Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 120 Sportiva

alfa-romeo-mito-sportiva-2014 1.6 jtdm

De kleine broer van de Giulietta blijft een van de meest intrigerende superminis op de markt vandaag. Bij het kopen van een auto kijken we de kleine Alfa Romeo al vlug over het hoofd, en is dat niet wat spijtig?

In het marktsegment waar inspiratieloze modellen zoals de Volkswagen Polo, de Toyota Yaris en de Opel Corsa bovenaan de verkoopslijsten staan schittert de MiTo als geen ander.

Toegegeven, in het begin kan het - van de 8C afgeleide - design wat polariseren maar de glooiende dynamische lijnen van de kleine hatchback begin je al vlug te appreciëren.

Sportiva penseel

alfa-romeo-mito-sportiva-2014

Zelfs in standaarduitvoering heeft de MiTo geen moeite om een sportieve pose neer te zetten, iets dat je niet moet verwachten van een van zijn concurrenten. Nog meer zo in deze Sportiva-uitvoering waardoor de MiTo eruitziet alsof hij constant uit zijn startblokken wilt springen. Nieuw vanaf dit modeljaar is trouwens ook de antracietkleur van ons testmodel, allesbehalve een slechte keuze.

alfa-romeo-mito-sportiva-2014

De Italianen gingen ook met hun Sportiva-penseel door het interieur, vooral te merken aan het volledige (nep)-carbon dashboard. Een degelijk-in-zijn-segment interieur met als grootste heikel punt het radiosysteem en alles ernaast. De zwarte plastic plaat rond de radio die ook de twee ventilatiemonden herbergt doet net iets te hard denken aan een Dacia Duster, niet direct het toonbeeld van luxe of design. Ook het navigatiesysteem zelf lijkt voor elke instructie even langs Milaan te lopen want de ingebouwde TomTom-unit is bij een van de traagste die we ooit mochten gebruiken.

alfa-romeo-mito-sportiva-2014

Speelkameraad

Interessantste diesel in de nieuwe MiTo line-up is de 1.6 JTDM die met 120 pk en 320 Nm een plezante combinatie vormt voor de 1.180 kg wegende supermini. Met wat perfecte schakeltechnieken kan je in 9,9 seconden naar 100 km/u en stopt de naald pas als hij wijst naar 198 km/u. Van extreme snelheid moet de MiTo het niet hebben maar dat maakt hij meer dan goed met het uitstekende weggedrag. Met een sportieve rijstijl kan je overigens nog steeds een respectabele 5,6 l/100km op de teller neerzetten.

alfa-romeo-mito-sportiva-2014

Standaard is de MiTo ook uitgerust met Alfa's DNA (dynamic, normal en all-weather) selector. Met deze knop kan je zo automatisch de gasrespons, stuurbekrachtiging en het ESP systeem instellen. Eens je van de dynamic-stand geproefd hebt wil je echter niet meer terug naar normal die een kussen onder de gaspedaal lijkt te stoppen waardoor je bij het accelereren nooit de oompf krijgt die je zou verwachten. Op uitdagende wegen blijft de kleine Italiaan een ideale speelkameraad. De korte wagen is zeer wendbaar en onderstuur blijft langer uit dan bij zijn concurrenten.

alfa-romeo-mito-sportiva-2014

Een basis 1.4 MiTo met 70 pk heb je vanaf 14.800 euro en onze 120 pk sterke JTDm motorisatie is beschikbaar vanaf 19.700 euro bij het Distinctive-uitrustingsniveau. Sportiva zit daar nog net een stapje boven (maar onder de 170 pk sterke Quadrifoglio Verde, 22.900 euro) met een prijskaartje van 20.500 euro.

Dat de MiTo perfect is willen we zeker niet beweren, dat hij wel ergens bovenaan in de lijst prijs/kwaliteit/fun staat, daar durven we onze twee handen voor in het vuur steken.

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Gewicht

1 180 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs testwagen

€ 20.50

Prijs basismodel

€ 14.80

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.60 L/100km

Min. kofferinhoud

270 L

Max. kofferinhoud

950 L

CO2-uitstoot

114 g/km

BIV

€ 409.00

Rijtaks

€ 266.00

Tijdstip: 11:00
Auteur: Nathan
Fotograaf:
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Dequal 12:04
afbeelding van Dequal

Blijft inderdaad een mooi wagentje. Valt ook op wat al die (fake) carbon zo meteen met dat interieur kan doen, zo meteen wat meer dat racer gevoel.

Antoine Blanckaert 10:39
afbeelding van Antoine Blanckaert

Ik heb nu 1000 km op de teller staan en de stand "N " verbruik ik volgens de tripcomputer 10 l per 100 km. vind ik rijkelijk veel maar ik rijd wel altijd korte ritten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws