijfers voor een BMW 740d, niet voor een Volkswagen Golf 1.6 diesel.

Nick 16:01
afbeelding van Nick

En niet vergeten dat het voordeel alle aard minimaal is als je dit soort van wagen als bedrijfswagen inschrijft plus zeer interessante fiscale aftrekbaarheid.
Dat kan soms wel het verschil maken bij de aanschaf.

vegazosten 09:52
afbeelding van vegazosten

Ja voor winstgevende bedrijfjes die geld genoeg hebben. Bedrijfjes die moeten kwakkelen heeft het geen zin om via deze manier nog een ietsje voordeel te kunnen doen... die zijn gedoemd om met oude vervuilende auto's te rijden die je status nog meer doen zakken. Hoe rijker, hoe vrijer... hoe meer voordeel. Al heb je geen voordelen nodig in deze situatie, je krijgt het zomaar. Het wordt eens tijd dat wie het nodig heeft wat xtra voordeel kan krijgen en niet andersom. Net hetzelfde met die zonnepanelen, wie heeft ze op hun dak liggen?

Harry 18:19
afbeelding van Harry

Waarom zien die electrische auto's er altijd zo ongelofelijk lelijk uit ? In zoiets zou ik zelfs niet dood willen gevonden worden.

vegazosten 09:46
afbeelding van vegazosten

smaken verschillen anders heeft iedereen hetzelfde. Moet ontzettend saai zijn.

vegazosten 09:44
afbeelding van vegazosten

Als ze hun e-auto verkopen aan 30.000€ all in dan zouden ze zoveel meer auto's kunnen verkopen en hun verlies aan koopkracht omdat iedereen het veel te duur vindt weer goedmaken. Ik vind het echt er over dat je een elektrische auto wilt kopen dat je daar +200 € moet betalen voor een universele laadkabel, appart betalen voor batterijen, appart betalen voor...? 1 prijs all-in en geen gezeur en liefst voor iedereen betaalbaar. Maar dat zal ze een worst wezen want wie koopt dit? Niet de gewone man, maar mensen met veel geld en bedrijfjes die er voordeel in zien. De gewone man stond er bij en keek er naast... as usual!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws