Rijtest: Mini Paceman John Cooper Works

mini john cooper works paceman

Als een performance 3-deurs crossover sports activity coupé tikt de Mini Paceman John Cooper Works ongeveer elke niche checkbox aan. Een marketingstunt of wel degelijk iets bruikbaars?

Mini fans wereldwijd zijn niet direct te spreken over de Country- en Paceman modellen van het merk dat al sinds 1994 in handen is van BMW. Te groot en te lomp vinden ze, en ongelijk hebben ze niet. Toch is zo'n John Cooper Works misschien nog wel de uitvoering die hen over de streep kan trekken.

Extravagante styling typeert de Paceman in zijn standaarduitvoering al. Doe er dan nog eens zo'n JCW-sausje op en je hebt een ware eyecatcher op onze saaie Belgische wegen.

mini john cooper works paceman voorkant front

Een witte carrosserie met rode accenten en een rood dak, alleen daardoor al zou je opvallen tussen de grijze Audi A4's in België. Gecombineerd met de iconische bulldog stance van Mini kan je nergens komen zonder aandacht te trekkken.

Opvallen om op te vallen

Het John Cooper Works pakket voegt daar nog eens twee grote gespreide uitlaten aan toe, een opvallend setje sloefen en wat logo's her en der. Sportief ziet het er zeker uit maar toch lijkt iets niet te kloppen.

Dat het de bedoeling van zo'n wit/rode Paceman JCW is om op te vallen, daar zijn we het volledig mee eens, maar kon dit niet met minder plastic? De nutteloos dikke bumpers, de overtollig grote grille, de gigantische Paceman belettering en de chroom accenten die in het wild over de wagen zijn gestrooid doen bij ons afbreuk aan de dynamische en speelse lijn die de Paceman had kunnen hebben.

mini john cooper works paceman interior interieur inside

Vanbinnen krijg je een interieur dat je in elke Mini kan terugvinden. Een stevig stuurtje, een snelheidsmeter zo groot als een pizza en een niet zo ergonomische bediening. Kijkend naar de prijs hadden we wel liever iets meer gebruiksgemak en kwaliteit gezien. De bekende not normal slogan vertalen we inmiddels als not ergonomic.

mini john cooper works paceman interior interieur inside

De Paceman is een driedeurs waardoor je de voorste zetels moet neerklappen om aan de achterste zetels te kunnen. Geen traditionele driezits achterbank overigens maar twee volwaardige zetels gescheiden door bekerhouders.

Kleurrijk interieur

's Nachts is ongetwijfeld het leukste moment om in de Maxi Mini te vertoeven. Dankzij de RGB led's verspreid over het interieur (tussen de zetels, in het dak, in de deuren) kan je een aangename sfeer creëren met een kleur naar keuze. Wij hebben het niet meegemaakt maar we zouden er niet verbaasd over zijn als rood sfeerlicht wel eens (al dan niet ongewenst) effect kan veroorzaken op een verlaten wegparking.

De John Cooper Works is eigenlijk samengesteld uit onderdelen die ze nog in de rekken hadden liggen van hun andere modellen zoals de Countryman JCW. Zo'n Paceman is in feite niets meer dan een Countryman met twee deuren minder.

mini john cooper works paceman logo

Onder de kap natuurlijk dezelfde 1.6 turbo viercilinder met 218 pk. Deze Prince motor hebben ze samen ontwikkeld met het Franse PSA (Peugeot-Citroën) en heeft zich sinds zijn introductie 2004 al meermaals kunnen bewijzen.

Ook in deze nichekar is de vierpitter meer dan in staat om mooie prestaties voor te leggen. Ondanks het gewicht van 1.475 kg ga je van 0 naar 100 in 6,9 seconden. Had de Paceman nu net iets minder onnodig groot geweest dan had hij hier ongetwijfeld nog beter gepresteerd. Een grote brok van het gewicht kunnen we overigens toeschrijven aan het ALL4 vierwielaandrijvingssysteem.

Snel zonder beleving

Ja, de John Cooper Works Paceman gaat snel. En nee, daar merk je helemaal niets van. De Mini is ook net iets te stil. Alleen bij het lossen van het gaspedaal krijg je af en toe een plop vanuit de uitlaat maar het meeste van de tijd val je erbij in slaap. Een gemiste kans voor een rauw, rally-geïnspireerd uitlaatgeluid.

mini john cooper works paceman zijkant profile side

De Mini gedraagt zich goed in de bochten maar kon ons toch niet helemaal overtuigen. De wagen is te oncomfortabel om rustig te rijden en te zacht om hard te rijden. Waar is de John Cooper Works uitvoering dan nog goed voor als je moet vechten tegen koetswerkrol?

Dat deze JCW saai is zouden we zeker niet zeggen maar toch ontbreekt hij net dat extra beetje dynamie(t)(k) die we van zo'n prestigieuze badge zouden verwachten.

mini john cooper works paceman achterkant back backside

conclusie

De prijs maakt de Mini ook al niet direct must-have voor iedere Autofan. Met een basisprijs van 37.900 euro BTWi is hij slechts 2.135 euro goedkoper dan dat ander leuke speelgoed uit de BMW groep, eentje met 100 pk meer zelfs. Tellen we alle opties op onze testwagen ter waarde van 4.930 euro erbij komen we uit op 42.830 euro, nog maar 520 euro goedkoper dan een xDrive M135i. Doorsparen voor zo'n superhothatch of bij de 180 pk sterke Paceman S blijven, daar zijn we nog niet uit. Dat we nooit een Paceman JCW zouden kopen voor zoveel geld, dat staat zo vast als een rots.

Specificaties

Motor

1.6 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

218pk

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 475 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs testwagen

€ 42 830.00

Prijs basismodel

€ 37 900.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

CO2-uitstoot

172 g/km

BIV

€ 2 019.00

Rijtaks

€ 266.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws