Rijtest

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 120 Sportiva

De kleine broer van de Giulietta blijft een van de meest intrigerende superminis op de markt vandaag. Bij het kopen van een auto kijken we de kleine Alfa Romeo al vlug over het hoofd, en is dat niet wat spijtig?

In het marktsegment waar inspiratieloze modellen zoals de Volkswagen Polo, de Toyota Yaris en de Opel Corsa bovenaan de verkoopslijsten staan schittert de MiTo als geen ander.

Toegegeven, in het begin kan het - van de 8C afgeleide - design wat polariseren maar de glooiende dynamische lijnen van de kleine hatchback begin je al vlug te appreciëren.

Sportiva penseel

Image

Zelfs in standaarduitvoering heeft de MiTo geen moeite om een sportieve pose neer te zetten, iets dat je niet moet verwachten van een van zijn concurrenten. Nog meer zo in deze Sportiva-uitvoering waardoor de MiTo eruitziet alsof hij constant uit zijn startblokken wilt springen. Nieuw vanaf dit modeljaar is trouwens ook de antracietkleur van ons testmodel, allesbehalve een slechte keuze.

Image

De Italianen gingen ook met hun Sportiva-penseel door het interieur, vooral te merken aan het volledige (nep)-carbon dashboard. Een degelijk-in-zijn-segment interieur met als grootste heikel punt het radiosysteem en alles ernaast. De zwarte plastic plaat rond de radio die ook de twee ventilatiemonden herbergt doet net iets te hard denken aan een Dacia Duster, niet direct het toonbeeld van luxe of design. Ook het navigatiesysteem zelf lijkt voor elke instructie even langs Milaan te lopen want de ingebouwde TomTom-unit is bij een van de traagste die we ooit mochten gebruiken.

Image

Speelkameraad

Interessantste diesel in de nieuwe MiTo line-up is de 1.6 JTDM die met 120 pk en 320 Nm een plezante combinatie vormt voor de 1.180 kg wegende supermini. Met wat perfecte schakeltechnieken kan je in 9,9 seconden naar 100 km/u en stopt de naald pas als hij wijst naar 198 km/u. Van extreme snelheid moet de MiTo het niet hebben maar dat maakt hij meer dan goed met het uitstekende weggedrag. Met een sportieve rijstijl kan je overigens nog steeds een respectabele 5,6 l/100km op de teller neerzetten.

Image

Standaard is de MiTo ook uitgerust met Alfa's DNA (dynamic, normal en all-weather) selector. Met deze knop kan je zo automatisch de gasrespons, stuurbekrachtiging en het ESP systeem instellen. Eens je van de dynamic-stand geproefd hebt wil je echter niet meer terug naar normal die een kussen onder de gaspedaal lijkt te stoppen waardoor je bij het accelereren nooit de oompf krijgt die je zou verwachten. Op uitdagende wegen blijft de kleine Italiaan een ideale speelkameraad. De korte wagen is zeer wendbaar en onderstuur blijft langer uit dan bij zijn concurrenten.

Image

Een basis 1.4 MiTo met 70 pk heb je vanaf 14.800 euro en onze 120 pk sterke JTDm motorisatie is beschikbaar vanaf 19.700 euro bij het Distinctive-uitrustingsniveau. Sportiva zit daar nog net een stapje boven (maar onder de 170 pk sterke Quadrifoglio Verde, 22.900 euro) met een prijskaartje van 20.500 euro.

Dat de MiTo perfect is willen we zeker niet beweren, dat hij wel ergens bovenaan in de lijst prijs/kwaliteit/fun staat, daar durven we onze twee handen voor in het vuur steken.

Specificaties

Vermogen120 pk
Overbrenging6-bak manueel
Gewicht1 180 kg
Topsnelheid198 km/u
Prijs testwagen€ 21
Prijs basismodel€ 15
0 tot 100 km/u9.90 sec
Gemiddeld testverbruik5.60L/100km
Min. kofferinhoud270 L
Max. kofferinhoud950 L
CO2-uitstoot114 g/km
BIV€ 409
Rijtaks266

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen