Rijtest: Kia Ceed (2018)

2018 Kia Ceed

De Kia Ceed verliest zijn apostrof en wint een vernieuwd uiterlijk. Met deze nieuwe Ceed proberen de Zuid-Koreanen hun grip op het Europees C-segment wat te verstevigen.

Wanneer er vragen komen over hoe autofabrikanten de namen voor hun modellen verzinnen weten wij ook niet altijd het antwoord. Sommige vernoemen hun wagens naar een stier en andere nemen logische opvolgcijfers. Kia kiest de naam van de Ceed zodat het hun gedachtegang voor de wagen kan dragen. Europees Design voor de Europese Maatschappij -Edem. Wacht nee, dat klopt niet. We proberen het nog eens, Community of Europe, with European Design -Ceed. Beter!

Less is more

Momenteel wil Kia voor jou welgeteld vier verschillende motoren in de Ceed verbergen. De 1.6 CRDi is de enige dieselmotor die je in de nieuwste Ceed kan terugvinden, met 115 of 135 paarden. De goedkoopste Ceed draagt een 1.4 MPi-benzinemotor met zich mee, die je 100 pk wil geven. De topbenzine heeft ook een 1.4-benzine maar deze is wel een T-GDi - dat is dus één met een turbo - waardoor je al snel 40 pk meer hebt, om het totaal op 140 pk te brengen. Wij kregen in onze Kia Ceed de vierde mee, een best luide 1.0 T-GDi benzinemotor met 120 paarden en 171 Nm. Alleen de diesel en top-benzine zijn te verkrijgen in een 7-traps DCT, terwijl de Ceed standaard gekoppeld is aan een 6-traps manuele versnellingsbak.

2018 Kia Ceed

Die 1.0 T-GDi is vlot maar zeker niet pittig te noemen waardoor we maar al te vaak droomden om op stap te kunnen gaan met die 1.4 T-GDi. Om je in trager verkeer te begeven heb je ruim voldoende dankzij zijn pit tussen 2.200 en 4.500 toeren, maar op de autosnelweg moet een inhaalmanoeuvre toch goed voorbereid worden. Dat is wel jammer voor een wagen die eigenlijk best snel oogt en verder ook top rijdt. Onze manuele versnellingsbak laat je armspieren stevig werken, maar heeft nooit moeite om de juiste versnelling te vinden. Zowel in alle standen voorwaarts als die ene om achteruit te bollen.

Wat die motor extra jammer maakt, is dat het nieuwe K2-platform op en top is. Het onderstel geeft geen kick in de bochten waardoor je zelf de moeilijkste haarspeldbochten tegen een ongelofelijke snelheid kan nemen. Dezelfde bochten hebben we proberen te bedwingen met een Volkswagen Polo GTI en daar viel die hete hatchback door de mand. Hoedje af voor de Zuid-Koreanen die de wagen aan de grond laten kleven zonder dat hij begint te schokken of overgaat in vervelend onderstuur. Het verbruik van zo een 1.0 T-GDi is natuurlijk niet mals. Volgens Kia zou je een gemiddeld verbruik kunnen halen van 5,6l/100km, maar ons beste cijfer zat op 7,6l/100km.

2018 Kia Ceed

Van Cee’d naar Ceed

De vorige generatie Cee’d verliest naast zijn apostrof in de naam ook zijn hoekig uiterlijk. Meer lijnen en vooral een boller uiterlijk. Boller, zeker niet verwarren met oubollig. Het uiterlijk van de Kia Ceed heeft een frisse wind over zich heen gekregen. De kleur ook niet vergeten, want blijkbaar heeft Kia onze rijtesten van de BMW M5 en Alpine A110 gelezen, waarbij wij de voorliefde voor een blauwe kleur meer dan eens benadrukken. Kia noemt de carrosseriekleur Blue Flame. Nemen die handel!

2018 Kia Ceed

Een sportieve voorkant met uitnodigende koplampen waar 4 aparte lampjes als dagrijverlichting in verwerkt zijn doet ons wat denken aan de lichten van nieuwe Porsche’s. Verder ook de typische Tigernose-grille van Kia die de familiegenen in zich meedraagt. Langs de zijkant zien we een volwassen versie van de Kia Cee'd, terwijl de lengte wel identiek bleef. Breder en lager werd hij wel. Het nieuwe uiterlijk van de Ceed spreekt ons echt aan en laat ons regelmatig even over onze schouder terug naar zijn verschijning staren. Die 17-duims tweekleurige velgen helpen er ook een handje mee, natuurlijk. Achteraan alweer een uitnodigend uiterlijk met een overload aan lijnen. Lichten van de juiste grootte en prachtige vorm die het uiterlijk accentueren.

Donker denken

Om de Ceed te ontgrendelen kan je kiezen voor de sleutel of het kleine zwarte vierkantje op je deurklink. Zoiets zien we toch liever weggewerkt. Binnenin een Kia Ceed vertoeven is zeker geen straf. De gedeeltelijk lederen en stoffen zetels geven je ruim voldoende comfort en filteren de schokjes, die door het chassis in de wagen komen, perfect weg. In deze klasse scoort de Kia Ceed boven gemiddeld en dat was iets wat we niet direct verwachten met een eerder sportief uiterlijk.

2018 Kia Ceed

Een mooi en compact multifunctioneel stuur voor je neus die je steeds alle info van de voorste banden naar je handen stuurt. Op het stuur kan je de cruise-control, radio, telefonie en een heleboel andere dingen besturen. Daarachter een duidelijke wijzerplaten die voor de verandering nog eens een keer niet digitaal zijn. Daarnaast een duidelijk 8-duims touchscreen met je volledig infotainmentsysteem waaronder een navigatie. Alles is heel eenvoudig gemaakt waardoor werken met het systeem duidelijk en snel kan. Verder krijg je een stevige pook in je pollen waar - zoals hierboven vermeld - stevig aan gesleurd kan worden.

2018 Kia Ceed

Wat vinden we nog terug in onze Kia Ceed? Lane-assist die verwacht dat je het stuur plat nijpt en extreem sterk corrigeert. Parkeersensoren achteraan met bijhorende achteruitrijcamera. Oh ja, een panoramisch open dak. Altijd fijn om met zo één onderweg te zijn. En niet te vergeten een koffer in deze hatchback opstelling. In de koffer geraak je naast de handige zak met de gevarendriehoek en geel vestje ook nog 395 liter kwijt - dit wanneer je de verstelbare bodem op de laagste stand zet.

Prijs

De goedkoopste Kia Ceed kan je afhalen voor 19.900 euro, dat is dan de 1.4-MPi benzinemotor. De 1.0 T-GDi kan je terugvinden vanaf 21.290 euro. Worden de opties geselecteerd die Kia voor ons heeft gekozen dan kom je op 26.910 euro. Bij Ford is er een Focus terug te vinden voor grofweg hetzelfde geld, waardoor Kia deze markt heel goed bespeelt.

2018 Kia Ceed

Conclusie

Kia zet zich steeds sterker in de automarkt. De vernieuwde Ceed mag dan mooi in het rijtje van de C-segmenters passen, hij springt er op verschillende vlakken bovenuit. Zo is het chassis meer dan prima te noemen. De prijzen stijgen lichtjes maar vormen nog altijd wel een reden om een Koreaan boven een Duitser te verkiezen.

Specificaties

Motor

1.0 turbo benzine

Vermogen

120pk

Koppel

171 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 147 kg

Topsnelheid

187 km/u

Prijs testwagen

€ 26 910.00

Prijs basismodel

€ 19 900.00

0 tot 100 km/u

11.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

395 L

CO2-uitstoot

122 g/km

BIV

€ 243.00

Rijtaks

€ 123.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Beirut 23:25
afbeelding van Beirut

En past er een normaal reservewiel in de vloer van de kofferbak?

Lelievre Kenny 16:47
afbeelding van Lelievre Kenny

Snel even nagekeken en er is een tijdelijk reservewiel aanwezig

BART PJ 01:35
afbeelding van BART   PJ

Hoi,
Graag geweten of jullie onderscheid maken tussen panoramisch en/of panoramisch OPEN dak ? Bij deze heeft de Ceed dus ook 'n OPEN dak ?
thks,
Bart

Lelievre Kenny 14:07
afbeelding van Lelievre Kenny

Hallo Bart, Klopt inderdaad dat het een panoramisch open dak is. Bij deze gaan we het wijzigen. Groeten, Kenny

karel b 12:48
afbeelding van karel b

Heeft u ook de start/stop functie getest. Bij de huidige Cee'd werkt die van geen kant!

Lelievre Kenny 16:48
afbeelding van Lelievre Kenny

Geen klachten over de start/stop op deze Ceed

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws