Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Met 3,5 miljoen verkochte exemplaren is de Mazda3 niet aan zijn proefstuk toe. Maar het in het uitermate competitief c-segment moet je elke generatie je uiterste best doen om te mogen meespelen. En na een weekje rijden kunnen we niet zeggen dat de Mazda 'maar meespeelt', deze derde generatie is verdomd goed.

Geen standaard duotest waar we de Mazda3 tegen zijn rechtstreekse concurrenten als de Volkswagen Golf of Ford Focus zetten. Wij kozen voor een kleine gamma-test. Want de sedan en hatch kosten quasi evenveel maar zijn toch erg verschillend. En dan wil je als shopper weten waar je nu best voor kiest.

Eindelijk nog eens atmosferisch

Eerst wat context geven. Want het belangrijkste verschil ligt onder de kap. De Mazda hatch vroegen we met de 2.2 diesel, de sedan heeft de 2.0 in het vooronder liggen. Dat lijken stevige motoren voor dit segment. Mazda is niet van de overtuiging dat zuinigere motoren alleen kunnen voortkomen uit downsizing, de Japanners kiezen liever voor rightsizing.

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Dat het verschil zo belangrijk is, is omdat de sedan een rasechte atmosferische motor onder de kap krijgt. Een SkyActiv-G 2.0 met 120 of 165 pk die je meteen kan nomineren voor beste atmosferische motor ooit gebouwd. Wij reden de 120 pk variant en daarmee kwam de sedan wat te kort onderaan de toeren. Vooral het koppel met 210 Nm is afwezig. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn, want daardoor komt de Mazda3 sedan heel zelfzeker en alles behalve zenuwachtig over. De zeven liter die hij elke 100 kilometer nodig heeft is gemiddeld, daar blinkt deze sedan niet in uit.

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Diesel rijden deden we met de SkyActiv-D 2.2 die in de hatch ligt. Met 150 pk en 390 Nm is hij op papier sowieso al de aantrekkelijkste. Maar niet alleen op papier, ook op de baan is hij veruit de leukst rijdende. Met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter is hij gewoonweg zuinig, de 104 g/km met dit vermogen is knap.

Meest Europese Mazda ooit...

We zijn niemand tegengekomen waar de Mazda geen indruk op kon maken met zijn looks. Vanuit zijn underdogpositie - Golf en Focus blijven toppers - weet hij iedereen op elk vlak te verrassen. De scherpe snoet, chrome afwerking en sportieve lijnen bewijzen waarom we fan zijn van die KODO-designtaal bij Mazda. De Mazda6 was al een winner, deze Mazda3 doet er gewoon nog een schepje bovenop. Moet wel vermeld worden dat we de hatch tig keer aantrekkelijker vinden dan de sedan. We zijn in België nu eenmaal geen kleine sedan-kopers. Maar eens onderweg verwarden velen deze 3 sedan met zijn grotere broer, de Mazda6.

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

...zelfs binnenin

Binnenin hebben ze ons helemaal overtuigd. We zijn fan van de simpele en straks afgewerkte dashboards en hebben het niet zo voor rommelige zootjes zoals in de Ford Focus voor de facelift. Dit interieur is het meest Europese ooit in een Mazda. De kwaliteit is er ongelooflijk hard op vooruit gegaan, de lederen stoelen zitten subliem en het infotainmentsysteem is met al zijn connectiviteitsfuncties helemaal met zijn tijd mee. In de Mazda6 was de navigatie (TomTom) nog het onderwerp van een klaagzang, dit nieuwe systeem is het onderwerp van een lofzang.

De sedan beschikte zelfs over een head-up display, een welgekomen optie in het segment. De Mazda6 had al een flinke stap voorwaarts gemaakt, de Mazda3 zet er nog enkele stappen bij.

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Geluiden

Is er dan niets waar we kunnen over klagen in deze derde generatie Mazda3? Natuurlijk wel. Er zijn enkele kleine details zoals de 18-inchers onder de sedan die weinig comfortabel waren. Maar wat ons het meeste stoorde was het windgeruis en rolgeluiden op de autosnelweg. Het is zeker geen ramp, maar verre van een sterk punt.

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Met of zonder koffer?

En dan rest ons de vraag welke configuratie onze voorkeur geniet. De sedan trekt met 419 liter kofferinhoud vreemd genoeg aan het langste eind, al is de koffer van de hatch praktischer. De tweeliter benzine doet met zijn Skyactiv technologie hard zijn best, maar de koppelrijke 2.2 diesel geniet onze voorkeur. De Mazda3 sedan met de 2.0 benzine begint bij 21.690 euro, de hatch met de 2.2 diesel is met 23.490 euro een habbekrats duurder. Moest het ons geld zijn, zouden we voor de hatch 2.2 diesel gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Maar wat als je nu de SkyActivG met 165pK had gereden? En dit in een Hatch? Zou je dan nog steeds voor de diesel gaan?
En hoe erg zijn de rolgeluiden en het windgeruis?
Hoe mooi een wagen ook is, en ik vind Mazda sterk verbeterd, als je veel lawaai van buitenaf hebt, dan vind ik dat een groot nadeel. Dan zijn er goedkopere merken die op de vlak wel beter doen denk ik. En de Mazda 3 vraagt nu wel om 18" vind ik. En windgeruis zou ook niet meer mogen. Hoewel de Peugeot 508sw daar ook wel last van heeft vind ik.

Glenn 15:01
afbeelding van Glenn

Knappe wagen en rijd dan blijkbaar nog goed ook.
Moest de leaseslet er niet zijn zou deze gerust een plaatsje op mijn oprit mogen hebben.

Rolgeluiden daar heeft bvb een Focus ook veel last van (17"). Op langere afstanden kom je gewoon met hoofdpijn uit die auto.

Trouwens 7l gemiddeld voor een atmo 2 liter vind ik verre van slecht. Hoe zit het met de verbruiksuitersten? Dichtbij het gemiddelde of extreem hoog en laag als bij de moderne mini-benzine turbo blokjes?

JHS 21:30
afbeelding van JHS

Hoe zit het eigenlijk met de ruimte op de achterbank. Kun je daar als vowassen persoon gewoon 'normaal' achter je zelf zitten? Mazda spreekt van vol trots dat ze de langste wielbasis in deze klassen hebben maar zie je dat ook terug in het interieur?

Sigaret... 22:51
afbeelding van Sigaret...

Komt met Mazda met een schuifdak optie, dan sta ik morgen direct in de garage om een bestelbon te tekenen voor een pearl white, 2000 165pk. Ongelooflijk waarom we alleen bij de de exclusive (mazda 6) recht hebben op een beetje lucht boven ons hoofd.

werner snauwaert 20:37
afbeelding van werner snauwaert

Een schuifdak?
Ik zie er het nut niet van in... iedere auto heeft toch airco?

Een tevreden schuifdakloze 6 -rijder.

kenneth 09:19
afbeelding van kenneth

ik heb de mazda 3 2.0 210 nm 120 pk sky-cruise bj 2016
titanium flash kleur wit gebroken lederen interieur
en als je goed op de hoogt zijt is de 165 pk chip tuning van de 120 pk die ze uit voeren
bij mazda zelf want normaal in belgie word de standaard 120 pk geleverde voor benzine

ik ben zeer tevreden over zijn rijstijl
ik zou geen ander wagen willen een hij is betaal baar
de optie die je mee krijgt als je na vw kijkt of ander Europees wagens dan betaal je al gauw
10000 tot 20000 euro meer voor de zelfde optie oke er zal hier en daar wa beter uit gewerkt zijn van de motor tot interieur tot koetswerk ma hoe dat mazda aan opmars bezich is en vermoed blijf ik fan van mazda .
dat de modellen jaar na jaar nog beter zullen verwerkt worden in interieur als buiten koets werk als de motor .

Mathieu 11:01
afbeelding van Mathieu

Kenneth,
wat vind je van de 120pk? Voldoende, ook in lage toeren?
Persoonlijk zou ik een 165pk willen aanschaffen, maar je vind ze zo weinig 2e hands.
165pk is niet zomaar een chip tuning hoor. De koppeling en remmen zouden bij de 165pk ook aangepast zijn. Heb deze vraag gesteld aan Mazda Belgium én een aantal Mazda verdelers.
Wat vind jij van het comfort op de 18" ers?

4g63 12:42
afbeelding van 4g63

Hangt af van z'n gewicht, wat ben je met 165pk in bv 1800kg? In 1300 a 1400kg is da tof, als m meer weegt vind k dat je daar weinig aan hebt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws